Ik wil beginnen met paardrijden. Informatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puck2

Ik wil beginnen met paardrijden. Informatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 10:04

Als je wilt beginnen met paardrijden, waar moet je dan op letten en waar moet je rekening mee houden.
Heeft iemand nog tips voor mij?
Hoe zijn jullie aan informatie gekomen toen je begon met paardrijden?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:25

welke informatie bedoel je? Hoe je moet rijden? of waar je kan gaan rijden?
Ik denk dat je je het best bij een manege kunt melden om les te nemen. Zij kunnen je dan ook zeggen wat je aan moet schaffen ed.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:24

Je moet er rekening mee houden dat niet alles meteen lukt Haha!

Nee even serieus als je specifiekere antwoorden zoekt, moet je wat duidelijkere vragen stellen.

Wil je weten wat je nodig hebt, of juist hoe je weet waar je het beste kan beginnen enzo?

Puck2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:47

Ik ben bezig om een campagne op te zetten om kinderen te laten beginnen met paardrijden. In de informatie die ik hierbij ga verstrekken moeten zoveel mogelijk vragen beantwoord worden. Ik dacht als er ergens mensen zijn die mij hier een antwoord op kunnen geven is het hier bij bokt.nl, vandaar...

Wat wilde jullie weten toen jullie begonnen zijn met paardrijden en hoe ben je dit te weten gekomen?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:54

ik ben begonnen op de shet van een vriending toen ik 18 was.
Daarna ben ik op de manege gaan rijden.
wat wilde ik toen weten? Euhm eigenlijk hoe ik moest rijden gewoon, maar dat leer je gaandeweg.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:35

Ik denk dat je de vraag andersom moet stellen.
Wat wil jij dat een beginnend ruiter gaat leren?
Wat vind jij belangrijk?
Neem bv een ruiter die bij jou aanklopt om te willen gaan paardrijden.
Dan zul jij in een kort gesprek moeten kunnen uitleggen hoe het er bij jou aan toe gaat.
Bv, het omgaan met een paard, het leren verzorgen, het leren op en afzadelen, het leren paardrijden enz.
Eigenlijk zijn dat de basis dingetjes, terwijl de rest in de praktijk vanzelf zal volgen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:00

Zet wat dingen op papier, ga ermee naar een manege, vraag of de eigenaar wat tijd voor je heeft. Denk dat je het zo het beste kan doen. Het is maar een idee.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:06

Ik ga met Holly mee.

Wat je niet moet vergeten is: wat wil jij de kids meegeven als ze gaan paardrijden en omgaan met paarden?

De omgang met paarden op stal, tijdens de les, in de wei of in het verkeer wordt zo ontzettend vaak vergeten.

Mijn voorkeur zou zijn..........leer ze eerst lekker wandelen, poetsen en omgaan met het paard voor dat ze erop klimmen.

Een info folder over wat ze het beste kunnen dragen, wat wel en niet mag (geen gympen, wel een cap e.d) is ook wel handig!

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:36

Ik ging eerst kleine shetjes poetsen en kreeg zo een beetje ervaring met hoe ponies kunnen doen. Vooral Shetten zijn vaak ondeugend en daar leer je consequent van te zijn.

Wat ik belangrijk vind voor een beginner om te weten?
Laat het tot je doordringen dat een paard een dier is en je er dus respect voor moet hebben. Maar het paard moet gezag voor jou hebben, zodat ie naar je zal luisteren en dan komen er niet zo snel brokken Haha!

De verdere basisdingen leren kinderen wel op een manege of iets dergelijks.. Lachen

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:40

Ik ben ook begonnen bij mensen thuis met een shelandpony. Vandaaruit ben ik gegroeid naar de grote paarden. Verder ga ik met de rest mee Lachen Succes in ieder geval.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:42

Puck2 schreef:
Ik ben bezig om een campagne op te zetten om kinderen te laten beginnen met paardrijden. In de informatie die ik hierbij ga verstrekken moeten zoveel mogelijk vragen beantwoord worden. Ik dacht als er ergens mensen zijn die mij hier een antwoord op kunnen geven is het hier bij bokt.nl, vandaar...

Wat wilde jullie weten toen jullie begonnen zijn met paardrijden en hoe ben je dit te weten gekomen?

N ou om te beginnen heb je paardrijspullen nodig, cap, laarzen en rijbroek Lachen
Misschien wat poetsspulletjes, ofzo Haha!

Je kan het beste een boek aanschaffen, daar staat ook bergen informatie in Lachen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:42

deze vraag kun je ook stellen:
-wat voor kleding heb ik nodig Knipoog

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:52

marijkedam schreef:
ik ben begonnen op de shet van een vriending toen ik 18 was.
.

met 18 jaar nog op een shet :|:|

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:54

Als je klein bent en licht kan dat best hoor Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:03

Onyx: om te beginnen heb je meestal nog geen volledige uitrusting nodig. Een soepele broek (joggingbroek bv) en schoenen/laarzen met hakje en weinig profiel zijn eigenlijk genoeg, cap is natuurlijk belangrijk maar kun je vrijwel overal huren of lenen - dit dus wel van te voren uitzoeken, maar je hoeft hem niet direkt te kopen.

Boeken staan vol informatie, maar voor de echte echte beginner is het wat veel denk ik. Ik zou eerder denken aan een paar basisregels:
- paarden kunnen schrikken, doe dus rustig als je in de buurt bent. (Geen plotselinge bewegingen, niet roepen, niet rennen, niet met dingen zwaaien.) Als iemand echt nog nooit met paarden in aanraking is geweest weet ie dit nog niet.
- niet achter een paard langslopen
- in eerste instantie alleen onder begeleiding in de stal etc

Voor een eerste keer heb je zo wel genoeg denk ik. Want uiteraard is er iemand bij die je helpt.

De paar volgende stapjes, omgaan met paarden, meevoeren aan de hand en (als je gaat rijden) blijven zitten, dat moet je toch echt in de praktijk leren, en daar helpt ook geen boek bij. De theorie is namelijk niet moeilijk.

Dan komt weer wat theorie. Bij het zadelen en poetsen, leren hoe een paard in elkaar zit, wat rijtechnische details, hoe je de emoties van een paard kunt lezen, etc, daar kunnen boeken best handig bij zijn. (Maar niet zonder praktijk!)

Dit is overigens vooral de manegepraktijk, en misschien dat het bij eigen paarden iets anders is, maar voor de allerallermeest beginnende beginner moet je het niet te moeilijk maken. Zolang er maar geen ongelukken gebeuren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:27