xXGRIETJEXx schreef:@Kafue, in het zadel trekken is misschien ook een beetje verkeerd beantwoord, ik doe alles gewoon super rustig bij hem, dus het opstappen ook, maar het lijkt me ook normaal dat een paard zonder hulp moet kunnen opstappen als is dit in een hoek.
En wat ik dus nog gevaarlijker vind, hij vliegd er ineens vandoor dus als iemand hem vasthoud (al is het los of wat dan ook) dan loopt diegene hem dus ook `gevaar`.
Ik heb nu dus bedacht, ik doe um volgende week aan de longeerlijn, en ga weer voorzichtig zitten (natuurlijk weer opbouwen, eerst longeren, dan wat hangen, daarna ff lekker relaxt stappen. begin elke keer weer met hetzelfde) en als hij er wel weer vandoor gaat dat hij dan op de volte moet blijven, hij is bang en heel erg hardleers, maar hij moet niet denken dat ie van me kan winnen toch om zomaar op de rem te gaan staan???
Wat zeggen jullie hiervan??
Of zou ik op die manier nog meer verknoeien....
Nogmaal hardleers of niet gehoorzaamheid begint in de stal. Als je het zadel scheef trekt door het opstijgen ben je al verkeerd bezig je moet zorgen dat je voldoende aangesingeld hebt. Inderdaad moet je alleen op kunnen stappen maar wij doen dat met een jong of verreden paard nooit. Als er een helper links staat en die houd het paard goed vast en er staat er een rechts die tegendruk geeft op de rechterbeugel en het paard daar vasthoud. Opstijgen moet snel gebeuren en zachtjes gaan zitten. Zet het paard maar tegen de muur maar niet in de hoek.
Verder begrijp ik dat je gaat longeren, wij laten de jonkies ook vaak eerst even losrennen. Maar het hangen, hij is gewend aan gewicht dus floep erop niks niet hangen. Op de volte oke niet perse mijn keuze vooral niet met die longeerlijn, einde lijn ruk in de mond.
Bang en hardleers is een vervelende eigenschap en alleen met vertruwen te winnen. Iedere dag het zelfde doen. Kijk hij heeft het nu verkeerd geleerd. Je kunt hem ook midden in de bak tegen een sprong aan parkeren, geen weg naar voren en twee helper opzijj Als hij al maanden niet bereden is moet hij ook eerst weer spiern opbouwen en dergelijke dus bijzet eraan en longeren veel overgangen maken. En geen enge dingen in de bak als je gaat rijden zoal longeercirkels afgezet met schrikdraad. Gevaalrijk voor zowel ruiter als paard.
Sucses
O ja en rennen in rengalop geen probleem ga in verlichte zit met hem mee, wordt vanzelf moe. En als je geen domme dingen in de bak hebt is de kans van de nodrem klein wel het been eraan houden