Hoe zouden jullie dit oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:54

Bij ex-bijrijdpaard heeft zo af en toe dde neiging om compleet de hand te gaan negeren in het bos, oftewel zich achterlijk sterk maken en je dan compleet negeren. Ik rijd hem sinds maandag niet meer, maar ik vroeg me wel af hoe jullie dat zouden oplossen.

In de bak is het een vreselijk brave sul die eerder moeilijk naar voren is te rijden dan terug, reageert niet heel goed op been (reageert wel, maar niet heel flitsend ofzo), in het bos is het precies andersom, op het minste beetje kuit is hij weg (dan vraag ik me wel eens af waarom hij dat nou in de bak niet wil doen, en hij rent in het bos echt niet weg voor de kuit, het is gewoon een nette vlotte reactie). De draf gaat meestal even netjes, daarna vaak handgalopje pakken, gaat ook nog netjes. Het probleem begint zodra hij ook maar even de kans ziet om te versnellen in draf, of als je hem even laat gaan in galop, maar je niet lang genoeg naar meneer zijn zin kon galopperen (sja, ik was toch wel gek op de harde galopjes en de kracht die van hem uit ging dan).
Hij negeert alles, stem, zit, hand (sja, je moet toch iets) en eigenlijk moet je hem richting een boom sturen, hoeft er niet eens tegenaan, als ie maar ziet dat je dat doet en hij ernstig in de buurt komt en dan heb je kans om de controle terug te krijgen... Eventueel werkt heel hard aan de teugels trekken of als het echt niet anders kan zagen ook, maar dat zijn niet mijn favoriete methodes, bovendien kom ik dan niet bepaald aan mijn ontspannen buitenritje...

Het probleem heb ik dus eigenlijk geen last meer van, maar ik vraag me toch af hoe jullie dit zouden oplossen. In de bak luistert hij dus perfect naar hulpen terug, in het bos ook, tot ie geen zin meer heeft om te luisteren en dan vertikt ie het gewoon en is hij zo achterlijk sterk... Overgangen rijden hebben we geprobeerd, helpt eigenlijk nauwelijks, een heel ritje alleeen maar tempo laag houden helpt ook niet, gaat ie zich lopen opvreten en (nog erger dan normaal Knipoog ) overal van schrikken... Als hij aan de kletter gaat heb je dus ook een echt probleem, je krijgt hem nauwelijks terug gereden, omdat hij zo achterlijk sterk wordt erin...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:57

Volg even het topic van Griebels... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:26

Gebruik die drang naar voren om leuke dingen te doen. Wijken, appuyeren, travers, renvers, passage, piaffe. Dan ben je leuk bezig, hij kan de energie kwijt en je houd er een goed gevoel aan over als het lukt, en ik verzeker je dat het met die voorwaartse drang allemaal veel makkelijker gaat dan in de bak. Have fun!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:41

Heel veel en heel lang draven. Het laten gaan in galop maar even uitstellen en niet meer doen.

Ik had vorig jaar zo in November ook een dergelijk probleem. Elke vrijdagochtend reden we met een groepje waarbij het leuk was om wat sneller te gaan. En jawel: op een gegeven moment elke vrijdagochtend nadat we gekeerd waren begonnen we in een drafje. De paarden liepen elkaar dan op te naaien dus dat werd al snel een hand galopje etc. etc. etc. geen houden meer aan.

Na een paar van dergelijke ritten ben ik even weer met wat kleinere groepjes naar buiten gegaan, niet hard galopperen, in galop niet voorop maar achter blijven.

Dat was even een periode van 'heropvoeden' Haha!.

Tegenwoordig kan ik een rengalop doen als ik dat wil zonder daar last van te krijgen in andere ritten.

Ik vind het trouwens ook geen probleem als je een keer stevig in komt met je hand. Ho is Ho. Mits je daarna tenminste weer gewoon los laat Haha!.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:46

Ja, da´s ook een goeie, draven. Wat in draf hebben ze ook al minder de neiging om opzij te springen en bokken ofzo gaat ook niet. en je kunt ze laten gaan tot een keiharde draf, zonder dat het galop wordt...
Ze raken lekker energie kwijt, ze trainen al hun spiertjes... goeie, apple!!!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:22

bokken doet ie ook niet, opzij springen wel, als er weer eens enge grassprietjes zijn. Dressuurmatig kan hij niet zoveel, ik probeerde wel idd te wijken in het bos, om hem bezig te houden, te trainen (hadden geen berijdbare bak, daarom is hij nu verhuisd, waardoor ik hem weer niet meer kan rijden) en hem te leren dat been niet alleen maar voorwaarts is, waar hij een handje van had.
In draf kon hij net zo goed sterk worden als in galop, rendrafje, waar geen houden aan is en waarin meneer echt megasterk werd. Nou moet ik toegeven, het was ook een erg sterk en lomp type, die ook nog eens jachten en manege gelopen had, dus die harde mond was best te verklaren, maar dat betekent niet dat ie het mag...
Hij was trouwens na een rengalopje, als ie echt even uit mocht rennen tot ie wat moe was, vaak wel iets meegaander, als in wel hard willen, maar iets makkelijker terug te rijden. Als ik daar rekening mee hield ging het ook wel redelijk goed, maar dan nog af en toe sterk worden (en dan heb je als iel ruitertje geen schijn van kans op een bakbeest Tong uitsteken )