Meer ontspannen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Meer ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:13

Eclips is een flink felle pony. Alleen is ze nooit ontspannen tijdens het rijden. Ik probeer alles, eerst longeren zodat ze al veel energie kwijt is, aan een vrij lange teugel met zacht contact rijden. Maar ze wordt niet ontspannen.
Tijdens het stappen valt het nog mee, dan is ze vrij ontspannen. Maar gaan we galopperen, vliegt ze de hele bak door en zet ze haar bit vast. Dit doet ze ook tijdens uitstrekken in draf en stilstaan is helemaal een ramp.

Iemand tips om haar rustiger te krijgen?
Ze krijg al in plaats van prestatiebrok een gewone basisbrok.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:24

hmm, ik weet niet of dit rijtechtnisch is, maar om te ontspannen, moet je juist drijven.. misschien een id?(ik weet niet of je dat al doet, maar mezelf kennende zou ik juist als reactie niet drijven hebben..)

banjer84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:38

IDD lastig probleem zou zo snel ook niet kunnen bedenken wat je zou moeten als je al zelf ontspannen en niet in dde weg zit lijkt het mij dat het niet aan jou ligt. Is hij met longeren of gewoon op stal ook erg onrustig??

In dit geval is het misschien gewoon zijn "gedrag", maar dit weet ik natuurlijk niet.

In ieder geval nog veel suc6 en veel plezier. OK dan!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:14

Kan inderdaad zn gedrag zijn, maar wat ik denk inderdaad ook dat je juist moet drijven en niet trekken, hoe hard hij ook gaat. Probeer dan om korte krachtige kneepjes in de teugels te geven, misschien helpt dit. Verder kan je misschien proberen om aan te springen in galop en dan een paar passen galopperen en dan weer terug nemen naar de draf. Dan deze stukken steeds iets uitbreiden (bij mijn pony werkte dit ook heel goed)

Veel succes ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:22

Ik begrijp niet waarom je een pony die niet normaal ontspannen kan draven laat strekken en galoperen.. ga een heel veel overgangen rijden van halt naar stap weer halt houden en weer stappen als die rustig is ga je een stukje draven na een volte ga je weer stappen en zet je hem weer een paar keer stil. als die dan weer ontstpannen is draaf je weer een stukje aan en neem je hem terug naar stap, is die gespannen begin je weer opnieuw met halt houden en weg stappen halt houden en weg stappen als die ontspannen is draaf je weer een stukje aan. Na een tijdje zal je merken dat die als je hem vanuit draf terug neemt naar stap die sneller gaat ontstappen en je niet meer constant hoeft halt te houden maar gelijkw eer kan weg draven na een klein stukje stappen. Dit bouw je steeds verder uit tot je in draf kan gaan schakelen en dus scheinovergangen naar stap gaat rijden.

Pas als jij volledige controlle heb over de stap en draf! ga je een proberen een stukje aan te galoperen. Gewoon vanuit een rustige draf zet je hem in de volte aan.. galopeerd niet te lang en neem hem terug voordat die hard kan gaan.. als die dan weer gespannen is in draf ga je stappen en zet je hem des noods weer halt..

kortom.. galoperen moet je naaar toe werken en dat doe je vanuit de stap en de draf..

rustig aan en doe eerst dit eens een weekje misschien zelfs 2 en ga dan eenst kijken of het werkt en hoe die dan galopeerd..

succes

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:33

M3isSi3j schreef:
Ik begrijp niet waarom je een pony die niet normaal ontspannen kan draven laat strekken en galoperen.. ga een heel veel overgangen rijden van halt naar stap weer halt houden en weer stappen als die rustig is ga je een stukje draven na een volte ga je weer stappen en zet je hem weer een paar keer stil. als die dan weer ontstpannen is draaf je weer een stukje aan en neem je hem terug naar stap, is die gespannen begin je weer opnieuw met halt houden en weg stappen halt houden en weg stappen als die ontspannen is draaf je weer een stukje aan. Na een tijdje zal je merken dat die als je hem vanuit draf terug neemt naar stap die sneller gaat ontstappen en je niet meer constant hoeft halt te houden maar gelijkw eer kan weg draven na een klein stukje stappen. Dit bouw je steeds verder uit tot je in draf kan gaan schakelen en dus scheinovergangen naar stap gaat rijden.

Pas als jij volledige controlle heb over de stap en draf! ga je een proberen een stukje aan te galoperen. Gewoon vanuit een rustige draf zet je hem in de volte aan.. galopeerd niet te lang en neem hem terug voordat die hard kan gaan.. als die dan weer gespannen is in draf ga je stappen en zet je hem des noods weer halt..

kortom.. galoperen moet je naaar toe werken en dat doe je vanuit de stap en de draf..

rustig aan en doe eerst dit eens een weekje misschien zelfs 2 en ga dan eenst kijken of het werkt en hoe die dan galopeerd..

succes

mee eens en daarna doen wat Danielle01 zei..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:35

En eens een lekker muziekje erbij opzetten. Kan heel ontspannend werken voor beiden...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:44

probeer je er niet heel druk over te maken en vooral zelf te ontspannen tijdens het rijden. probeer werk te zoeken waar je paard ontspanning in vindt. daarnaast ervaren sommige paarden stress tijdens het rijden. mijn paard had altijd moeite met ontspannen sinds een aantal maanden longeer ik hem met pessoa dit heeft hem erg goed gedaan en hij zijn ontspanning wist te vinden dit krijg ik ook terug in het rijden. ik longeer hem een aantal dagen per week te longeren niet voor het rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:07

kijk wel even zn rug en alles na,van pijn worden ze ook gespannen,maar soms is het gewoon het aard van het beestje..mischien minder voeren dan?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:45

Ben je zelf ontspannen? Blijven drijven klinkt nu wel leuk, maar denk dat je in dit geval een pony hebt die alleen maar harder gaat dan... Doe tijdens het rijden of er niks aan de hand is als ze zo druk doet. Het strekken zou ik even laten zitten, maar zou wel gewoon galopperen, anders maak je die galop 'speciaal' en dat moet het juist niet zijn. Dus tijdens het galopperen zelf rustig blijven, en doen of er niks aan de hand is maar gewoon proberen om naar de ontspanning toe te rijden.
Halthouden zou ik wel oefenen, maar als het niet lukt niet door blijven gaan, wordt ze waarschijnlijk alleen maar heter van.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:43

ook eens met danielle
hoe sneller de gang hoe heter het paard word
alles rustig aan en misschien les nemen?
suc6 OK dan!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 20:21

Elisa2 schreef:
kijk wel even zn rug en alles na,van pijn worden ze ook gespannen,maar soms is het gewoon het aard van het beestje..mischien minder voeren dan?

inderdaad, misschien heeft hij ergens last van. Maar als dat niet zo is, zou ik gewoon proberen rustig te blijven. Ik hoop dat het binnenkort wat beter gaat...

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:38

Ik heb zelf een paard herschoold wat ook geen ontspanning kon vinden, die heb ik met slof moeten rijden. Als ik niks deed, alleen ging zitten, been eraan en ophouden voor deed ze zelfs al passage (wat dus helemaal niet de bedoeling was). Nu niet meteen met slofteugel gaan rijden, ik probeer alleen te zeggen dat je misschien wel 'n probleem hebt wat niet heel snel is opgelost. Het heeft veel te maken met vertrouwen vs. angst. Dat paard wat ik reed was echt heel slecht gereden, en was alle vertrouwen zeg maar kwijt, en raakte al in de stress als je er alleen al op ging zitten. Ik heb d'r ruim 4 maanden intensief herschoold, en zelfs toen waren we pas halverwege. Toen had ze d'r 'goede' momenten zeg maar, en kon ze soms wel 'n hele volte ontspannen (niet echt veel dus). Ik denk wel dat je d'r al 't werk moet laten doen, dus niet alleen maar stappen. De crux zit 'm in dat je juist dat gaat doen wat je paard niet wilt. Dus als ze wilt draven, ga jij stappen, als ze wilt galopperen, ga jij draven. Als ze wilt stappen, schakel je weer even door naar draf, etc. Merk je dat ze op jouw hulpen gaat letten en ze opvolgt, geef je even haar zin terug, dus als ze wilt uitdraven, laat d'r maar 'n rondje uitrazen in draf bijvoorbeeld. Dan weer oppakken en opnieuw beginnen. Dat rondje is dan haar beloning. 't Is echt niet gemakkelijk, maar succes!!