wanneer duikt een paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

wanneer duikt een paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 22:53

kan iemand mij misschien aan de hand van foto's? of met duidelijke uitleg aangeven wanneer een paard duikt?

Ik begrijp dat het te maken heeft met het teveel op de voorhand lopen, maar wat gebeurd er precies? Hoe ziet het eruit?

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:40

kan het proberen uit te leggen. foto's heb ik zo direct niet.
als je paard lekker nageeflijk loopt beetje in verbinding met achterhand dan heb je als het goed is een paar onsjes in je hand. dit onderhoud je met been. zodat je een constante verbinding hebt met been hand.
dus als je iets meer krijgt is lichte kuitaanspanning voldoende om terug naar die paar ons te komen. zo krijg je aanleuning.
als de verbinding kuit/hand weg valt duikt het paard dan naar beneden.
dit kan zijn omdat jij geen been geeft of niet genoeg of omdat het voor je paard te moeilijk is om zichzelf te dragen.
vb je gaat in middendraf de diagonaal over en de eerste passen is er een goede verbinding maar doordat hij nog niet zoveel kracht uit de achterhand kan dragen valt hij op de voorhand.
ook in galop krijgen veel paarden het moeilijk en gaan dan duiken. je krijgt dan ineens een ruk naar voor met geen onsjes meer maar met kilo.

verschil met hangen is dat een paard dan echt helemaal in de teugel hangt en zelfs naar kuithulp niet terug op acherhand komt.

kan ook zijn dat jezelf verbinding hand laat weg vallen dan duikt hij ook.

hoop dat je er iets aan hebt

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:15

had het zlef niet beter uit kunnen leggen! Haha!
goede uitleg hoor!!!!!!!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:10

Dankjewel, denk inderdaad dat ik het zo wel begrijp.

Maar nu nog een wat meer toegespitste vraag.
Bij het longeren van mijn merrie (net 4 geworden) met touwtjes vind ik dat ze niet zo zeer erg opgekuld loopt, maar juist haar hoofd heel erg naar beneden brengt. Dit doet ze meestal na een minuut of 10 als de ontspanning komt.
Ze kan dan echt met haar hoofd bijna tussen haar benen gaan lopen.
Is dit dan duiken?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:18

ik vind dit weer ontspanning
aan de longe vind ik t persoonlijk niet erg als ze gaan stofzuigen (met de neus richting grond lopen) daar word hun rug mooi los van..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:28

Een paard wat duikt loopt met zn hoofd achter de loodlijn. Een paard wat goed aan de teugel loopt ofwel nagevelijk is heeft zn hooft kaarsrecht en het hoogste punt van de hals zit in het midden. Als die met zn neus iets te ver naar vore loopt dus net niet recht loopt die voor de loodlijn, dit is niet erg als die er achter loopt wel want dan loopt die op zn voorhand..

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:07

alleen maar toejuigen dat ze aan de longe lekker haar hoofd naar beneden brengt. voor mij is dat lekker ontspannen en zoals al vermeld rug lekker los.