Probleem met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXGRIETJEXx

Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 23:04

Ik kreeg via via een paardje te rijden die absoluut niet wil dat je gaat opstappen.
Zal het probleem even uitleggen, het gaat om een Friese ruin van ongeveer 5 jaar die net een paar maanden onder het zadel is, de mensen hebben het paard naar een stal gedaan om te laten beleren en sindsdien hij weer thuis is, en je wilt opstappen gaat ie er als een speer vandoor.
Nu heb ik vanmiddag even geprobeerd wat ie doet, maar zodra je je in het zadel wilt trekken begint hij heel erg te spannen en (vvor mijn gevoel) bang te worden.
Denken jullie dat dit echt met angst te maken heeft, of heeft hij het door dat ie er op die manier onderuit kan komen.
Zadel en hoofdstel is niks mis mee (zadel is namelijk speciaal gemaakt voor hem).
Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen??
Als er meer vragen zijn, stel ze gerust en ik zal ze beantwoorden.

Ik hoop dat ik hier wat serieuse reacties krijg waar ik wat mee kan.

Groetjes Grietje

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:35

Is hij als je eenmaal aan het rijden bent ook vervelend? Misschien heeft hij ergens pijn dan.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:35

Misschien kun je is kontakt op nemen met die inrijstal.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:37

Kijk indd eerst of hij ook ergens pijn heeft. Blijkt dat later niet zo te zijn, dan kan het angst zijn.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 01:46

Als je er eenmaal op zit is het een schat van een paard en doet ie geen stap verkeerd, maar het opstappen is dus het grootste probleem.

Het is geen pijn, hijs is dus laatst nagekeken door de dierenarts omdat die mensen ook al aan pijn dachten, maar dat is het dus niet, ik denk dus ook dat het angst is, omdat als je bijna je been over het zadel wil leggen verkramd hij helemaal en gaat ie er dus vandoor.

Jockey my dat vind ik idd wel even een goed id, want ik weet natuurlijk niet hoe hij daar is ingereden, en misschien had hij er daar ook al last van, maar als dat zo is dan mag zon stal toch niet tegen de eigenaar zeggen dat hij voor de 100% beleerd is zonder problemen???

Maar hebben jullie misschien nog tips hoe ik het het beste aan kan pakken??

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:26

Je zou idd even de stal kunnen bellen of hij het daar ook had. anders iemand de pony laten vast houden en dan er voorzichtig opgaan.
dat een paar keer herhalen.Misschien is er iemand vroeger een keer hard op z'n rug neer gebonkt. zodat hij steeds gespannen raakt als je wilt opstappen.
de shet van m'n vriendin ging er ook altijd als een speer vandoor. maar door eerst iemand der laten beethouden en voorzichtig op te stappen en te belonen is ze er aan gewend geraakt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:35

Probeer ook eens met een krukje op te stappen, misschien vind hij het niet fijn als het zadel een beetje naar de kant zakt Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:49

Ja, mee eens. Deed ik met alle jonge paarden. Ze vinden het eng dat je ze uit balans trekt en moeten lopen om weer in balans te komen... Opstapje gebruiken!!!!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:38

mee eens:P

Evelienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:33

Ik weet het mss.
bij mij gebeurde dat ook met een paard, en het probleem was...
als ik mn voet in n beugel deed en op wou trekken kwamen mn tenen in zn zei en ging die lopen...snap je ?
maar...jij hebt het met optrekken... ik denk gewoon dat hij de baas wil spelen...

Sletjesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:40

contact opdnemen met die rijstal

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:18

1 van mijn paarden heeft last van singel/zadeldwang.
Het opstappen was een groot probleem vooral het moment dat ik mijn been over hem heen wilde zwaaien, hij zette het dan hard op een lopen of begon heel erg te bokken.Ik heb een tijdlang alleen opgestapt als iemand 'm vast kon houden alleen aan de linkerteugel zodat als hij te angstig werd hij'weg'kon door om diegene heen te stappen.
Ik kon dan redelijk normaal opstappen.
Vervolgens toen dat goed ging ben ik gaan opstappen in de hoek dan kon hij niet zo hard wegsprinten .

na dik een jaar! kon ik normaal opstappen midden in de bak en nu na 1.5 jaar kan ik op les in een vreemde bak ook normaal opstappen.Alleen op wedstrijd als er veel te zien is moet iemand anders hem vasthouden bij het opstappen dan is hij nog steeds erg gespannen. Als ik maar eenmaal zit is hij ook hardstikke baaf, niet meer bang en dan gaat het gewoon goed

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:47

Laat iemand anders je paard aan de rechterkant vast houden en tegelijkertijd tegenhangen aan de beugel van je zadel zodat het niet gaat "trekken" zodra jij op stapt.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:10

pijn kan het zijn het kan ook zijn dat hij slechte herrineringen aan het zadel heeft probeer daar eerst achter te komen of er misschien iets fout is gegaan bij het beleren

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:24

misschien heeft hij wel gewoon poijn in zn rug en ligt het niet aan zijn zadel. of misschien is hij bang dat je hem pijn doet tijdens het rijden op tijdens het opstappen

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:04

Allemaal dank jullie wel voor jullie reacties, ik zal eens proberen of het met een opstapje wil en anders, als er iemand hem wil vasthouden, misschien werkt dat idd ook wel.

Als jullie nog meer ideetjes hebben zeg ut me maar, kan natuurlijk van alles proberen

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:46

Ik zou zeker geen krukje gebruiken. als ie op zij stapt en tegen het krukje aan komt, kunnen er nog veel grotere problemen ontstaan. Mijn 3,5 jarige had tot voor kort hetzelfd. ZOdra je het been over het zadel deed ging hij er als een haas vandoor. eenmaal erop was het een schat. Ik heb hem homeopatisch middel gegeven dat hij was relaxer werd, dit werkte super, direct na de eerste keer dit middel kon ik er normaal op. Ik heb hem dit 1 week gegeven en daarna nooit meer, maar ik kan nu wel normaal opstappen. Ik laat hem nog wel vasthouden en oog af dekken, maar dan is er ook niets aan de hand!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:46

Wij trainen veel paarden die angst hebben bij het opstappen. Heel vaak is zo'n paard "zadelmak" gemaakt terwijl het een praam op de neus kreeg bij het opstappen. Ook kan het eerste opstappen bij het beleren te snel zijn geweest, of te onhandig (denk maar eens aan het overzwaaiende been: heel vaak schopt het per ongeluk tegen de kont), of men prikt met de voet in de buik. Of het paard is "overvallen" en heeft geen idee wat hem is over komen. Dat hoeft verder geen invloed te hebben op het rijden zelf. Vaak zijn ze bij het opstijgen en het eerste wegstappen gespannen maar vloeit het af. Ook is het vaak dat een paard alleen gespannen is bij het 1e opstijgen: eenmaal wat gereden lukt het opstijgen meestal beter.

Er is training mogelijk om dit gedrag te verbeteren. Op onze website bij Nieuws staat een artikel dat ik heb geschreven en dat is geplaatst in het blad Baroque. Het gaat over opstijgproblemen.

Niet alle problemen zijn hierin besproken en een oplossing hangt natuurlijk af van het paard, het blijft een individu. Maar misschien heb je er iets aan.

Onthoud dat een paard niet kan beredeneren en dat ie dus niet kan bedenken dat ie middels opstijgproblemen onder het werk uit kan komen...

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 17:17

Hier even een update over Doede (fries paard), ik ben er achter gekomen, dan de mensen hem hebben beleerd bij het opstappen tegen de hek aan de staan, omdat hij (als je midden in de bak op wilt stappen) er vandoor gaat.

Dus ik vandaag naar het hek en ja hoor kon netjes gaan hangen enzo, dus ik denk zo van ach hij blijft heel netjes staan, dus ik aai hem wat over de kont heen enzo en doe heel erg voorzichtig mijn been over hem heen, HELEMAAAAAL perfect......

Totdat het punt hahahaha......

Ik zit net een seconde, meneer legt zn oren plat in de nek en haal um :S

Volle rengalop door de bak heen ik erop met een zadel dat iets scheef lag door het opstappen, 1 veel te lange beugel ook ivm het opstappen en een voet uit de beugel....

Ze hebben in de bak een longeerring afgezet met schrikdraad errug leuk opzich, maar meneer kwam erin en dacht bij zichzelf, poedersuiker hier is geen uitweg...

Dus jullie raden het al, vanuit volle rengalop op de noodrem!!!

En ja het volgende raden jullie ook wel, ik heb ut zand van zeer dichtbij bekeken hahahaha, domme knol gaat voor me staan, kijkt me eens dom aan, met andere woorden euhmmmmmm heb ik dat gedaan?????????????
Doet ie normaal nooit maar ja, meneer is al maanden niet bereden en er is uberhaupt niks mee gedaan dus hij zal wel gedacht hebben leukkkkkkkk ff gas erop Haha!

Maar goed we gaan volgende week gewoon keihard door, meneer zal en moet bij het opstappen netjes stil blijven staan en in STAP weglopen niet ineens in volle rengalop Haha!

De lasso gaat maar mee hahahaha.

Volgende week weer een nieuwe update, hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte met project laat het paardje netjes stilstaan met opstappen Tong uitsteken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:31

Marijke de Jong van www.paardenbegrijpen.nl heeft meerdere paarden met dit soort problemen gehad. Zij werkt hiermee door middel van freestyle gedragsproblemen te ontdekken en hiermee aan de slag te gaan. Lees op haar site, staat veel informatie op met foto's. Succes

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 21:40

Bets hartstikke bedankt ik zal ff kijken of ik er iets mee kan doen Haha!

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:08

Ik heb mijn Nrps-paardje nu ruim 1,5 jaar en die heeft hetzelfde probleem, is me verteld al bij het kopen. Hij heeft egt vertrouwen in zn ruiter nodig, er kan ook niet zomaar ff een andere ruiter op die kan nmlk niet opstappen. Bij mij gaat opstappen nu goed mits ik bij de stal opstap, in een hoek of dat mn moeder of ander vertrouwd persoon naast hem staat en losjes vasthoudt. En ik moet erom denken dat hij de ruimte heeft ik moet niet de teugels op druk pakken. Bij mijn paardje is het waarschijnlijk fout gegaan met beleren en (hijis nu 8) hij zal het altijd houden maar als je eenmaal zn vertrouwen wint gaat het goed. Enkele keer niet en lig ik in het zand. Ik kan ook geen gekke dingen op zn rug doen, moet ook dekens e.d. rustig op doen. Zo zit het met mijn paardje, het is puur angst en wantrouwen.
Iig suc6 met jou paardje, hoop dat het probleem zich snle oplost

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 01:16

Zorgen dat een helper het paard vasthopud als je opstijgt.
Niet je in het zadel trekken dat vind ik zo vreemd woordt stap anders maar met een krukje op hoor, dan heeft hij niet zon belasting aan een kant.

Natuurlijk kan het angst zijn.

Maar niettemin gehoorzaamheid begiont in de stal, stil staan bij het opstijgen hoort daar ook bij.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:02

@Kafue, in het zadel trekken is misschien ook een beetje verkeerd beantwoord, ik doe alles gewoon super rustig bij hem, dus het opstappen ook, maar het lijkt me ook normaal dat een paard zonder hulp moet kunnen opstappen als is dit in een hoek.

En wat ik dus nog gevaarlijker vind, hij vliegd er ineens vandoor dus als iemand hem vasthoud (al is het los of wat dan ook) dan loopt diegene hem dus ook `gevaar`.

Ik heb nu dus bedacht, ik doe um volgende week aan de longeerlijn, en ga weer voorzichtig zitten (natuurlijk weer opbouwen, eerst longeren, dan wat hangen, daarna ff lekker relaxt stappen. begin elke keer weer met hetzelfde) en als hij er wel weer vandoor gaat dat hij dan op de volte moet blijven, hij is bang en heel erg hardleers, maar hij moet niet denken dat ie van me kan winnen toch om zomaar op de rem te gaan staan???
Wat zeggen jullie hiervan??
Of zou ik op die manier nog meer verknoeien....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:50

xXGRIETJEXx schreef:
@Kafue, in het zadel trekken is misschien ook een beetje verkeerd beantwoord, ik doe alles gewoon super rustig bij hem, dus het opstappen ook, maar het lijkt me ook normaal dat een paard zonder hulp moet kunnen opstappen als is dit in een hoek.

En wat ik dus nog gevaarlijker vind, hij vliegd er ineens vandoor dus als iemand hem vasthoud (al is het los of wat dan ook) dan loopt diegene hem dus ook `gevaar`.

Ik heb nu dus bedacht, ik doe um volgende week aan de longeerlijn, en ga weer voorzichtig zitten (natuurlijk weer opbouwen, eerst longeren, dan wat hangen, daarna ff lekker relaxt stappen. begin elke keer weer met hetzelfde) en als hij er wel weer vandoor gaat dat hij dan op de volte moet blijven, hij is bang en heel erg hardleers, maar hij moet niet denken dat ie van me kan winnen toch om zomaar op de rem te gaan staan???
Wat zeggen jullie hiervan??
Of zou ik op die manier nog meer verknoeien....

Nogmaal hardleers of niet gehoorzaamheid begint in de stal. Als je het zadel scheef trekt door het opstijgen ben je al verkeerd bezig je moet zorgen dat je voldoende aangesingeld hebt. Inderdaad moet je alleen op kunnen stappen maar wij doen dat met een jong of verreden paard nooit. Als er een helper links staat en die houd het paard goed vast en er staat er een rechts die tegendruk geeft op de rechterbeugel en het paard daar vasthoud. Opstijgen moet snel gebeuren en zachtjes gaan zitten. Zet het paard maar tegen de muur maar niet in de hoek.
Verder begrijp ik dat je gaat longeren, wij laten de jonkies ook vaak eerst even losrennen. Maar het hangen, hij is gewend aan gewicht dus floep erop niks niet hangen. Op de volte oke niet perse mijn keuze vooral niet met die longeerlijn, einde lijn ruk in de mond.
Bang en hardleers is een vervelende eigenschap en alleen met vertruwen te winnen. Iedere dag het zelfde doen. Kijk hij heeft het nu verkeerd geleerd. Je kunt hem ook midden in de bak tegen een sprong aan parkeren, geen weg naar voren en twee helper opzijj Als hij al maanden niet bereden is moet hij ook eerst weer spiern opbouwen en dergelijke dus bijzet eraan en longeren veel overgangen maken. En geen enge dingen in de bak als je gaat rijden zoal longeercirkels afgezet met schrikdraad. Gevaalrijk voor zowel ruiter als paard.
Sucses

O ja en rennen in rengalop geen probleem ga in verlichte zit met hem mee, wordt vanzelf moe. En als je geen domme dingen in de bak hebt is de kans van de nodrem klein wel het been eraan houden