Iets langer dan 1 seconden stilstaan buiten!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Iets langer dan 1 seconden stilstaan buiten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 18:24

Vandaag ging het geweldig! Ik ben met Brenda alleen wezen buiten rijden. En ze was echt keilief. Maar als we dan even moeten stilstaan gaat ze echt klieren.
Stilzetten gaat wel maar als dat dan langer dan 1 seconde duurt gaat ze met haar hoofd gooien, achteruit lopen en als ik dan aanspoor steigert ze. Niet hoog maar meer een huppel maar toch dat mag ze niet!
Ik heb nu met martingaal gereden en dat helpt al een beetje. Ze gooit haar hoofd niet in de lucht (of iig de teugels hebben dan nog wel werking zo) maar ze blijft springen in de lucht en proberen weg te komen.

Hoe kan ik dit langere halthouden het beste oefenen? We hebben wel een bak tot de beschikking waar ik in kan oefenen. Ze doet het trouwens ook in de bak, behalve op de plek waar ik altijd afzadel Tong uitsteken

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:45

je kan het beter buiten de bak oefenen. Dan leert ze dat ze het moet doen niet te lang willen stil staan en goed belonen succes Haha!

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:06

Ik heb vorige week op stage ook hetzelfde probleem gehad bij een kleine pony toen me begeleider er naartoe kwam heeft ze hem mee naar buiten genomen begon het weer te doen heeft ze hem afgebekt + 1x goed een tik gegeven en hij stond daarna gelijk stil {buiten} mocht die weer naar binnen begon die het weer te doen weer tik gegeven deed die nog niet wat ze wou weer tik en gebek ent twas over misschien moet je 1x goed streng zijn want weten doen ze het wel hoor !!
succes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:21

eh, ik ben meer voor de beloon en relaxte manier, maar je merkt vanzelf wel wat het beste werkt. Staat ze stil als je gaat afstijgen? Want weetje, de meeste paarden staan dan in eens wel mooi stil. En weet je waarom? Omdat je dan klaar bent, ontspannen. dus, dat moet je na apen. als je haar buiten (of op het erf, of in de bak) stilzet, geef je haar een klopje op de hals, je zegt braaf, en je ontspant! Geen been, geen teugel, gewoon lekker zitten. Desnoods even in haar manen kriebelen om haar te ontspannen. Je kunt ook aan de hand het wachten oefenen. Geef dan na het HALT nog een commando, bv wachten... en aai haar. Eerst genoegen nemen met een paar seconden, en dan steeds langer. Belonen en zeggen dat ze voorwaarts mag met een commando, als voorwaarts... of toe maar.
als je er dan op zit, gebruik je dezelfde commando´s, dus halt en wachten. als ze wacht zeg je dat ze heel braaf is. Staat ze niet stil rijdt je even door en probeer je het geduldig weer opnieuw. Geduld is hier heel belangrijk, want de minste spanning in jou verpruts het natuurlijk... Ze moet wachten niet in verband gaan brengen met stress, maar met hehe, ik kan even rusten...
Succes.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 16:41

Nee, ben niet zo iemand van de harde aanpak. Ik probeer haar rustig stil te zetten maar als ze gaat steigeren dan krijgt ze wel een tik.
Ook bij stilstaan gewoon tijdens afstappen is het moeilijk haar stil te zetten behalve op 1 plek en dat is bij het hok waar de zadels liggen.
Ik moet dus echt bij het begin beginnen maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:57

aan de hand. ze moet leren ontspannen. er is hierover een topic geweest. Ik zal even zoeken voor een link.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:27

Als je naar buiten gaat moet je dat oefenen. Ik heb dat ook op deze manier gedaan. Niet alleen stoppen op de plekken waar het moet, maar gewoon tussendoor. Stil laten staan en niet teveel druk op de teugels houden. Zelf ook ontspannen en als ze even stil staat haar belonen, desnoods met een snoepje (moet ze nog langer stilstaan). Zo breidt je dat steeds wat uit. Het duurt een poosje, maar met veel geduld en oefenen gaat het wel lukken.