onderhals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

onderhals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:19

Ik vroeg mij af hoe je een onderhals goed weg kan trainen?
Ik heb mijn oog laten vallen op een erg leuk paardje,maar het dier is nooit erg veel gereden(en dressuurmatig niet erg goed doorgereden maar gezien de redenen vind ik dat zelf niet erg).
Maar hierdoor heeft hij wel een onderhals,niet extreem hoor.
Wie heeft goede tips?
Behalve natuur;ijk ook goede les,maar dat zit zeker goed Lachen

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:23

dubbelpost Knipoog

en volgens mij is een onderhals niet weg te trainen, je kan hooguit de bovenste halsspier sterker maken...
maar misschien zijn er mensen met een beter antwoord Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:27

Als een paard onderhals heeft van nature krijg je het niet weg...
in ieder geval moet je hulp zoeken bij trainen van de bovenhalsspier maar dat zei je zelf ook al

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:33

is niet makkelijk onderhals weg trainen. vaak zit zo'n paard toch in gewoonte van vastzetten in de hals.
maar met veel geduld... lekker lang en laag gaan rijden en als hij lekker ontspannen laag loopt, z'n rug mee veert ,langzaam wat terug op pakken. leer hem eerst dus goed hals strekken.
veel longeren maar laag bijzetten. goed opletten daarbij dat je die bovenste spier ziet bewegen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:34

Een paard met onderhals is onzettend moeilijk te rijden en vaak ook niet op te lossen, omdat hij zich vaak hoog vastzet in die hals, zodat je niks meer te vertellen hebt. Nu ligt dit ook een beetje aan het karakter van het paard, want ik ken paarden met onderhals die dat echt tegen de ruiters gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:56

Ik heb hem zelf proefgereden,en als ik niks deed(los contactje zeg maar)dan liep hij niet te trekken oid,maar wel wat omhoog.
Nam ik de teugel aan,en dreef ik goed bij en daarbij wat vragend van voren,dan had hij wel zoiets van""he,ik kan ook anders lopen".
Hij kwam wel wat naar beneden,begon wel voorzichtig wat te kauwen op het bit en begon wat losser te lopen.
Ik denk zelf dat hij teveel zelf heeft mogen bepalen hoe zijn hoofdhouding was.
Maar het is dus niet zo dat hij echt zijn hoofd de lucht in gooit,de rug wegdrukt en trekt.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:44

Als de hals van een paard heel diep uit de borst komt, is het dus een exterieur fout, en zo'n paard kweekt al gauw een onderhals, die dus door zijn bouw moeilijk weg te trainen is.
Als het een onderhals is door verkeerd rijden, kan het d.m.v. goede training wel verholpen worden.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:54

Anoniem schreef:
Ik denk zelf dat hij teveel zelf heeft mogen bepalen hoe zijn hoofdhouding was.

Ikzelf heb altijd geleerd dat een paard moet lopen in de houding die hij het fijnste vindt, maar natuurlijk moet hij niet zijn hoofd omgooien en dat tegen jou gebruiken. Ik zou inderdaad hem veel longeren met de pessoa of iets in die trend en dan zo laag mogelijk instellen, het werkt denk ik wel, omdat hij dan van achteren naar voren loopt, dus dezelfde functie als de ruiter erop zit en de teugels aanneemt.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:34

Ik vind het eigenlijk jammer dat ik geen voor & na foto's heb van Eef. Ik weet niet hoe het kan dat het minder is geworden, maar het kan dus wel.

Ze had echt een enorme onderhals. Nu heeft ze nog steeds een onderhals, maar minder. Ik ben niet zo goed dat ik echt weet hoe je zoiets traint, maar als je paard eenmaal doorheeft dat lopen ook anders kan dan met je kop ver de lucht in (en dat duurt wel even) gaat het best snel.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:03

ik heb ook pony's en paarden genoeg getraind met onderhals, en die is zeker wel weg te trainen! Belangrijk is te verzinnen hoe hij die onderhals gekregen heeft: is 't van nature of door verzet te plegen? In allebei de gevallen geldt: ten alle tijden lang en laag rijden, dus voorwaarts-neerwaarts, lekker ontspannen. Als ik je verhaal zo lees, is 't niet verzet geweest, wat een voordeel is (anders moet je 'm eerst ook nog ervan overtuigen dat het bit wel ok is, in plaats van vervelend). Leer 'm dat lang en laag lopen lekker is, ik zou beginnen met een maandje of 2 longeren met touwtjes, pessoa, dubbele longe, net wat ie goed aanpakt. Moet je even uitvinden wat 't beste werkt, 't gaat uiteindelijk om de houding en ontspannenheid, dus hoe je dat doet (met welke bijzetmethode) maakt niet zoveel uit.

Succes ermee!! Je zult inderdaad zien dat als je 'm ruimte geeft om lang en laag te ontspannen, dat steeds vaker gaat opzoeken, dus het moet steeds makkelijker worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:42

Bedankt voor de tips.
Longeren met touwtjes deed ik met mijn vorige bijrijdpaard altijd,omdat deze er dus wel een hand van had zijn hoofd de lucht in te steken en verzet te plegen.
Ik denk dus gewoon dat dit paard het principe van de achterhand eronder zetten als het ware nog niet aangeleerd is,zeg maar.
Dus mocht de koop doorgaan,dan ga ik er hard mee aan het werk Lachen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:44

Mijn pony had een onderhals.
Hield ook echt altijd vast, hij liep continue sterren te kijken. Lang en laag rijden ging nog wel na 2 jaar trainen met Pessoateugel en noem maar op, hij had ook flinke spieren in zijn bovenhals gekregen maar het bleef hetzelfde verhaaltje, lang en laag of extreem hoog sterrenkijken.