Wie kan mij helpen met dit probleem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Wie kan mij helpen met dit probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:52

Ik krijg sinds kort les van een vrouw ik vind dat het super en het gaat lekker, maar nou komt het probleem ik heb het paard samen met mijn zus en die krijgt les van iemand anders en dat vrouwtje zegt dat wat ik in mijn les doe niet goed is.

Wat ik in mijn les doe is het volgende: Ik rij eerst lekker rustig in stap in en maak kleine voltes linksom en rechtsom en veel van hand veranderen en als mijn paard lekker los is van voor en van achter. ga ik draven eerst op de grote volte en rechtdoor en veel van hand veranderen en een beetje strekken en als ze dan goed voor het been is een beetje wijken en volte sluiten en weer openen. En we doen veel aan mijn zit en de manier van aansporen want ik spoor namelijk te veel aan en ik moet nu leren om niet bij elke stap aan te sporen maar alleen als het nodig is ( Waar ik ook helemaal in mee kan komen)

Maar nou zegt diegene waar me zus les van krijgt dat het slecht is om zo veel kleine voltes te rijden, En dat je wel elke keer aan moet sporen omdat ze anders niet door loopt. Maar bij mij werkt het perfect want ook als ik die kleine voltes niet zo veel rij houdt ze heel erg der bit vast op links en als ik rechtsom een grote volte wil maken gaat ze zodra ik doe hoefslag af ga helemaal met der hoofd omhoog en dat doet ze na die voltes niet dus het lijkt mij niet echt slecht voor haar.

Wie weet wat nou wel goed is en niet?? HELP ME Huilen

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:58

Misschien zou je het beter bij 1 instructeur kunnen houden. Het paard gaat op een gegeven moment, door tegenstrijdige acties, jullie niet meer begrijpen. Denk dat je dan veel verder van huis bent.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:01

ja dat willen we ook maar mijn zus is het niet eens met wat mijn instructriece zegt en ik niet met die van haar dus ben nu is aan het kijken wat iedereen zegt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:04

ik kan goed meegaan met jou instructrice,en ben het helemaal eens wat betreft het aansporen,en oefennigen(zoals voltes)te rijden om het paard constant te houden.
wat betreft de instructrice van je zus kan ik het me indenken dat ze oeite heeft met de kleine voltes.
maar dat is het enige waarvan ik zoiets heb van,tja,misschien kun je daar wat langer mee wachten.
heb je geen foto hoe die bij je zus loopt en hoe die bij jou loopt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 16:06

Aandrijven is een hulp. Elke hulp hoor je te staken als er op gereageerd wordt. Bij niet reageren sterker herhalen. Ook je zithulp niet vergeten. Kleine voltes zou ik niet doen bij het losrijden, het vergt wat balans. Beter tenminste een volte halve baan of groter. Slangevoltes, grote achten, linksomkeert, rechtsomkeert... er is keuze genoeg in andere figuren.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 16:14

dat doe ik ook het zijn niet alleen kleine voltes maar ook grote achten en slangenvoltes En nee heb helaas geen goede foto

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:19

Vind t wel goed klinken wat je doet. Aandrijven moet idd niet bij elke stap, hoe weet je paard anders wanneer hij harder moet of wanneer hij gewoon hetzelfde tempo door moet lopen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 10:54

ik denk toch er beter maar een instructrice kan hebben, mischien moeten jullie eens goed met elkaar praten of samen een helemaal nieuwe zoeken die jullie allebeide aardig vinden of mee eens zijn. want ik vind dit niet werken twee instructrices maar dat is mijn mening.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:35

Ik denk dat je beter 1 instuctrice kunt zoeken dat is wel zo makkenlijk!!

Verder ben ik wel een voorstander van veel van handveranderen , voltes en andere viguren ,tempowisselingen en alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:22

Voltes, 8-en enz zijn erg goed om je paard los te krijgen
En als jij zegt dat hij dat dan ook is daarna, lijkt me dat het op de goede manier is gebeurd.

Aansporen mag idd niet elke pas.
Je paard moet leren dat hij in het zelfde tempo blijft, totdat jij dat wilt veranderen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:51

ben ik mee eens.
als je bij elke pas gaat aandrijven wordt je paard imuun voor je beenhulp en dan krijg je net zoals bij mij dat je paard niet meer vooruit wil.
*LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:56

Wat je doet klinkt heel erg goed en ik zou gewoon zo doorgaan.
En je paard kan gerust zich aanpassen aan twee manieren van rijden (met uitzondering van het feit dat je iedere keer been moet geven) maar voor jullie alle drie is het op de lange duur fijner als jij als enige op dat paard rijdt. Is er geen mogelijkheid voor een paard erbij?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:03

Van het dirjven ben ik het met iedereen eens. Als jij maar continu zou moeten drijven, wordt hij het ook helemaal zat natuurlijk en reageerd dan ook niet meer.
Kleine voltes draaien zou ik met instappen nog niet doen. In een later stadium is het prima, maar ze kosten veel kracht, ook op de benen. Dus je kan je paard eerst helemaal soepel rijden en dan langzaam naar kleinere voltes.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:59

Dank jullie wel voor jullie reactie!!!! Ga er zeker watmee doen!!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:37

Ik denk dat het vooral erg belangrijk is om veel af te wisselen. Alle figuren zijn goed om los te rijden als je maar niet tijdens het inrijden altijd hetzelfde doet.
Kleine voltes volgen eigelijk na grote voltes en niet andersom. Het doel van kleine voltes is meer op de achterhand en meer verzameling. Het zou beter zijn als je dit als oefening na het losrijden doet.
Wat betreft het aandrijven moet het zo zijn dat je paard moet reageren wanneer jij een hulp geeft. En niet dat jij deze hulp continu moet blijven herhalen. Daar stompt je paard van af en dat heeft dan niets meer met dressuur te maken.
Wat betreft verschillende instructie: Haal er het beste uit voor jullie beide! Want wat is er mooier dan iets te leren van verschillende mensen. Ik zou mooi allebei bij je eigen instructrice blijven, want jullie zijn toch ook niet hetzelfde?!