vanalles en nog wat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke1

vanalles en nog wat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:44

Hey, ja kijk ik rij dus soms op een C pony en die kan van alle stoten doen. Als ze alleen in de piste is dan is ze heel braaf maar als er een ander paard bij is of er wordt een paard uit de wei gehaald dan kan ik er niets meer mee aanvangen. Ze wilt niet weg van de uitgang, ze wilt niet voorruit en als ze dan toch echt moet gaat ze bokken en steigeren, het is nu wel niet hoog maar wel heel vervelend en dan maak ik me soms wel heel kwaad Boos! maar ja dan lukt het al helemaal niet meer. Ik heb al echt vanalles geprobeerd, khoop dat iemand van jullie weet wat ik misschien kan doen?

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:48

Goede les zoeken en iemand anders er een keer opzetten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:54

Graag wat meer info; is het een jong beestje, of juist ouder. Al langer onder het zadel of niet, en zo ja; heft ie dit altijd gedaan of is het iets van de laatste tijd? Is er iets aan vooraf gegaan? B.v. dreun van een ander paard gehad tijdens rijden in de bak.
Toen ik Ascot net reed was ie drie en alleen zadelmak. En dominant. Ik reed toen in de wei, en als de kat het waagte zich erin te wagen, of hij zag een grote vogel of konijn, dan galopperde hij er als een gek op af. Helemaal in de aanval, en was pas weer 'normaal'te rijden als de indringer was verdwenen. Ik heb altijd geprobeert hem te corrigeren en doorgezet. Uiteindelijk is hij erover heen gekomen. Kat is nu veilig Tong uitsteken
Bouke werd mishandelt in de stal waar hij werd ingereden. Wanneer mijn vriendin en ik tegelijk in de bak (ja, vooruitgang) reden, schrok Bouke wanneer Ascot dichtbij passeerde. Hij ging helemaal door het lint als ik Ascot strafte, al was het alleen stemverheffing en stond zij bij de A en ik bij de C! Door veel fgedult is hij daar overheen gekomen. Nu is alleen de çarrot stick nog 'dodelijk gevaarlijk' Tong uitsteken

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:54

tjah heb ik allemaal al geprobeerd en mijn instructrice is ook de bazin van de pony en bij haar gaat het vlekkeloos maar als iemand anders er op gaat zitten dan lukt het toch niet meer.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:56

mjah ze is 6 jaar en dus al ongeveer drie jaar onder het zadel, en ik denk dat ze dat altijd al heeft gedaan. Als er een ander paard bij is wilt ze er altijd naartoe om ruzie te zoeken en te sjotte en als er een paard weggaat kan je er niets mee aanvangen dan denkt ze waarschijnlijk 'als zij niet hoeven te wereken ik ook niet'

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:08

Jij bent grappig, Loezjuh. Beetje 'duh'- moment.
Oké Anneke, dat linkt als een behoorlijk dominante dame. Bij de instructrice weet ze inmiddels dat het haar niet lukt, daarom probeert ze het niet meer. Maar bij jou lukt het dus nog steeds; Jippie! Denkt beest. Laat eens merken dat je er genoeg van hebt , als ze steigert en bokt blijf haar dan aanpakken. Pas als ze dan braaf voorwaarts is, meteen stoppen (niet denken 'het paard loopt eindelijk, nu rijdt ik door'). Het stoppen is dan beloning voor goed gedrag. En dit bouw je steeds verder op. Op het begin zal het verzet waarschijnlijk verergeren, ze wilt tenslotte ook haar zin krijgen. Maar als ze merkt dat het niet lukt, zal ze steeds eerder op gaan geven. Succes!

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:13

ja het is ook niet moeilijk dat ze naar de instructrice luistert want die heeft haar opgeleerd en ze kent de pony dus door en door. Maar ja als het na een uur ni lukt dan heb ik ook niet veel zin meer, en dan ja dan bennek al blij dat ze soms de halve pist maar rondstapt ma ja dat is ook niet zo goed. Het spijtige is wel dat ik niet zo vaak op haar rijd. Meestal rijd ik de paarden dus dat is heel soms dat ik haar rijd maar ik vind het zo'n schat van een pony.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:24

Ja, dan wordt het keuzes maken. Is ze leuk genoeg om door te zetten, of toch maar de andere paarden...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:49

Breng haar een weekje naar een ervaren ruiter!!!
Heb ik ook gedaan en nu??? Gat het stukken beter bijna niet meer staken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:48

Het probleem is (denk ik) dat de pony het wel goed doet bij een ervaren ruiter (instructrice), maar niet bij haar.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:49

Juut schreef:
Het probleem is (denk ik) dat de pony het wel goed doet bij een ervaren ruiter (instructrice), maar niet bij haar.

Dat dachtten sommige mensen ook bij mij. Als ze goed gerden wordt dan luistert je pony ook naar jouw. Maar mijn pony gaat nu ook 1 keer per week nog naar haar toe. En ik heb nog een keer per week van haar les.

Anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 21:40

ach ik weet het niet dat zijn nu wel paarden die ik voor iemand anders rijd en ik ben toch van plan om een eigen paard te kopen dus ik heb er goed over nagedacht en als ik nog een beginneling was dan zou ik geen eigen paard kopen en zeker niet om mee op jumpings te gaan dus zo onervaren ben ik ook nu weer niet hoor. Ik vind het gewoon heel moeilijk ze is ook heel moeilijk in de stal ze probeert te stampen en te bijten! Nu ja ik ga gewoon proberen om meer op haar te rijden mischien best eerst zonder enkel paard erbij en dat gewoon wat opbouwen.