Tegen de hand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Tegen de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 08:38

Dit is gewoon even een vraag, ik heb les en wil puur weten hoe jullie hier over denken.

bij mijn paard is ontspanning rijden ontzettend moeilijk. ik rij hem puur van achter door naar voren verder nog veel stelling en buiging.

ik rij dus met zo weinig mogelijk hand (eigenlijk geen, buiten teugel eraan binnen teugel ontspannen), de vorige eigenaaresse die reed hem juist met super veel hand, dus nu is die ontzettend stug, hij heeft ook moeite met nagevenlijk worden. Afentoe wil die onder het werk uit komen, staat die recht overeind of pak het bit vast en schiet er tussen uit.

En dit is puur een reactie om niet te willen werken. ik heb hem volledig na laten kijken door de DA, hij heeft ook geen haken of wat. Het gaat om een 11 jarige hengst.

Hoe los ik dit op?

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:18

Waneer komt je paard tegen de hand ?? In je overgangen ?? Of altijd..

En ik zou toch meer druk proberent te gaan krijgen.. Wat je van achter rijdt moet je van voren opvangen.. Dus niet vasthouden, maar wel meer vragen..
Dus spelen (kneden) met je binnenhand todat hij daar lager komt en met regelmaat hand openen als hij op de juiste plaats loopt..
Buitenteugel is je basis maar ook met die hand mag je wel wat duidelijker zijn hoor..

Helemaal geen hand is ook niet goed n.l.

Wat ik ook niet snap hoe kan je stelling buiging vragen zonder nagevelijkheid ?

Wat zegt je instructrice dan ?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:22

eigenlijk ben je al aardig op weg als ik het zo lees. je bent rustig in je hand en dat is erg bel;angrijk om hem weer vertrouwen te geven in je hand. zelf ontspannen is daarbij ook heel erg belangrijk. zorg dat je paard op twee teugels gelijke lichte druk heeft en houd hem zoals je zegt goed voorwaarts dus actief van achter. als het motertje vanachter goed draait, kun je hem licht opvangen van voor en dan weer ontspannen in je hand als hij toegeeft. probeer zoveel mogelijk op je zit en been te rijden en als hij onder je vandaan loopt probeer je dat voorwaarts op te lossen zonder aan de teugels te gaan trekken. dus zet hem dan even op een volte en rijd je weer rustig terug door middel van volte sluiten en dan open je de volte weer en ga je weer verder met waar je mee bezig was.
heel veel succes!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:44

MirandaB schreef:
Waneer komt je paard tegen de hand ?? In je overgangen ?? Of altijd..

En ik zou toch meer druk proberent te gaan krijgen.. Wat je van achter rijdt moet je van voren opvangen.. Dus niet vasthouden, maar wel meer vragen..
Dus spelen (kneden) met je binnenhand todat hij daar lager komt en met regelmaat hand openen als hij op de juiste plaats loopt..
Buitenteugel is je basis maar ook met die hand mag je wel wat duidelijker zijn hoor..

Helemaal geen hand is ook niet goed n.l.

Wat ik ook niet snap hoe kan je stelling buiging vragen zonder nagevelijkheid ?

Wat zegt je instructrice dan ?

afentoe heeft die de nagevelijkheid wel maar dan pakt die vast om onder zijn werk uit te komen. hij heeft er totaal geen zin in.

die stelling en buiging neem ik aan op de momenten dat die nagevelijk word. wat ik van achteren rij vang ik ook van voren op, anders krijg je niet een 2 drie de rug ontspannen maar hoe meer druk ik vraag van voren hoe meer verzet hij geeft. Mijn instructrice zegt dat ik op deze manier de goede kant in ga met hem.

Verder zeggen veel mensen doe hem een slof om, maar ik vind dit geen rede toe om een paard een slof om te doen. dan maak je hem alleen maar stugger.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:45

klomp schreef:
eigenlijk ben je al aardig op weg als ik het zo lees. je bent rustig in je hand en dat is erg bel;angrijk om hem weer vertrouwen te geven in je hand. zelf ontspannen is daarbij ook heel erg belangrijk. zorg dat je paard op twee teugels gelijke lichte druk heeft en houd hem zoals je zegt goed voorwaarts dus actief van achter. als het motertje vanachter goed draait, kun je hem licht opvangen van voor en dan weer ontspannen in je hand als hij toegeeft. probeer zoveel mogelijk op je zit en been te rijden en als hij onder je vandaan loopt probeer je dat voorwaarts op te lossen zonder aan de teugels te gaan trekken. dus zet hem dan even op een volte en rijd je weer rustig terug door middel van volte sluiten en dan open je de volte weer en ga je weer verder met waar je mee bezig was.
heel veel succes!

dank je wel:) ik zal het zo proberen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:59

Blijf soepel in je handen..
Een paard kan alleen vastpakken als jij vasthoud.
Dus blijven spelen.. kneden. Als je een ophouding geeft ook weer ontspannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:02

blijven spelen en kneden dus niet
hand stil, daar naar toe rijden

Verder kan het ook nog zijn dat je hem overhaast laat lopen
want dat zie je ook wel eens, dan proberen mensen van achter naar voor te rijden, maar ipv impuls te willen, jakkeren ze gewoon wat sneller rond

Ik zeg niet dat het bij jou is, zie je niet rijden vanuit pc, maar weet dat het wel vaak gebeurt, vandaar dat ik het ff meld.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:08

Waarom ik spelen en kneden zeg. Omdat dit paard de neiging heeft het bit vast te pakken..En dan door jekkert....Ik vind als jij je hand stil houd, je dan veel sneller blijft vasthouden. Wat het loslaten ook niet bevordert..
Ik speel ook niet continu.. Tuurlijk probeer ik een stille hand te hebben..
Maar dat kan pas weer als je paard nagevelijk is.......
Maar ja er zijn meerdere wegen naar rome.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:11

Op het moment dat hij vastpakt, laat ik los
Dan is er niks vast te apkken en heeft zijn trucje geen zin Haha!

Met stille hand, bedoel ik een hand die niet friemelt en frutselt, alleen mee gaat met de mond, en een licht ophouding maakt, waar nodig.

En jij kneed misschien niet erg
maar andere kneden de hele bakkerij aan broden in een minuut bij elkaar Tong uitsteken

En idd er zijn meer wegen naar rome

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:21

Haha!

Nee ik ben geen bakker nee..
Maar als hij bij mij tegen de hand wordt dan ben ik daar even soepel. Todat hij weer nagevelijk wordt..
Daarna weer stille hand daar heb je gelijk in Lachen
Ik heb het alleen in mijn overgangen.. Ik moet bijvoorbeeld heel erg erop letten dat ik dan niet vast ga houden..
Maar dat is weer een ander topic Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:39

Misschien een idee om niet meteen los te laten als hij vast pakt. Mijn pony pakt ook de teugel en alles vast, omdat hij er geen zin in heeft. Als hij gaat lopen jennen, blijf ik juist vasthouden. Uiteindelijk merkt hij dan dat ik niet loslaat, toegeef of wegga ofzo en geeft hij uiteindelijk op en laat dan compleet los. Maar zoals Runningkawa al zegt, meerdere wegen leiden naar Rome, hooguit het proberen waard mocht de rest niet lukken.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:31

tjah, je paard is toch sterker dan jou dus ga niet al te veel terug te trekken. Je kan misschien kijken of hij pijn heeft misschien is er ook wel iets mis gegaan bij het inrijden. Probeer daar maar naar eens te informeren. Succes

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:49

Nee, ik heb het ook zeker niet over trekken. Gewoon een constante spanning erop houden, om te laten zien dat jij nergens heen gaat. Want inderdaad een gevecht zal je nooit op sterkte winnen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:48

Lekker gaan rijden. Voorwaarts rijden en niets met je teugels doen!
Mijn pony is ook met een harde hand gereden en geeft ook moeilijk na. Maar door je alleen op de achterhand te concentreren en hem van voren maar een beetje zijn gang te laten gaan, komt het goed.
Ik heb precies hetzelfde; hoe meer druk hoe meer verzet. Lekker voorwaarts laten lopen, alleen lichtjes wat stelling vragen. Die ontspanning komt vanzelf, al duurt het wel langer dan je zou willen.
Ik ben in juni begonnen ohz. en hij loopt de laatste tijd al steeds beter en komt steeds vaker naar de plaats waar ik hem wil hebben. Maar zodra je denkt, ik neem wat meer druk, kan je het vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:53

Als je pech hebt kom je met constante spanning steeds verder van huis.
Genoeg paarden die daar altijd tegenin blijven trekken, dus dat echt niet gewonnen geven. En alleen maar harder worden

En het andere nadeel, bijna iedereen vergeet zo om achter te blijven drijven, dus komt paard dan naar beneden, is hij niet nageeflijk, niet van achteruit naar de hand toe gereden. Maar juist van voor naar achter.
en loopt hij toevallig met zijn kop op die plek, meer niet.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 23:49

[HAW] Baron Cremello hengst @ work ik raad jullie aan om dit te kijken, heb nieuwe fotos en hij pakt het gewoon super op, ondanks ik het vast pakken er nog niet helemaal uit heb hoor. maar er zit vooruitgang in.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:43

Owh maar Runningkawa, ik rij ook zeker niet steeds met een constante spanning. Maar zodra hij in verzet gaat of gaat hangen ofzo doe ik dat even. Zodra hij dan loslaat en iets zakt, geef ik natuurlijk ook netjes mee en drijf ondertussen de achterhand erbij. Het is dus alleen voor als hij in verzet of zoiets gaat, dat ik het doe.