Zitprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbel

Zitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:46

In draf heb ik moeite mijn onderbenen naar achteren te houden. Ze vallen als het ware gewoon naar voren. Ik heb dit probleem niet op alle paarden. Ligt dit aan de bouw van het paard of aan het zadel. Heeft iemand tips wat ik hier aan kan doen, want het lukt me nauwelijks mijn benen goed naar achteren te leggen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 21:51

k weet hier eigenlijk niet zo veel van maar uhm misschien een kussentje ofzo tussen je benen..?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:11

Ik denk dat het aan het zadel ligt. Met die wrongen kun je je been niet neerleggen zoals jij wilt.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 23:44

Heej Pebbel !

het kan inderdaad heeeel veel uitmaken ;
a. wat de bouw van je paard is, Als ie een dikke ronde buik heeft liggen je benen vaak wat meer naar voren, maar wel tegen je paard aan. Hierdoor liggen ze dan vaak wel weer wat stiller
b. wat voor zadel er op ligt. Bij een spring of veelzijdigheidszadel zitten de zweetbladen wat naar voren uitgebouwd, waardoor je vanzelf met je onderbenen wat meer naar voren wordt 'gedwongen'. Je zit dan vaak ongemerkt in een beetje 'poep-houding' (excusee le mot) Bloos!
Een dressuurzadel heeft lange rechte zweetbladen, dus dan liggen je benen vanzelf wat meer naar achteren. Je zit dan vaak wat meer op je muts.. Bloos! . en kan zelfs het gevoel geven dat je boven je paard staat.
(sorry voor het taalgebruik, maar kan ff niet anders verwoorden..)

toei !

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:15

Het probleem ligt vaak bij de ruiter, maar zitproblemen kunnen ook bij het zadel liggen.
Als de beugel haak niet loodrecht is krijg je zeker al een slecht contact met je zitbeenknobbel. Waardoor met je zit inwerken heel moeilijk is.
Ook het zadel verkeerd op je paard leggen kan voor beiden nadelig zijn.
Het beste zadel voor de dagelijkse training is een dressuurzadel, ook al ben je springruiter ofzo...
Ik heb een zadel laten maken dat perfect is voor mijn paard, maar ook voor mij -> de ruiter. Dit raad ik zeker aan, je gaat bijna vanzelf correct zitten.

Maar ook door ja mentale karakter kan je fysiek verkeerd zitten, iets verkeerd geleerd ,een nare herinnering en het ergste een minderwaardigheid complex.
Door gewoonweg ontspannen te zitten ben je al een heel stuk verder.

Maar ook ervaring teld mee, dat bedoel ik niet in jaren. Je kunt 10 jaar lang 1x per week rijden of 1 jaar lang elke dag rijden. Hoe vaker in het zadel hoe beter je houding.

Een ook de mentale steun van je trainer is belangerijk.
Als je blijft denken ''mijn houding is slecht'' is dat zo en blijft dat. Alle zorgen uit je hoofd wanneer je gaat rijden.

Goed rijden kan iedereen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:57

Ligt het diepste punt van je zadel wel in het midden...en wat gebeurt er als je zonder beugels rijdt? Misschien gewoon de beugelriemen langer?
Verder hoeven je benen natuurlijk niet echt naar achteren...je enkel moet in de lijn van je heup zitten. Ik zou het in de beugellengte zoeken. Op een rond paard hangt de beugelriem van dezelfde lengte boller, dus zit de beugel hoger, dan op een niet zo rond paard waar de riem meer recht naar beneden hangt. Als je op het paard zit en je laat je been helemaal ontspannen afhangen, moet de onderkant van de beugel ter hoogte van je enkelbotje dat uitsteekt hangen. Dat altijd ook even controleren voordat je je voet in de beugel doet.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:30

Dat hat ik op nilvester ook!! echt heel irritant omdat ik normaal sneller mijn benen verder naar achterleg dan naarvoor ik kreeg door dat zadel een stoelzit dus kan aan je zadel liggen!