BOK bij aanspringen galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje75

BOK bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:55

Sinds een maandje heb ik een fries. ZE is echt ontzettend braaf en het rijden gaat best goed. Maar, vandaag besloot ik de galop te proberen en ze begon, na 1 keer niet aan te springen, de keer daarop bij het aanspringen hard te gaan bokken!! Ik vloog er bijna af en kon niet corrigeren omdat ik naar voren schoot.
Toen ik haar reed tijdens de verkoop heb ik ook gegaloppeerd en was er niets aan de hand! WAt kan het zijn, wat zou ik verkeer gedaan kunnen hebben?
Ik heb echt totaal geen ervaring met bokken, omdat mijn andere paard niet bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:01

Bokken in het aangalopperen kan diverse oorzaken hebben. Meestal ben je te grof met je hulpen en krijg je een overreactie.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:44

idd.
misschien heb je een iets te harde hulp gegeven, waardoor ze wat van schrok en een bok gaf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:49

Wat Zep zegt kan idd. Ook kan het pijn zijn. Of ze is nog niet voldoende getraind om lekker te kunnen galoperen.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:49

Je zegt dat je haar een maand hebt. Heb je die hele maand niet met haar gegaloppeerd dan? Dan kan het een vreugdbok zijn. Of misschien heeft ze die dagen daarvoor niet gereden? Anders zou het bovenstaande commentaar ook kunnen Knipoog

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 00:28

Het kan inderdaad een vreugdebok zijn geweest... heb je daarna niet meer gegaloppeerd? Deed ze het toen nog steeds of niet? Gewoon vol goede moed nog een keer proberen en niet gelijk voorbarige conclusies gaan trekken he Lachen

[edit: typfout]

Bergje75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 11:34

Ik heb haar inderdaad nog maar een maand, maar toen ik haar ging kopen heb ik op dezelfde manier aangegalloppeerd en toen was er niets aan de hand. In die maand dat ik haar heb heb ik onder het zadel niet gegaloppeerd; ik heb het wel met longeren geprobeerd maar toen lukte het niet zo goed.

Ik had 2 dagen niet gerden, dat kan wel kloppen. Ik ben gewoon erg geschrokken omdat ik er totaal niet op voorbereid was dat zoiets zou kunnen gebeuren (mijn andere paard bokt nooit). Ik had juist haar gekocht omdat ze nooit zoiets deed......ik ben namelijk absoluut geen held.
Deze week heb ik weer les en dan gaan we het weer proberen. Of misschien kruip ik er zo dadelijk nog even op en probeer ik het weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 14:39

Kan best zijn doordat ze 2 dagen niett gereden was.. probeer het gewoon nog een keer zou ik zeggen, en kijk wat er dan gebeurd Succes!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:20

inderdaad nog een keer proberen. Gaat het dan ook niet goed, en de keer daarop ook niet, misschien heeft ze dan pijn. En een maand niet galloperen dan zou ik ook wel blij zijn als ik weer mocht.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:12

Chubby bokt ook wel eens bij het aanspringen. Dit komt omdat ze nog niet voldoende in balans is, en middels dat bokje makkelijker in de goede galop aan kan springen. Veel oefenen is het advies van mijn instructeur...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:15

Ik zou zowieso door blijven rijden anders heb je straks een rodeo Haha!
Gewoon blijven oefenen en lessen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:16

mijn jonge fries bokt ook af en toe bij het aanspringen omdat ze het moeilijk vind.
waarschijnlijk was het een combinatie van een iets groffe hulp en het feit dat je paard het niet goed snap en/of moeilijk vind.
gewoon ferm NEE roepen en goed drijven. na zo'n 3 weken is het over

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:42

misschien snapt je paard de hulpen niet, je bent te grof met je handen, perongeluk gaf je haar een iets te hard tikje met de hak of op een verkeerde plek, misschien raakte je haar per ongeluk met de zweep.. maar het kan inderdaad ook zijn dat ze het moeilijk vind.
gewoon nog een keer proberen, les is een aanrader (voor als je dat niet had).

succes OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:10

Mijn paard deed het ook, maar die deed het vooral omdat hij mijn been naar achter voelde gaan. In het begin liet ik hem ook op mijn buitenbeen aangaloperen, en toen bokte hij elke keer. Nu bereid ik hem goed voor met mijn stem en galopeer dan aan om mijn binnenbeen heen. Buitenbeen ligt er alleen voor begrenzing.Je hulp is waarschijnlijk te grof!!

MiGzi_MiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:59

Ik zou, zoals velen al zeggen niet te snel verkeerde conclusies te trekken.. het zou best kunnen, omdat je weinig gegallopeerd hebt, of dat je hulpen te grof zijn dat ie bokt. Lachen.. Net als dat het weer een grote rol kan meespelen! Lachen

Bergje75 schreef:
Ik heb echt totaal geen ervaring met bokken, omdat mijn andere paard niet bokt.

Heb je vroeger nooit op een manegepaard/pony gereden die wel eens een bokje gaf?! Verward Lachen

Iig succes met verder oefenen!! *LOL*

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:12

Mijn paard bokt bij het aangalloperen op het moment dat ik te veel voor vasthoud in de overgang, dus dat leer ik daar heel snel mee af. Misschien is het ook zo bij jou?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:05

Piaffe schreef:
Mijn paard bokt bij het aangalloperen op het moment dat ik te veel voor vasthoud in de overgang, dus dat leer ik daar heel snel mee af. Misschien is het ook zo bij jou?

Ja, inderdaad. Heb je eigenlijk al op beide handen gegallopeerd. Het komt vaak voor dat een kant fijner is dan de ander. Zo ook dat ie op de ene hand een bok geeft en op de andere hand niet. Dit komt meestal door óf te grove beenhulpen óf je houdt je binnenteugel vast waardoor hij de ruimte niet heeft om in de goede galop aan te springen, om dit te verbeteren moet je een keer je binnenhand naar voren doen, zodat je zeker bent dat je hem niet vasthoudt en dat hij normaal in galop gaat.
Kortom: houdt je paard niet met je binnenteugel vast en zet 'm goed aan de hulpen als je aan wilt galloperen.

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:23

Hoi hoi
Ik heb ook een fries en die bokte nooit!!! Jawel een vreugde Bokje, maar dat was alles!!!
Totdat hij me een mnd geleden een grote bok gaf met oren in de nek dat ik zoiets had van wat is dit nu!!!??? Doet ie anders nooit!!! Om een heel lang verhaal kort te maken aan de longeer lijn deed hij het niet gewoon lekker naar beneden enz....
Ik heb hem een mnd niet gereden, omdat mijn ZADEL dus niet goed lag!!!
Gister voor het eerst weer er op geweest het was ff moeilijk in het begin, omdat hij dacht o jeee daar heb je dat zadel weer wat mij pijn deed, maar naar 20 minuten had ie in de gaten dat het oke was en hebben we sinds lange tijd weer heerlijk gereden!!
Dus wat ik zeggen wil, sluit de medische kanten niet uit en laat een zadel maker komen om je zadel na te kijken!!!
Gr.en suc6 Danie

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:51

Ik rij ook 'n fries, en inderdaad, zij bokt ook wel eens met aangalloperen. Ik zou me er niet te druk om maken. Mijn friesje is nog hartstikke jong en snapt 't gewoon niet altijd, en daarbij vindt ze galloperen, en vooral aangalloperen hartstikke moeilijk. Dat heeft dus gewoon tijd nodig. Als ze d'r oren in de nek gooit krijgt ze wel op d'r flikker, maar dat is eigenlijk nooit. Dus gewoon weer rustig terug in draf en opnieuw, als 't dan wel lukt belonen, duidelijk zijn dus. Ik zou inderdaad rugproblemen uitsluiten door iemand ernaar te laten kijken, maar als ik 't zo lees valt 't volgens mij wel mee.

Succes ermee!!