galop buiten... hoofd tussen zijn benen en bokken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soofenflo

galop buiten... hoofd tussen zijn benen en bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:19

Hoi!

Mijn zusje rijdt sinds ruim een jaar een lief Welshje. Het is een schatje van een pony, maar de laatste tijd krijgt hij kuren. Scheve mond

Buiten bijvoorbeeld, als Roos hem dan laat galopperen, gooit hij zijn hoofd tussen zijn benen en gaat bokken. Roos kan hier niets aan doen, als zij hem been geeft... geen reactie. en geeft ze hem een tik met de zweep gaat hij alleen maar harder.

In de bak flikt hij het eigenlijk alleen aan het einde van de les... Nu zou je denken het is vermoeidheid... maar dat is het ook niet, want bijvoorbeeld na dik een uur springen doet hij het niet!

Wat kunnen we hieraan doen? Want Roos is de lol behoorlijk aan het verliezen, ze is er hierdoor namelijk al een aantal keer vanaf gevallen.

Groetjes! Pling

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:25

misschien heeft hij last van zijn rug, ik zou zorgen dat ze hem na laten kijken. een paard blijft niet de hele tijd bokken voor niets. de DA erbij laten halen!!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:56

Kan ook een groot deel aan het weer liggen. Meerdere paarden zullen nu in de winter lekker hun beentjes strekken en energie eruit bokken.
Een oplossing is om je handen wat hoger te zetten zodra hij gaat bokken. Dressuurmatig niet zo'n goede oplossing, maar zodra jij je handen wat hoger zet, kan de pony niet met zijn hoofd naar beneden en dus ook niet bokken. Daarbij toch ook proberen om meer naar voren te drijven als hij gaat bokken. Een pony in rengalop, zal zoiets niet kunnen. Dus naar voren rijden, zodat hij ook dan niet de kans krijgt om te bokken.
Met een zweepje slaan is meestal niet zo'n handige oplossing in dit geval, paarden zulllen het zweepje als een extra excuus zien om verder te mogen bokken, dus been eraan!!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:06

maaykuhhh schreef:
misschien heeft hij last van zijn rug, ik zou zorgen dat ze hem na laten kijken. een paard blijft niet de hele tijd bokken voor niets. de DA erbij laten halen!!!

daar dacht ik ook al aan, verder zal ik indd ook mn handen behoorlijk hoger houden, mn vroegere verzorgpony doet t nu ook en handen hoog helpt wel bij hem... verder gaan wij nu kijkn of t zadel nog wel goed is, dus missch wel n tip voor jou

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:58

waarom zou t aan zn rug liggen als die t na een uur springen niet doet ligt meer voor de hand dat het gewoon streken zijn die je er weer even uit moet rijden. Dus bij galopperen zn hoofdomhoog houden en iemand een paar keer laten rijden die m de baas kan en er niet afvalt want anders denkt die dat die steeds gewonnen heeft en gaat die t steeds meer doen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:14

hoofd omhoog houden zou ik zeggen, mar alleen als je zeker bent dat het GEEN rugproblemen zijn

MiGzi_MiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:48

Hoofd omhoog houden, en naar voren rijden.. Maar ook echt goed naar voren rijden. En zolang door gaan tot ie het niet meer doet.. En ook pas stoppen wanneer jij het wil! Lachen.. Als hij vervelend kan doen, dan kan jij dat toch ook?..

Gewoon doorgaan hoor, laat hem op dat moment maar even alle hoeken van de bak zien, en laat maar merken wie hier de baas is!! Vork

Succes!! OK dan!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:26

ja oke dat is waar. maar toch voor de zekerheid na laten kijken. lijkt mij toch, je kunt altijd het zekere voor het onzekere nemen! Haha!

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 21:57

dank jullie voor de reacties! We gaan even naar zijn rug laten kijken!
Oh ja, even over het handen hoog houden... dat gaat ze proberen ( zelf zegt ze dat ze dat altijd doet... maar ja, ik ga er dan maar even op letten) Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:27

Omhoog schoppen is het enige wat helpt, als je paard tenminste wel lichamelijk helemaal goed is.
Als je gaat trekken gaat hij alleen maar meer in verzet, dus harder bokken.
Gewoon je benen in zijn buik zetten, op een moment kan hij echt niet meer harder. Mijn pony heeft dit 2 jaar lang volgehouden en doet nu eindelijk helemaal normaal, nadat ik een jaar niet ohz. heb gereden maar alleen gement. Nu doet hij alles voor me.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:38

luuk schreef:
waarom zou t aan zn rug liggen als die t na een uur springen niet doet

Omdat door springtraining ze nog wel eens beter door de rug komen, losser worden en zo bijvoorbeeld geen/minder pijn hebben

Idd handjes hoog (als zn rug goed is)
Kun je er zelf niet eens op? Of iemand die wat groter/sterker is?

Dat ie eens flink aangepakt word. Dat mag best eens, zo is t niet leuk meer voor je zusje

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:10

Omhoog schoppen is het enige wat helpt, als je paard tenminste wel lichamelijk helemaal goed is.

helemaal mee eens!schop hem vooruit want als jij hem vooruit schopt zal die wel moeten lopen en kan die eigenlijk nietmeer bokken,heeft dat geen effect neem dan gewoon een zweep mee!
su6

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:14

carlijn83 schreef:
Omdat door springtraining ze nog wel eens beter door de rug komen, losser worden en zo bijvoorbeeld geen/minder pijn hebben

Idd handjes hoog (als zn rug goed is)
Kun je er zelf niet eens op? Of iemand die wat groter/sterker is?

Dat ie eens flink aangepakt word. Dat mag best eens, zo is t niet leuk meer voor je zusje

idd dat wou ik net zeggen...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:22

Zeg anders tegen je zusje dat ze haar handen net iets hoger zet. Misschien denkt ze dat het hoog genoeg is,of is het juist voor dressuur precies goed. Laat haar desnoods de handen ter hoogte van dr oksels zetten als hij bokt en daarna natuurlijk weer netjes op de juiste plek.
Het naar voren schoppen en alle hoeken van de bak laten zien is natuurlijk goed. Galopeer net zo lang totdat hij het zat is, maar ga da nog 3 rondjes ofzo door, want dan ben jij pas vervelend. Dus niet meteen stoppen als hij klaar is, maar ga net wat langer door, zodat hij zich een 2de keer wel bedenkt.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:41

ja, van dat er zelf even opstappen lijkt mij ook wel een goed plan... Ga ik vande week maar eens even doen... De dierenarts komt deze week geloof ik om zijn rug eens na te kijken.