Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar dit gaat geleidelijk hoor, veel succes
Riant schreef:De TS vraagt hoe ze een goede basis met aanleggen en de eerste twee antworrden zijn beginnen bij de basis en de basis goed aanleren ..
Beetje apart?!
Een basis voor dressuur is voor velen verschillend. Je paard hoort dan een fijnen aanleuning aan te nemen, mooi vlot voor het been te zijn en regelmatig en voorwaarst te lopen ookin de overgangen.
Een instructrice kan je hier vast goed bij helpen. Zalf kan je kijken of je paard mooi recht onder je door loopt voorwaarts is en van je been naar je hand toe rijden. Ontspanning is ook belangrijk. Als je paardje mooi ontsapnnen loopt zal hij ook wel regelmatiger worden (als hij wel helemaal goed is natuurlijk). Voor dat je ingewikkelde wendingen gaat rijden zou ik eerst lekker overgangen doen, werken aan de ontspanning en voorwaarts rijden (paard op zijn eigen benen laten lopen) gelijkmatig tempo en gehoorzaam.
Als je dat kan ben je denk ik goed op weg.
loesjuhh schreef:eerst aan de longe proberen je paard goed laten te reageren en dan (als je de mogelijkheid hebt) met een instructrice verder gaan. en eventueel je paard aan de longe met een bijzet
klomp schreef:kun je ook uitleggen waarom je er gelijk ook een bijzet aan moet doen?
wil dit wel even onderbouwd zien. waarom niet gewoon zonder bijzet? en wat voor bijzet zou jij dan kiezen?
klomp schreef:kun je ook uitleggen waarom je er gelijk ook een bijzet aan moet doen?
wil dit wel even onderbouwd zien. waarom niet gewoon zonder bijzet? en wat voor bijzet zou jij dan kiezen?
loesjuhh schreef:ik dacht dat ze misschien er mee verder wilde, en omdat veel instructeurs dit doen, zodat ze op de goede manier gaan lopen (hun nek op de goede manier gebruiken)
en ik zei eventueel
Sjonniej schreef:Dit is juist niet zo. Ze worden gedwongen om zo te lopen, daar gebruiken ze juist de verkeerde spieren voor. Als je een beetje een bijdehand paard heb, train je binnen de korste keren niets anders als de onderhals!
Wezuntjuh (zo ongeveer); Kennissen van ons hadden ook zo een pony. Alleen maar mee gecrosst, draf kende deze ook niet. Alleen stap en race-galop. Maar na veel geduld en trainen is het allemaal goed gekomen.
Riant schreef:Tellen is ook moeilijk soms want mijn bericht heeft sommige overeenkomsten met het eerste bericht en niet één met het tweede.
Ik zie in die berichte de woorden Recht, ontspanning, aan het been, en op eigen benen lopen, van je been naar de hand kunnen rijden, niet staan hoor.. maar misschien lees ik met mijn neus. Ik heb het niet over 8-jes slangevoltes en wijken ergens, want dat komt volgens mij pas nadat je een rechtegesteld paard hebt dat op zijn eigen benen, voorwaarts loopt en scherp aan de hulpen is.
maar ik kan me natuurlijk vergissen