even een vraagje:
wat is aanleuning? en wat is een correcte aanleuning?
ik rijd mijn paard altijd met een vrij los contact, dus zonder druk.
is dit verkeerd?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bets schreef:Aanleuning is dat paard de hand wil nemen, maar dan wel op 2 teugels gelijkmatige gewicht. Een paard pak je zelf niet bij de teugels, je rijd paard voorwaarts, tot je paard wat op kunt houden, dus wat kunt tegenhouden (let op is GEEN trekken!!!) paard zal wat meer druk in de mond krijgen, waar hij vanaf wil en dus gaat ontspannen.
daantjuhhh schreef:je bent eending vergeten..
het is pas een helemaal corecte aanleuning als je paard je handen mee durft te nemen...dus dat hij niet bang voor je hand is en als jij dat wilt dat hij z'n hals verlegd of verlengt
Alleen was misschien niet duidelijk overgekomen
Phynix schreef:En voor goede aanleuning moet de achterhand erbij zijn. Als jouw paard voorwaarts is, wil niet zeggen dat perse de achterhand er ook bij is. Zorg dus voor impuls en probeer dan met lichte handelingen die impuls voor op te vangen, zoals al de genoemde halve ophoudingen.
Bets schreef:Ik bedoelde daarmee dus dat paard de hand neemt! Maar maakt niet uit, zo word het alleen nog maar duidelijker. Dus we bedoelden wel hetzelfdeAlleen was misschien niet duidelijk overgekomen
MickysHootie schreef:Nog meer voorwaarts rijden en je been eraan houden! Je moet ervoor zorgen dat het voorwaartse van jou is en niet van je paard. Op het moment dat je paard terugkomt (en dat kan heel lang duren als je paard van zichzelf zo voorwaarts is) been eraan en druk op je teugels zonder te trekken.
Phynix schreef:Nou, ik rijd al 16 jaar, 1 jaar nu op een pony die ik sinds een half jaar heb gekocht en bijna dagelijks train. Nog rijdt dat beestje niet aan de teugel zoals het hoort. Mensen die dat denken moeten eens op paarden als die van mij gaan rijden, zijn ze zo genezen......
dagmach schreef:Kwantiteit van het paardrijden zegt niets maar vooral de kwaliteit.
Ken een meneer die al vijftig jaar rijdt,nog steeds in stoelzit zit,grof is naar zijn paard,het dier in de mond hangt en nog steeds niet op het juiste been licht rijdt.
Dus wees kritisch naar jezelf,neem les en maak er wat van![]()
Groet Dagmach