te slome 3-jarige welsh hengst...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

te slome 3-jarige welsh hengst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 12:29

Ik heb sinds augustus een 3- jarige welsh hengst bij me staan om in te rijden (pony is niet van mij)
Sinds september of oktober ben ik hem beginnen rijden (eerst wat freestyle en longeren gedaan)
Nu bleek dat de pony erg sloom was, geen vlotte stap, met veel moeite kreeg ik hem een paar passen in draf...
Ik heb een osteopaat laten komen begin november en na 10 dagen rust ben ik weer met hem begonnen. Hij is iets levendiger, maar ik moet hem nog bijna elke pas voorwaarts sturen. Als ik hem laat doen verkiest hij om te stappen en zelfs stil te staan!
Na veel aandringen kreeg ik hem vandaag voor de eerste keer in galop maar na een kwartiertje rijden ben ik moe omdat ik zo op hem moet werken om een voorwaarts te houden...

Toch is er veel verbeterd sinds de osteopaat geweest is, want we konden hem voorheen ook niet roskammen (zo gevoelig op zijn rug) terwijl hij daar nu van geniet!

Wat denken jullie over deze pony? Hoe krijg ik hem meer voorwaarts zonder dat hij er een slecht gevoel bij krijgt? Hoe zorg ik ervoor dat hij meer plezier krijgt in het werk?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 12:55

niet al te lang achter elkaar door rijden.. beter vaak en kort dan soms rijden en dan lang doorgaan.. probeer ook veel overgangen te rijden zodat hij meer oplet en beter op je hulpen reageert.. hoop dat het helpt

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 13:18

probleem is dat hij zo sloom is vanaf het moment dat ik opstap, en ik longeer hem niet eens voordat ik ga rijden!
ik rij hem nu ook maar 15 min. Hij lijkt gewoon héél lui te zijn... Boos!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:24

Tjahhh als hij echt lui is zal je hem een paar keer met de zweep aan moeten tikken. Hij heeft gewoon geen ontzag voor je. En dat moet wel. Anders hou dit probleem.

siena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:25

Krijgt hij genoeg voer? misschien dat t daar aan licht

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 14:11

hij krijgt een onderhoudsmuesli, ik denk dat het bijna 2 kg per dag is dat hij krijgt, en hooi natuurlijk.

Ik denk niet dat dat te weinig voer is, of wel?

Ik heb al gereden met zweep, hij is niet echt onder de indruk daarvan.
Zadel past ook goed, en ik heb het jongetje van wie hij eigenlijk is ook al op hem laten rijden (ik dacht dat het door mijn gewicht kwam = 60 kg) maar dat gaf ook geen verschil...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:11

Kan van alles zijn. idd voer even bekijken, maar het is ook belangrijk om te weten of hij aan de hand en op stal ook sloom is. Is hij onderzocht op bloedarmoede? als hij aan de hand niet sloom is en alleen als je erop zit, kan hetzijn dat het zadel hem pijn doet , te krap zit bv, of teveel zijn schouders belemmert. Kijk eens hoe het is met een dikke deken of westernpad onder het zadel. Verder kun je je hulp ondersteunen met je stemhulp. Is het anders als je er op zit en een ander longeert hem?

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:13

paardje dat ik rijd is ook erg lui. een zweepje interesseert hem niet. Het enige verschil is dat hij zo'n 14 jaar ouder is dan jouw paardje.
Maar ik rijd ook heel veel overgangen, draf-stap-draf-stap...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:15

MissSisa, een pony krijgt geen respect voor je als je hem slaat, maar een afkeer. Als hij een probleem heeft, is het niet eerlijk om het te gaan slaan.Als hij niet naar de hulpen luistert, kun je de hulp herhalen met een tik achter je been erbij. voor de rest zie ik hier geen enkele reden om te slaan, trouwens in 9 van de 10 gevallen doet de zweep zo´n pony toch ook niks, het lost nl niet het probleem op. Het geneest niks en het maakt ook niet echt duidelijk wat je wil.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 14:15

hij is inderdaad verder ook wel rustig, maar niet echt sloom.
Het zadel ligt goed, ik heb ook al eens een kleiner zadel (16 inch) op hem gelegd toen dat jongetje ermee ging rijden omdat ik dacht dat mijn zadel misschien te veel op zijn nieren drukte, maar dat gaf ook geen verschil...

Aan de longe is hij ook sloom, en ik rij hem al de hele tijd met aanmoediging van mijn stem omdat ik anders NOG harder met mijn benen op hem moet werken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:19

Castreren en genoeg voer erin Haha! Haha! Haha!

Hengsten zijn over het algemeen wat luier in het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:29

[quote="eefken"]

Ik heb al gereden met zweep, hij is niet echt onder de indruk daarvan.
[quote]

ik rij ook wel met zweep...maar het is niet altijd zeker dat je hem ook gebruikt of dat je hem goed gebruikt...geef hem maar een keer een flinke opdonder..daar zal die van leren

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:38

mijn hengst is ook zo'n luilak
hij is nu alweer 5 jaar
en nu begint er een beetje actie in te komen
de mijne heeft dan ook wel een erg slechte conditie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:39

Ik weet niet of ie zo uit het land komt en nu meer op stal staat? Heb zelf wel eens meegemaakt dat het aclimatiseren vrij lang duurde.
Ik zou er in ieder geval een oppepper in stoppen, in ieder geval een keer equivital, misschien nu tijdens het inrijden wat vit e + silenium na het rijden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:00

gijsenkim schreef:
Hengsten zijn over het algemeen wat luier in het werk.

Is dat zo? Blond Ik zou haast denken dat die meestal hyper zijn... Verward

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:47

eefken schreef:
Na veel aandringen kreeg ik hem vandaag voor de eerste keer in galop maar na een kwartiertje rijden ben ik moe omdat ik zo op hem moet werken om een voorwaarts te houden...

dat gevoel ken ik, maar je zl dus ook wel even wat moeten doen aan je eigen conditie... als jij het niet volhoud, doet je pony net zo lang sloom totdat jij moe bent, hij weet dat je snel stopt (een kwartier rijden? die vann mij is ook sloom, maar een kwartier, daarmee komt ie echt niet weg hoor )

maar je paardje is toch ook nog jong? hoe lang is hij onder het zadel?

sorry, zag het al, sinds oktober.... misschien ga je wat te snel voor hem?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:55

ik heb dat weleens meegemaakt met jonge paarden en het komt doordat hij een tijd op de wei heeft gestaan en niet veel gaat joggen.
ik geef een paar tips die vaak goed helpt
-geef meer haver
-langzaam op bouwen week 1 10 min draven, week 2 15 min draven etc etc.
-probeer wat harder aanpakken
-rij eens door de bos, strand, duin, enzenz
- te zware / mulle zand .
veel succes OK dan!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:00

Als je paard te sloom is.
Moet je niet heel de tijd blijven aandrijven,
want dan gaan ze op een geven moment niet meer vooruit.
Gewoon eerst been helpt het niet gelijk tik.
Ook veel overgangen en figuren rijden dan is het voor paard ook leuker om te rijden als hij niet heel de tijd hetzelfde rondje hoeft te rijden.
Elke keer wat anders doen,
Dus de ene dag longeren, andere dag bosritje maken, andere dag in de bak.
Zorg voor genoeg afwisseling misschien dat hij dat leuker gaat vinden en wat vlotter word.
Veel succes Knipoog

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 10:45

bedankt allemaal!

Het paardje komt inderdaad van een weide, maar staat bij ons ook overdag nog de hele dag buiten, dus daar ligt het niet aan volgens mij.

Mijn conditie is zeker niet slecht, ik rij elke dag minstens 1 of 2 paarden, en werk als verpleegster (dus loop km's genoeg overdag) Lachen

Hij is inderdaad nog maar sinds oktober onder het zadel, en ik rij hem daarom ook maar een kwartiertje, omdat ik niet te snel wil gaan. Maar na twee rondjes stappen heeft hij er duidelijk al genoeg van...
De ondergrond is niet mul, momenteel rij ik hem op een stuk (droog) weiland. Deze week ga ik hem eens meenemen naar een binnenbak met goede bodem om te kijken of het inderdaad daaraan kan liggen.

Hij is al nagekeken door een osteopaat, die heeft inderdaad een blokkage losgemaakt maar hij zei me dat ik na 10 dagen een héél ander paardje zou moeten hebben... Niet dus...

Ik ga inderdaad proberen wat meer afwisseling in het werk te steken. Mag ik hem elke dag aan het werk zetten of is dat nog teveel? Ik werk nu 3 tot 4 keer per week met hem. Hij staat wel elke dag op de wei.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:14

Het is inderdaad niet slecht. Ik heb ook hengsten getraind voor de hengstenkeuring, en dan moet je echt met 2,5 jaar al (opbouwend) beginnen met longeren, anders red je het nooit voor de keuring. En dat gaat prima. Als je ze dan inrijdt, zijn ze echt supermakkelijk omdat ze al 'n half jaartje bijgezet aan de longe lopen, en eigenlijk behalve dan dat je er nog niet opgezeten hebt, alles al kennen.

Maar goed, wat ik zou doen is inderdaad de fysio erbij halen. Heb je er al eens aan gedacht dat hij aan 2 benen kreupel kan zijn? Heb ik 1 keer meegemaakt, echt heel sneu want dan zie je 't natuurlijk niet (die pony had aan allebei de achterhoeven een zoolzweer).

Als je alle medische mankementen hebt uitgesloten en er is niks veranderd, zou ik 'm inderdaad 's flink aanpakken, maar dan aan de longe! Ik krijg 't idee dat ie gewoon geen conditie heeft. Als je er dan ook nog 's op gaat zitten, weet ie helemaal niet wat 'm overkomt. Hij is er denk ik gewoon te jong voor, al die indrukken tegelijk. Sommige paarden zijn nou eenmaal later volwassen dan andere. Op die leeftijd zitten ze ook nog met hun eigen lijf in de knoop, echte pubers dus. Ik zou vooral geduld hebben en even niet rijden, maar conditie opbouwen aan de longe. Hij moet 't werk wel aankunnen! Wordt ie weer actief en fris (wat hengsten zeker wel hebben!!) zou ik er weer 's voorzichtig opkruipen. En ik zou beginnen met ongeveer 3 keer in de week, en dat opbouwen.

Hm tis niet echt 'n overzichtelijk verhaal geworden, ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes in ieder geval...

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 00:51

zoals ik al een paar keer gezegd heb, is de osteopaat al bij hem geweest; dus die fysio die jullie telkens aanhalen is al geweest, zeg maar.

De osteopaat die bij hem geweest is, heeft een brede achtergrond van fysio (mensen en paarden) + osteopathie. Hij zei wel dat de pony behoorlijk vast zat in zijn bekken, waardoor ook zijn hormoonproductie was stilgevallen. Hij voelde zich dus niet echt hengst.
Maar dat is ondertussen 3 weken geleden, hij moest eerst 10 dagen rusten en daarna mocht ik weer rijden. Liefst niet te veel longeren, zei hij. Omdat hij nu vooral veel rechtuit moet lopen: kwestie van niet te veel gaan overbelasten.

Teveel longeren is voor een jong paard ook niet goed, en ik weet dat sommige mensen hun hengst moeten klaarmaken voor één of andere keuring op 3 jaar; maar dat wilt niet zeggen dat je elke hengst maar al op 2.5 jaar moet gaan longeren en trainen. Ik doe het liever wat rustig aan.

Vandaag heb ik hem wat meer aan het werk gezet, en hij begon na 10 minuutjes zelf te briesen; dus dat geeft mij het idee dat hij er toch een beetje plezier in kreeg Lachen

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb een aantal goede tips gekregen!
OK dan!
Groetjes

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:59

Misschien meer krachtvoer?
Ik hoop dat het snel beter gaat, veel succes OK dan!