In de bak is het een vreselijk brave sul die eerder moeilijk naar voren is te rijden dan terug, reageert niet heel goed op been (reageert wel, maar niet heel flitsend ofzo), in het bos is het precies andersom, op het minste beetje kuit is hij weg (dan vraag ik me wel eens af waarom hij dat nou in de bak niet wil doen, en hij rent in het bos echt niet weg voor de kuit, het is gewoon een nette vlotte reactie). De draf gaat meestal even netjes, daarna vaak handgalopje pakken, gaat ook nog netjes. Het probleem begint zodra hij ook maar even de kans ziet om te versnellen in draf, of als je hem even laat gaan in galop, maar je niet lang genoeg naar meneer zijn zin kon galopperen (sja, ik was toch wel gek op de harde galopjes en de kracht die van hem uit ging dan).
Hij negeert alles, stem, zit, hand (sja, je moet toch iets) en eigenlijk moet je hem richting een boom sturen, hoeft er niet eens tegenaan, als ie maar ziet dat je dat doet en hij ernstig in de buurt komt en dan heb je kans om de controle terug te krijgen... Eventueel werkt heel hard aan de teugels trekken of als het echt niet anders kan zagen ook, maar dat zijn niet mijn favoriete methodes, bovendien kom ik dan niet bepaald aan mijn ontspannen buitenritje...
Het probleem heb ik dus eigenlijk geen last meer van, maar ik vraag me toch af hoe jullie dit zouden oplossen. In de bak luistert hij dus perfect naar hulpen terug, in het bos ook, tot ie geen zin meer heeft om te luisteren en dan vertikt ie het gewoon en is hij zo achterlijk sterk... Overgangen rijden hebben we geprobeerd, helpt eigenlijk nauwelijks, een heel ritje alleeen maar tempo laag houden helpt ook niet, gaat ie zich lopen opvreten en (nog erger dan normaal
) overal van schrikken... Als hij aan de kletter gaat heb je dus ook een echt probleem, je krijgt hem nauwelijks terug gereden, omdat hij zo achterlijk sterk wordt erin...
.
)