Rugsteun?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NehnaDagmar

Rugsteun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 16:42

Ik heb een rijtechnisch probleem die compleet bij mezelf ligt!! Ik zit namelijk heel erg scheef, ik laat mijn rechterschouder hangen en duw die naar voren, waardoor ik mijn hand ook naar voren hou, en mijn heup ook. Hierdoor is mijn pony ook erg scheef geworden, en nou weet ik wel allerlei oplossingen om mijn pony weer recht te krijgen. Maar HOE KRIJG IK MEZELF RECHT?? Steeds letten op hoe ik zet helpt niet. Zodra ik de teugels aanneem ga ik scheef zitten/hangen. En nu mijn pony dus ook scheef is nodigt ze me ook steeds meer uit om scheef te zitten... Het is zelfs zo erg geweest dat ik mijn rechterbeugel een gaatje korter moest doen omdat ik anders mijn beugels steeds kwijtraakte.. Bloos

Nou hoorde ik van een meisje dat er een ruggensteun bestaat die heel stijf om je lichaam heen zit, zodat je wel recht moet zitten.. Weet iemand hier iets over??
BVD

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:47

misschien kun je proberen om gymnastische oefeningen te doen op je paard?? je schouders rollen, rijden met 1 hand, zonder beugels rijden of zelfs zonder zadel... succes iig!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:39

Bedankt klomp! Zal het een paar keer proberen.. Misschien ben ik wel te stijf in mn bovenlichaam ofzo Verward Lachen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:40

misschien is het een medische reden... Je kan eens langsgaan bij de dokter en alles uitleggen.

madjeicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:29

je kan ook aan longe gaan met zadel erop gaan zitten zonder beugels en dan eerst je evenwicht vinden. dan veel oefenen en proberen recht te zitten. en het is ook altijd handig als je aan het rijden bent en iemand erop let en steeds szegt om rechtop te zitten

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 14:14

Biepje; ik heb al een jaar bij de Mensendieck gelopen en dat is nu weer helemaal goed, had vroeger ook vaak last van mn rug na paardrijden..
Madjeicos; Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:17

NehnaDagmar schreef:
Nou hoorde ik van een meisje dat er een ruggensteun bestaat die heel stijf om je lichaam heen zit, zodat je wel recht moet zitten.. Weet iemand hier iets over??
BVD

bedoel je een bodyprotector?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:30

Als paard ook scheef is valt niet mee om zelf ook goed te gaan zitten. Jullie moeten beiden gecorrigeerd worden. Ik zou kiezen om paard te longeren met dubbele longe eraan, vervolgens als ruiter erop te gaan zitten, iemand longeert dan met dubbele longe, dan loopt paard rechtgericht en goed, ruiter kan het voelen en zelf aandacht besteden aan zichzelf. Maar dan moet je wel iemand hebben die met dubbele longe te werk kan gaan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:48

Overigens geeft Marijke de Jong zitlessen om zelf in balans te gaan zitten. Zie meer hierover op haar site met foto's en plaatjes www.paardenbegrijpen.nl en zij werkt ook met dubbele longe en is bezig met rechtrichten en dergelijke. Ze komt ook aan huis. Misschien is dat iets voor je. Ze werkt ook via alexander techniek. Staat veel info op haar site.
Succes OK dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:33

misschien een idee om op een goede manege zitlessen te volgen op een goed paard, en dan iemand anders een tijdje jouw paard laten rijden zodat die weer recht komt, en dan als jullie beiden weer recht zijn samen verder gaan?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:30

ik gebruik voor mijn rug een niergordel uit de motorsport. althans iets wat daar zeer veel op lijkt. dit helpt mij om beter te zitten, en om met minder pijn te kunnen rijden. echter, het heeft enkel effect op je onderrug, en neemt de symptomen weg, neit de oorzaak! En tja, ik zou zeggen, ga niet aan de hulpmiddelen tenzij je echt niet anders kan, want op een gegeven moment kom je op een punt dat je gewoon niet meer zonder kan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:46

Een rugsteun lost natuurlijk niet jouw probleem (je bent trouwens niet de enige hoor, veel mensen hebben dit probleem)
hier een tip: ga op je zadel zitten en concentreer je op je zitbeenknobbels. Waarschijnlijk zul je merken dat de rechterzitbeenknobbel verder naar voren geplaats is dan de linker. corrigeer dit. (Je rechterbeen zal dan langer worden en verder naar achteren geplaats) Nu zit je recht vanuit je heupen, de rest van je lichaam komt vanzelf mee. Extra tip: blijf naar het linkeroor van je paard kijken terwijl je rijdt.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:53

Als je 'scheef' bent hebben zitlessen niet echt nut.
Iedereen is van nature scheef, de een alleen wat meer dan de ander.
Ik zou naar een fitnesscentra gaan met goede fysiotherapeutische begeleiding. Zij kunnen je uitleggen welke spiergroepen te veel en welke te weinig ontwikkeld zijn.
Naar aanleiding hiervan kunnen ze een trainingsschema opbouwen dat jou helpt om wat rechter te worden.

Met constant aan je houding te denken bereik je weinig, je moet gaan trainen!

Een rugsteun zorgt ervoor dat je rompstabilisatoren niet meer hoeven te werken, de spierkracht die je dan hebt wordt dan ook minder. Ik beveel het je niet aan...
Ga aan de oorzaak werken..

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 17:00

Hartstikke bedankt nog voor de reactie..
Ik denk idd Blossomm dat dit wel klopt ja..
Ik heb van Bets heel veel tips gehad, en nu kan ik mijn pony recht krijgen waardoor ik zelf ook al een stuk beter ga zitten!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 00:58

ik denk ook wat bij ook geholpen heeft is zonder beugels rijden je moet je dan lang maken om te blijven zitten en zo een bodyprotector doet ook al veel veel oefenen en zodra je merkt dat het je te veel word gewoon weer overgaan in stap zo word je met en met beter en sterker

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:34

Ik heb toevallig van de week iemand op stal geholpen die hetzelfde probleem heeft. Mijn vader had hier vroeger ook last van. Wat ze hem hebben geleerd toen is in eerste instantie de beugel uitdoen van het been dat je optrekt.

Doe je dat namelijk zonder beugel dan kiep er er vrij snel vanaf. Op die manier wordt je je heel snel bewust dat je scheef zit en hoe je paard reageert op je houding.

Daarnaast moet je je beugel juist langer maken zodat je gedwongen wordt je been te strekken om je beuegel niet kwijt te raken.

Dat meisje hier op stal heeft een half uur met 1 beuegel rondgereden en het viel har op dat haar paardje meteen een stuk beter liep en zij gewoon netjes rechtop zat.

Als je dit een tijdje volhoud leer je het vanzelf af rechtop te zitten.

Succes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:04

Ik heb voor mijn rugblessure een 'corset' aangemeten gekregen... en geloof me ik heb nog nooit zo recht gezeten Haha!

Ik weet alleen niet of deze buiten dokter/fysio voorschift om te leveren is Tong uitsteken heb ze iig nooit bij een apotheek zien liggen Knipoog