"maandagziekte"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

"maandagziekte"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:09

Ik heb t maar ff tussen haakjes staan want echt ziek is ie niet maar het is praktisch iedere maandag het zelfde liedje.
Hij wil er niet door komen, pakt afwisselend links en rechts vast. Is niet aan mn been, dus ik kan er gewoon niet bij komen!
Hij sluit zich zeg maar af voor mn hulpen.
Dus ik kan er niet aanrijden, ja ik kan m wel rond zetten voor met mn hand maar dat heeft niets met paardrijden te maken vind ik.
Na een half uur prutsen begint mijn geduld zn eindpunt te bereiken en ik wil niet in gevecht met m. Vanmiddag heb ik de slof er bij gepakt.
Dat ik m voor gewoon rond kon houden zonder te prutsten met mn handen, en toen gewoon overgangetjes, schakelen, voltes en wendingen gereden, lekker afgewisseld. Dat ik m dus -zoals ik het wil- van achter naar voren er bij kan rijden.
Toen ontspande hij zich en ging het laatste kwartier best goed. (basiswerk)

Ik kan alleen niet snappen waarom dit altijd op maandag is..... Verward Verward
Ja, hij staat zondags stil (stalhouder houdt van zondagsrust) maar als ie eens door de weeks een dagje rust heeft kan ik m de volgende dag wel gewoon rijden. Zondags krijgt ie wat minder voer en komt ie wel gewoon buiten in de wei.
Ik begin altijd gewoon ontspannen, ik heb niet het gevoel van ' help t is maandag misschien wil ie wel weer niet'

Sorry voor t lange verhaal maar zo heb ik t geloof ik helemaal uitgelegd.
Iemand een idee? Herkent iemand dit?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:11

Oja,
Als ie niet aan mn been is op zulke momenten, probeer ik wel eens met zweep, om eens aan te vullen, maar daar word ie altijd weer TE heet van, hij snapt niet helemaal dat t n hulpmiddel is ipv straf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:23

Ben je zelf niet anders? Ben je niet moe na het weekend, of doe je op maandagochtend anders dan 'normaal'.
Het lijkt me dat jij iets anders doet op maandag en je paard daar ook anders op reageert.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:27

Ik kan me t zo niet indenken dat ik anders ben.
Ik voel me niet moe oid van t weekend.
En maandags werk ik een halve dag, op vrijdag ook, de rest hele dagen, dan ga ik 'savonds ook altijd rijden (of les of zelf of longeren)
Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:30

En kan je instructrice niet een keer komen kijken op maandag? Misschien ziet die het probleem.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:43

Ik heb op t moment geen priveles, vond ik een beetje veel worden.
Om de week dinsdags springles, iedere woensdag dressuurles en iedere donderdag oruncursus en dan 2-3 x per maand concours op zaterdag.
Vind ik te druk voor m om dan ook nog priveles er bij te hebben.

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:58

Haal die scheurkalender dan ook eens uit z'n stal joh Knipoog

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:03

Ga ik morgen meteen doen! Haha!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:10

mischien is het verstandig m zondags t normale voer te geven,als hij er doordeweeks ook geen last mee heeft...

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:13

Ik zou op maandag dan lekker iets anders doen! maak een buitenrit of ga je paardje op maandag longeren. Maar als je weet dat het op maandag niet lekker gaat, zoek het dan ook niet op! En wie weet als je de maandag een tijdje anders hebt gedaan en je rijdt dan weer eens op maandag, zul je zien dat het ineens niets uitmaakt.
Grondwerk of met je paardje spelen vinden ze wel zo leuk...

Succes

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:19

allereerst zal ik jullie vertellen wat maandag zoekte precies is! want zoals het probleem beschreven word heeft dit helemaal niets met maandag ziekte te maken!

SPIERBEVANGENHEID (MAANDAGZIEKTE / TYING-UP)

Spierverzuring (ook wel maandagziekte of tying-up), berust op een te grote vorming van melkzuur als afbraakprodukt in de spieren, dat niet meer voldoende met het bloed kan worden afgevoerd. De spier 'verzuurd' en gaat minder efficient werken (prestatieverlies).
Zorg dat het paard nooit overbelast wordt tijdens trainingen of wedstrijden. Zorg er verder voor dat je altijd een rantsoen verstrekt dat in relatie staat tot de prestatie die het dier moet verrichten.
De belangrijkste fout die vanuit voeding gemaakt wordt in deze is dat het paard tijdens rustdagen dezelfde hoeveelheid voer krijgt als tijdens zware inspanning.

maandag ziekte heeft zn naam te danken aan vroeger! vroeger lieten de mensen de paarden op zondag staan omdat dat de rustdag was! dus de paarden moesten zich op zaterdag inspannen op zondag gregen ze de normale hoeveelheid voer maar konden niets verbranden!

Yathal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:13

Volgens mij was dat ook de reden dat ze maandagziekte tussen aanhalingstekens schreef?! Ik ga ook wel eens "dood" van de hoofdpijn maar ben er nog steeds dus geloof dat het niet zo letterlijk bedoeld was...

Ben heel benieuwd hoe het maandag gaat als hij z'n scheurkalender niet meer heeft...!!!

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:37

nouja ok goed dan slaat mijn antwoord nergens op!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:39

hahaha!! geeft niks chantal_ivan!! zo weten we iig wat maaandag ziekte weer is...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:05

als je paard zaterdag op concours is geweest, is hij zondag misschien wel stijf en moet hij maandag gewoon weer even loskomen. Kan hij zondag niet in een paddock of wei gezet worden (ik neem aan dat je niet kunt longeren als de stalhouder van zondagsrust houdt). ik denk dat het paard gewoon even de benen moet strekken op zondag om maandag weer fit te beginnen...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:19

Chantal_Ivan schreef:
allereerst zal ik jullie vertellen wat maandag zoekte precies is! want zoals het probleem beschreven word heeft dit helemaal niets met maandag ziekte te maken!

Weet ik dat t niets met maandagziekte te maken heeft!!!!
Daarom ook tussen haakjes! En ik heb t ook in mn verhaal beschreven dat ie niet ZIEK is!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:21

Lusitana schreef:
. Kan hij zondag niet in een paddock of wei gezet worden ik denk dat het paard gewoon even de benen moet strekken op zondag om maandag weer fit te beginnen...

Hij komt wel in de wei, vaak van 10 tot 4 ofzo, dan strekt ie wel zn benen!
(af en toe ff speelkwartier met andere paarden) en lekker lopen&grazen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:25

Yathal schreef:
Ben heel benieuwd hoe het maandag gaat als hij z'n scheurkalender niet meer heeft...!!!

Helaas (ja ook weer niet echt heel erg helaas) kan ik t niet proberen a.s. maandag. Dan zit ik nl in mexico op vakantie! (niet verkeerd toch Knipoog )
Hij krijgt een week rust (komt wel overdag op de wei), ik heb dan verder in december geen wedstrijden meer dus kan m daarna weer rustig oppakken.
Dan ga ik ook eens goed opletten of ie t dan niet heeft, want anders ligt t misschien wel er aan of ie wel of geen wedstrijd heeft gelopen de zaterdag ervoor.

Maar verder heeft niemand dit nog meegemaakt met een paard??
Dinsdag en woensdag heeft ie lekker gelopen vandaag heeft ie niets gedaan (beetje afbouwen) Dus t is echt die maandag elke keer.

Ik hou jullie op de hoogte!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:27

Het verhaal van stijf zijn na concours klinkt me wel logisch. En mischien heeft ie behoefte aan meer afwisseling...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:41

Naar mijn idee heeft ie aardig wat afwisseling
Maandag thuis dressuur basiswerk
Dinsdag ene week springles, andere week longeren
Woensdag dressuurles
Donderdag ORUN dressuur (zwaarder)
Vrijdag thuis dressuur basiswerk
Zaterdag of concours of lekker naar buiten
Zondag rust

Maar ik ga t komende tijd zeker in de gaten houden of ik verband kan leggen tussen maandag na concours en maandag na rustige zaterdag

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:08

Zou em wel beweging geven als je zaterdag op concours bent geweest. Als je em dan zondag laat staan is dit niet goed voor de spieren. Al is het maar een buitenritje of licht dressuurwerk. Maar zorg dat ie niet stil staat.
Maar er zijn er meer die dat hebben. Denk dat het iets te maken heeft met de regelmaat van een paard. Misschien in zijn koppie. Al zou ik bij jou zo niet zeggen dat je onregelmatig rijdt/traint Lachen

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:29

KindnessM schreef:
mischien is het verstandig m zondags t normale voer te geven,als hij er doordeweeks ook geen last mee heeft...

Ik denk dat dit wel de moeite waard is om te proberen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 00:02

Owh en als ie zaterdag gewoon gesport heeft en zondag dus weinig doet voer em dan ook ietsje minder.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:19

UPDATE

Nou, we zijn er 2 maandagen tussen uit geweest. Ene week was ik op vakantie. (hij heeft ook vakantie gehad) Andere week was ik er net weer en heb ik m smaandags alleen ff gelongeerd.
Afgelopen maandag (gisteren) gewoon weer gereden en er was opzich niet veel aan de hand -- behalve dat ik een lichte blessure aan mn linkerbeen heb en die dus niet helemaal mee kon werken als normaal en hij dus ook makelijker door mijn linkerbeen heen liep, maar das logisch--
Ik had geen concours gehad die zaterdag.
Misschien dat t wel daar in zit, ik ga t in de gaten houden of ik een link kan leggen!

@miss_blimm: Mijn stalhouder houdt nogal van zn zondagsrust, en wil dus niet dat er gereden/gelongeerd word oid. (Ik mag er wel ff komen voor mesten enzo) Ik kan m ook niet opzadelen voor een buitenritje, als ik dat doe is ie bang dat andere pensionners dat ook willen en dan is hij dus zn zondagsrust alsnog kwijt... Maar hij komt wel een hele poos in de wei