Takt behouden in zijgangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flamingo

Takt behouden in zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:53

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard ritmisch blijft in zijn beweging als ik zijgangen ga rijden?
Hij heeft namelijk de nijging om een beetje hakkerig te wijken, niet echt met cadans. De takt gaat een beetje verloren, de passen zijn niet helemaal evengroot.
Hij schaart goed, maar het komt toch niet helemaal vloeiend over.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:59

Proberen om in je losrijden scherper aan je been hebt, dat ie sowieso in de oefening voorwaarts blijft
Vaak kruipen paarden in de oefening terug in tempo en verliezen ze takt, ritme en balans
Verder nooit de oefening doorzetten als je takt&ritme verloren gaan die zijn veel belanrijker dan de oefening op dat moment.
Dan dus eruit rijden en eerst weer wat basiswerk opzoeken, als dat weer goed voelt kun je weer een stukje inzetten. Echt een stukje, en er weer uit, als ie daar in zn takt,ritme&balans behoud kun je het uitbouwen naar wat langere oefening.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:27

inderdaad wat carlijn al zegt...kleine stukjes en dan verder uitbouwen. ook kun je vanuit de volte oefenen...dus sluiten en weer openen.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:30

Hij blijft in de oefening goed aan mijn been, en blijft ook goed voorwaarts. Het licht niet aan tempoverlies of aan het feit dat hij de oefening over zijn tempo loopt. Ik kan in de oefening ook bijv. schakelen, weer terug en iets versnellen, dat heb ik wel goed onder controle. Het is ook alleen in de oefening dat hij ritme verliest, als ik er weer uitrijd is het over.
Het is misschien ook eerder ritmeverlies dan taktverlies, het is niet zo dat het echt heel opvallend is. Maar ik merk het wel als ik erop zit, dat het ritme in de draf iets minder wordt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:34

Probeer wat meer van achter naar voor te rijden en niet alleen aan het zijwaartse van de oefening te denken maar aan het voorwaartse. Het kan ook zijn dat hij het nog een beetje moeilijk vindt. Probeer dan op tijd een stapje terug te doen en niet eindeloos herhalen.
Succes Lachen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:31

Voorwaarts van je hand af blijven rijden.
Hij hoort door jou been alleen opzij te gaan, moet dus goed aan je benen zijn. Carlijn83 geeft een goede tip door kleine stukjes mee te pikken.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:41

Wat ik moest doen was gewoon wijken en als hij teveel terug kwam in tempo recht vooruit en een versnelling hoger gaan draven (of nog harder).

Nu ben ik zo ver om in het wijken te gaan schakelen. Dus rustig beginnen en steeds meer tempo erin, totdat ik bij de hoefslag ben in een goede midden draf (qua tempo, wel gewoon wijkend). En als het dan nog kan, in nog een versnelling hoger gewoon hoefslag volgen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:15

Van achteren naar voren rijden, zorg dat aanleuning echt gelijk is op 2 teugels, en ontspant in losrijden, daarna goed zorgen dat paard in 2 kanten goed inbuigt, zeker bij oefeningen. Dus hier kun je al aan inwerken bij losrijden, alleen een rechtgericht paard laat zich buigen in beide zijdes en dan is geen probleem in oefeningen om tact te behouden. Waarschijnlijk is het een buigingsprobleem in lichaam van paard. Veel voltes en slangenlijnen/slangenvoltes rijden bij losrijden en zeker op 2 teugels te houden. Je moet het zo zien, je paard is de lijn waar jij op balanseert, paard moet dus recht onder jou blijven en rechtgericht zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:29

Ik zou zeggen tempowisselingen rijden in de zijgang. Niet alleen zoals je al beschrijft door 'harder' te gaan tot op de hoefslag maar ook weer terug rijden. Als je paard deze controle over zijn lijf/benen heeft moet het ook mogelijk zijn om zijn ritme te behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:40

Waarschijnlijk is je paard een paard een beetje bepekt in de zijgangen. Concentreer je in de zijgang meer op het ritme dan op het tempo, probeer een tempo te vinden dat hem past.

Oefen veel om hem heel scherp aan je zijwaartse hulpen te krijgen, pak dus regelmatig een aantal passen mee die je veel scherper opzij zet dan je in de proef zou moeten. Bedenk voor je hulpen steeds: minimum input = maximum output. Hij moet dus voor een minimale hulp heel sterk reageren.

Laat eens iemand vanaf de grond beoordelen of je goed meezit met de beweging. Ga zitten op de kant waar je naartoe gaat en maak jezelf aan die kant lang.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:43

Zep schreef:
Laat eens iemand vanaf de grond beoordelen of je goed meezit met de beweging. Ga zitten op de kant waar je naartoe gaat en maak jezelf aan die kant lang.

Dat is ook een hele goeie idd. Gewichtshulpen kunnen ook verkeerd zijn en daardoor paard moeilijker maken. Goed advies Zep OK dan!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:15

Vaak ga je bij de zijgangen veel met het binnenbeen drijven en druk uitoefenen waardoor je kans hebt dat het andere been een beetje wegvalt. Je moet met beide benen drijven, maar wel in combinatie van. 'Pas 1' druk je met beide benen en 'pas 2' met alleen het binnenbeen. Met je binnenbeen oefen je dus contstant druk uit.

Probeer ook eens een lange tijd de middendraf aan te houden om te voelen hoe dat drijven en dat meegaan met die zit voelt. Je moet dus echt aan het zadel plakken, stilzitten maar toch een beetje meegaan met het paard. Je moet vooral ook recht zitten en aanleuning is ook beter. Probeer de oefening dan nog eens.

Wat het ook makkelijker maakt is om met jezelf mee te tellen, in je hoofd of hardop. Of een zweep in je binnenhand en op het moment dat je met je binnenbeen alleen drijft ook een tikje met de zweep geven. Begin het met vanaf een gewone, nette draf op waar de derde hoefslag zou liggen. De eerste helft concentreer je je op het tempo en het ritme, pas na de E of B begin je dan te wijken. En dan opbouwen!

Succes Lachen

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:20

ik heb eigenlijk bijna het zelfde probleem maar dan alleen maar 1 kant op de andere kant gaat goed ik oefen nu bijv. de ene makkelijke kant 1 keer en de moeilijke kant 2 keer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:52

dat commentaar over een tempo vinden waar je paard makkelijk bij loopt kan ik helemaal plaatsen. Ik moet met mijn paard als ik hem iets nieuws leer ook latijd in een rustig tempo beginnen (kan zijn dat het bij jou juist een vlug tempo is).
Ik geef mijn paard op die mnier de tijd om uit te vogelen wat de bedoeling is en om aan te leren voelen hoe hij dat het beste kan doen. (beentje hier; ander beentje daar) Als dat lukt ga ik het tempo pas opvoeren. Als ik stap 1 goed gedaan heb kan ik hem daarna ook goed op een meer taktmatige manier laten lopen.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:48

Ik kan de oefening wel in een goed tempo rijden, en hierin ook schakelen en weer terug rijden. Ik kan hem ook voor los laten, hij is goed aan mijn been en gaat ook bij een kleine hulp zijwaarts. Het is alleen een beetje moeilijk om gelijke passen te houden. Ik kan hem wel scherp opzij zetten, maar dan moet ik ontzettend goed opletten dat hij toch niet een kleiner pasje bijsmokkelt.
Als ik bijv. bij A afwend, en dan naar de hoefslag toe ga wijken, maakt hij aan het eind vaak een kleiner pasje. Hij vind het stuk dan net iets te lang, en komt dan net iets te kort in zijn beweging.

Dit ligt denk ik niet aan het feit dat hij de oefening nog niet aankan omdat hij deze net heeft aangeleerd, maar aan zijn bouw. Hij vindt het gewoon extra moeilijk, omdat het natuurlijk niet een echt dressuurpaard is.
Het duurt gewoon allemaal een beetje langer en ik merk wel dat kleine stukjes steeds beter gaan. Maar in ieder geval wel bedankt voor de tips!

@ Zep: Mijn instructrice heeft me gisteren ook nog even geholpen, en ik heb haar gevraagd ook goed op de houding van mijn handen en de rest van mijn zit te letten. Ze zei dat ik er wel op moet letten dat ik mijn binnenhand niet te ver naar binnen zet, maar dat ik voor de rest correct zat. Mijn gewicht blijft ook op mijn binnenbeugel.