Heuvel op (als training) in stap, draf of galop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissM

Heuvel op (als training) in stap, draf of galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:35

Ik heb wel vaker gehoord en gelezen dat het goed voor de training van de achterhand is om heuvels met je paard te rijden. Wij hebben hier in de buurt aardige duinen waar we met de paarden overheen kunnen, en we hadden laatst een discussie welke gang nou de beste was om je paard optimaal te trainen.

Ik weet wel dat als je ze het zelf laat bepalen ze het liefste in galop gaan (=makkelijker?) maar is dat ook als training goed of kun je ze dan beter laten stappen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:38

In galop is voor het paard het makkelijkste, voor de training maakt het dacht ik niks uit

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:39

Regel is korte hellingen op in galop, lange in stap. Over training durf ik niks te zeggen ivm duinzand. Het is natuurlijk veel zwaarder als gras...
dus ik hoop dat je nog andere tips krijgt. Ik denk trouwens dat als je door de duinen rijdt, je toch al flink spieren traint, in welke gang dan ook, dat is tenminste mijn ervaring!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:44

Als je echt je paard wilt trainen op een heuvel met als doel een sterkere achterhand dan doe je dit in draf. Maar let wel, de heuvel af altijd in stap en het liefst jezelf ernaast om de pezen van je paard zo min mogelijk te belasten.
Ik het een periode in Zwitserland springpaarden getraint en een onderdeel van de training was de bergdraf zoals ze dat daar noemen. (Zoals hiervoor omschreven)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:46

In draf klinkt mij heel onlogisch Haha! Haha! Haha! Maar ik heb niet tot geen ervaring in het heuvel werk, ik baseer mijn kennis op een week bij Huertecilla Haha! Haha! Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:54

Stap lijkt mij juist veel zwaarder om boven te komen. Als ik een heuvel neem springt mijn pony in galop naar boven, met moeite krijg ik hem in draf naar boven. Maar is stap doet hij het echt niet, dat zal dan vast meer moeite kosten.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:02

gijsenkim schreef:
In draf klinkt mij heel onlogisch Haha! Haha! Haha! Maar ik heb niet tot geen ervaring in het heuvel werk, ik baseer mijn kennis op een week bij Huertecilla Haha! Haha! Haha!

Ik kan je wel vertellen dat Paul Weier deze trainig niet gebaseerd heeft lucht...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:07

Ik geloof je direct hoor, absoluut.. Ik heb me daar nooit in verdiept, heeft ook weinig zin in dit platte landje, ik zeg alleen dat het mij heel onlogisch klinkt, thats all Haha! Haha! Haha!

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:19

Kan me er inderdaad wel in vinden dat draf een goeie training zal zijn. Als je paard zelf gaat galopperen omdat het dan makkelijker is, zal hij inderdaad meer zijn best moeten doen om in draf of in stap naar boven te gaan. Ik weet wel dat mijn paard in stap omhoog meestal gaat "slingeren" van links naar rechts over het pad.

Alleen het ernaast lopen in stap zie ik niet zo zitten... zal ongetwijfeld beter zijn, maar ik ben bang dat zij dan toch eerder beneden is dan ik Haha! en ik haar kwijtraak.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:08

ik heb gehoord dat je nooit in draf op mul zand mag gaan in verband met de buig pezen van je paard die daardoor teveel opgerekt worden dus ik denk dan al hellemaal niet een duin bergje op verstandig lijkt....
galop en stap buigen deze pezen daar door minder en daarom kan je beter in stap of galop door mul zand gaan

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:33

Draf is inderdaad de meeste training.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:58

Stap is het beste. In draf worden de pezen te zwaar belast. Bovendien heb je met een slap paard dan veel meer kans op blessures. Ik heb op advies van de dierenarts met mijn paard deze oefening ook moeten doen om zijn knieen sterker te maken. Voor de paarden die al wat verder zijn in heuveltraining is dit een goede oefening: Bergafwaarts stappen, halthouden en een paar pasjes achterwaarts. Worden het echte bodybuilders van!

Succes