niet van huis willen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleursan

niet van huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:28

Een tijdje geleden was ik van stal verhuisd en toen wou san niet meer alleen van stal weg met buitenritten omdat ze het zo naar der zin heeft op stal.
Dus toen heb ik der een tijde in de bak gereden en toen ben ik de laatste maanden weer heel veel met der buiten wezen rijden, samen met een ander paard we gingen een paar keer per week en dat ging super.
Nou wou ik vandaag weer proberen om alleen van huis te gaan en dat gaat goed voor 10 minuten totdat ze gaat weigeren. je kan wel boos op der worden en slaan enzo maar het enige wat ze dan doet is achteruit lopen tot je in de sloot ligt. En aan de hand is er geen probleem. Heeft iemand tips hoe je dit af kan leren? Wil niet afhankelijk zijn van andere paarden om naar buiten te kunnen.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:43

begin met kleine stukjes. dus keer terug voor dat zij wilt. ga wandelen en kom er terug op. steeds een beetje meer.
soms helpt het alleen al om er eerst een stukje naast te lopen en er dan op.
soms helpt het ook als je al in gevecht bent om haar dan in haar achteruit de goede kant op te laten lopen.
maar probeer eerst het gevecht voor te zijn met kleine stukjes opbouwen zodat ze weer vertrouwen krijgt alleen.
suc 6

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:13

Ik sluit me helemaal aan bij piepelotje !!!

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 21:01

oke! bedankt voor de reactie! ik ga het proberen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:50

Ik heb het zelfde probleem als jou, maar zodra er iemand anders bij is dan loopt ze vlot vrolijk door, zodra je met de zweep een tik geeft blijft ze, maar achteruit lopen. Ik rij nou eigelijk bijna nooit meer alleen buiten, oké mijn paard heeft dan wel gewonnen, maar we hebben vorige keer bijna een oud vrouwtje van haar fiets afgeduwd. En dat wil ik niet nog eens laten gebeuren dus, maar ik denk dat het belangrijkste is om kleine stukje alleen te buitenrijden, zodra ze het goed heeft gedaan meteen weer omdraaien enzo.
Veel succes!

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 21:56

Steffie89 schreef:
zodra je met de zweep een tik geeft blijft ze, maar achteruit lopen.

ja dat heb ik nou precies ook! echt irri. maarja dan maar kleine stukjes proberen Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:01

fleursan schreef:
ja dat heb ik nou precies ook! echt irri. maarja dan maar kleine stukjes proberen Lachen

Ja mijn probleem is vooral, ik moet eerst door een woonwijk heen, met allemaal fietsers op een fietspad waar je net met zu'n 3-en kan fietsen, en als je dan een paard hebt wel van links naar rechts en van voor naar achter springt. Is niet echt veilig.

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 22:46

Steffie89 schreef:
Ja mijn probleem is vooral, ik moet eerst door een woonwijk heen, met allemaal fietsers op een fietspad waar je net met zu'n 3-en kan fietsen, en als je dan een paard hebt wel van links naar rechts en van voor naar achter springt. Is niet echt veilig.

mmmh das helemaal irritant. naja als ie het niet erg vind in de bak, waarom niet..... Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:08

fleursan schreef:
mmmh das helemaal irritant. naja als ie het niet erg vind in de bak, waarom niet..... Haha!

Ja echt erg vind ik het niet, alleen het probleem is dat de bak te nat is, maar dan rij ik maar iets minder in de week Knipoog

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:31

Steffie89 schreef:
Ja echt erg vind ik het niet, alleen het probleem is dat de bak te nat is, maar dan rij ik maar iets minder in de week Knipoog

zo kan het ook Haha! als je tog geen wedstrijde enzow rijd hoef je ook niet iedere dag te rijden doe ik ook niet. maar ben vandaag weer naar buiten geweest, met ander paardje en dat ging goed Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:12

fleursan schreef:
zo kan het ook Haha! als je tog geen wedstrijde enzow rijd hoef je ook niet iedere dag te rijden doe ik ook niet. maar ben vandaag weer naar buiten geweest, met ander paardje en dat ging goed Lachen

Inderdaad, is ook zo, ben vandaag met een fiets naar buiten geweest Haha! en dan doet ze het super. Maar om even ontopic te blijven, het beste is dus gewoon samen met iemand anders te gaan.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:15

ik ken het Lachen mijn maf heeft dat ook gehad... gewoon veel geduld hebben en veel buiten wandelen en met andere paarden naar buiten gaan... mijn haf deed het zondag dus in eens wel alleen naar buiten zonder te staken Haha!
dus ik denk dat het vanzelf wel komt ze moet even in de gaten krijgen dat het alleen buiten ook heel leuk kan zijn!

toppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:51

hoi

ik denk dat het probleem in zijn kop zit dus dat die nog weinig vertrouwenn in hem zelf heeft dus dat die niet durft dus moet je hem daar mee helpen .
de stal is fijn omdat daar zijn vriendjes zijn daar krijgt hij rust en daar krijgt hij ook eten.
dus dat moet je veranderen dus bij de stal laten werken, geen rust
dus op ergens anders etengeven en rust geven dus dat het overal net zo fijn wordt snappie veel geluk

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:58

King kregen we op een gegeven moment onder het zadel gewoon het terrein niet meer af en ik had ook echt geen idee hoe ik dat aan moest pakken. Toen las ik een stukje in de Horse & Rider over paarden die niet door water wilden en dat heb ik toen met succes toegepast.

In het kort komt het hier op neer: 2 passen voorwaarts, 1 pas terug, rust. Dus op het moment dat je de spanning voelt, zet je je paard een pas of wat terug, dan laat je 'm stilstaan totdat ontspanning komt. Dat bouw je elke keer (dag) wat verder uit.

Zet 'm wel nog even aan het werk op weg naar stal (wijken, kleine cirkels etc) èn als je weer terug bent op stal. Terug naar stal moet namelijk niet leuk zijn want daar krijgen ze weer haast van

Suc6!

=^.,.^=

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:38

Dankjewel voor de reacties!!!

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:39

farichta schreef:
In het kort komt het hier op neer: 2 passen voorwaarts, 1 pas terug, rust. Dus op het moment dat je de spanning voelt, zet je je paard een pas of wat terug, dan laat je 'm stilstaan totdat ontspanning komt. Dat bouw je elke keer (dag) wat verder uit.

Zet 'm wel nog even aan het werk op weg naar stal (wijken, kleine cirkels etc) èn als je weer terug bent op stal. Terug naar stal moet namelijk niet leuk zijn want daar krijgen ze weer haast van
=^.,.^=

Dankjewel voor je reacite! dus als ik erop zit dan doe ik haar 2 stappen vooruit laten nemen....1 stap trug en ff stil staan? En dat helpt? Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:40

Als je een klein stukje naar buiten gaat, ga dan in ieder geval niet omkeren! Maak een rondje, zodat je paard niet in de gaten krijgt dat je op een bepaald moment omkeert, want dan blijft ie het zelf ook proberen. Verder oefenen met iemand op de fiets ernaast, dat is nog wat vertrouwder. En als het echt spannend wordt, dan een stuk achteruit rijden in plaats van vooruit (maar dan wel in de richting van vooruit natuurlijk!). Na een heel stuk worden ze daar heel flauw van en dan gaat het vooruit ook weer (heb ik goede ervaringen mee). Verder direct vanaf huis flink door laten lopen en niet de kans geven om in te houden en dan te stoppen, dus voorkomen (als is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan...).

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:10

fleursan schreef:
Dankjewel voor je reacite! dus als ik erop zit dan doe ik haar 2 stappen vooruit laten nemen....1 stap trug en ff stil staan? En dat helpt? Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd?

pas maar op met dat achteruit lopen... als my way zijn achteruit eenmaal gevonden heeft, is het onmogelijk om zijn vooruit er weer in te krijgen buiten. hij is wat dat betreft exact hetzelfde, weigeren, steigeren en achteruit geultjes en slootjes inlopen.

ik doe het heel simpel: ik ga zitten als ik het erf afben, steek de weg over naar het fietspad en ga daar gelijk draven. als ik voel dat ie terugkomt een tikkie en strenge stemhulp, goed mijn benen eraan houden.
zodra stal niet meer in zicht is (is bij ons al na een paar meter) weer stappen, en dan loopt ie over het algemeen wel lekker door. ik zeg niet dat dit helpt, maar je kan het proberen.

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:29

Ididit schreef:
pas maar op met dat achteruit lopen... als my way zijn achteruit eenmaal gevonden heeft, is het onmogelijk om zijn vooruit er weer in te krijgen buiten. hij is wat dat betreft exact hetzelfde, weigeren, steigeren en achteruit geultjes en slootjes inlopen.

ik doe het heel simpel: ik ga zitten als ik het erf afben, steek de weg over naar het fietspad en ga daar gelijk draven. als ik voel dat ie terugkomt een tikkie en strenge stemhulp, goed mijn benen eraan houden.
zodra stal niet meer in zicht is (is bij ons al na een paar meter) weer stappen, en dan loopt ie over het algemeen wel lekker door. ik zeg niet dat dit helpt, maar je kan het proberen.

thanx, ik ga dat morgen proberen, eerst fftjes in de bak warmstappen ofzo....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:45

Ik heb precies hetzelfde probleem!!!
Gewoon staken. Gaat ze ook steigeren??? Ja, dan moet je haar een keer goed voor der hoofd slaan. Misschien voor sommige mensen wel zielig maar eht helpt.

Mijn pony is een weekje door mijn instructrice gerden en nu gaat het veel beter. Anders moet je echt een keer de zweep bovenhands pakken.

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:39

MissSisa schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem!!!
Gewoon staken. Gaat ze ook steigeren??? Ja, dan moet je haar een keer goed voor der hoofd slaan. Misschien voor sommige mensen wel zielig maar eht helpt.

Mijn pony is een weekje door mijn instructrice gerden en nu gaat het veel beter. Anders moet je echt een keer de zweep bovenhands pakken.

ze steigert niet gelukkig, maar als ik haar een mep geef wordt het alleen maar erger omdat ze zo onzeker is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:03

Ik pleit voor een hengel met wortel Knipoog

Verder ga ik mee met het bovenstaande

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:45

Akke schreef:
Ik pleit voor een hengel met wortel Knipoog

Verder ga ik mee met het bovenstaande

Dat is ook een idee!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 20:45

fleursan schreef:
ze steigert niet gelukkig, maar als ik haar een mep geef wordt het alleen maar erger omdat ze zo onzeker is....

Dat was bij mij ook zo. Maar mijn pony is een weekje naar''strafkamp'' geweest!!!

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:06

hmmm ja mijn paard heeft het ook ik denk dat het ook te maken heeft met uitproberen, het ging 2 jaar lang goed en toen ineens... ging ze achteruitlopen en omdraaien en dan ophol slaan, je word er erg bang van, dan ging ik er maar weer naast lopen, maar hoever ik ook was en ik er dan weer op wilde stappen deed ze het weer.. het is behoorlijk vervelend als je rijbak niet aan huis staat... slaan, schoppen enzo heeft geen zin.. voorwaarts houden ook niet want ze is al niet voorwaarts te krijgen als we het pad al af gaan, ook ik zoek(streef) nog steeds naar een goede oplossing, gelukkig ben ik dus niet de enige Knipoog