stelling en buiging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hetismij

stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 22:26

hallo,

mijn pony is de laatste tijd wat stijfjes en dat merk ik vooral met het zijgangen oefenen. nou had ik een vraagje of iemand mij kan uitleggen hoe ik dan dmv stelling en buiging haar weer wat soepeler te krijgen

alvast bedankt

ps. graag geen reacties dat dat in de B al had moeten gebeuren want normaal was ze wel altijd heel los en soepel maar nu heeft ze een periode dat ze niks meer wil en nerges meer zin in heeft

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:30

Ik zou veel voltes, slangenvoltes, gebroken lijntjes en dergelijke gaan rijden. Ook een volte openen en sluiten is een leuke oefening. Veel overgangen rijden, en telkens goed opletten of je paard wel echt gebogen is in zijn hele lijf, en niet alleen in de hals.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:38

ik ben het eens met flamingo!
idd veel overgangen en figuren rijden, dat helpt gewoon het best!!!! Haha!

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:38

hetismij schreef:
hallo,

mijn pony is de laatste tijd wat stijfjes

ik zou me allereerst afvragen waar dat door kan komen, als je de oorzaak weet dan kan je dit pas op de goede manier aanpakken. Als er in je training niets veranderd is dan kan je het met alleen het aanpassen van je training waarschijnlijk niet oplossen. . Zeker jouw opmerking dat ze de laatste tijd nergens meer zin in lijkt te hebben maakt dat ik er aan denk dat het meer dan een RT probleem is.

Enkele oorzaken kunnen zijn:
de kou: evt op te lossen door eerst te longeren onder dek en daarna een goede warming up met een uitrijdeken;
rugproblemen (DA of fysio erbij halen), mondproblemen (tandarts), beenproblemen (DA erbij halen).

Veel paarden hebben overigens nu het kouder wordt wat meer moeite met het loskomen. Een goede warming up is zoals gezegd erg belangrijk. Ik zou zelf overigens in de training me meer druk maken om het rechtrichten dan om 'in het wilde weg' maar wendingen te rijden. Er zijn al heel veel topics volgeschreven over rechtrichten.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:55

Inderdaad, eerst alle mogelijke medische oorzaken uitsluiten en als blijkt dat ze nergens last van zou moeten hebben kun je met veel stellingen gaan werken. Wel goed opbouwen van grote wendingen naar kleine anders forceer je hem.

falco_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:58

Volgens mij moet je zoals flamingo en maaykuhhh al hadden gezegd , veel overgangen rijden. Ook voltes vergroten en verkleinen. En ook goed met je binnenbeen DRUKKEN (en niet kappen zoals velen doen Knipoog Lachen maar jij wss niet ) Dat hebben ze tegen mij altijd gezegd dus... Haha!

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:06

[quote="happy worker"]ik zou me allereerst afvragen waar dat door kan komen, als je de oorzaak weet dan kan je dit pas op de goede manier aanpakken. Als er in je training niets veranderd is dan kan je het met alleen het aanpassen van je training waarschijnlijk niet oplossen. . Zeker jouw opmerking dat ze de laatste tijd nergens meer zin in lijkt te hebben maakt dat ik er aan denk dat het meer dan een RT probleem is.
[quote]

Inderdaad, helemaal mee eens. Zowieso eerst medische problemen uitsluiten, voordat je het rijtechnisch uberhaupt kan verbeteren.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 22:17

het gaat nu al stukken beter en een medisch probleem is het echt niet ik ken mijn pony langer dan vandaag..en ze was ook nog hengstig..maar daar kwam ik de volgende dag pas achter..dan is ze ook altijd zo van zoek het maar uit ik heb geen zin..maar indd door veel lange teugel en voltes en overgangen te rijden ging het al beter (ik rijd zoziezo al veel lange teugel maar nu heb ik het gewoon het hele uur gedaan)

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:52

heel goed! werk eraan dat je paard zich ontspant door zijn hele lichaam, dat doe je inderdaad door lange teugel (neusje naar beneden en naar voren) zodat je paard goed loskomt in z'n rug! Dan kun je ook de stelling gaan oefenen, aan de lange teugel in een volte...! Je kunt je paard ook een stuk losser maken door bijvoorbeeld de kont naar buiten te drukken en weer recht te rijden en bijvoorbeeld de schouder naar binnen, lekker gymen met je paard! Lekker doorwerken zo en het zal vast snel beter gaan! Suc6!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:54

Heel veel omstellen, rij veel 8en, slangevoltes en dat soort figuren. Hiervan gaat mijn pony weer lekker lopen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:04

flamingo schreef:
Ik zou veel voltes, slangenvoltes, gebroken lijntjes en dergelijke gaan rijden. Ook een volte openen en sluiten is een leuke oefening. Veel overgangen rijden, en telkens goed opletten of je paard wel echt gebogen is in zijn hele lijf, en niet alleen in de hals.

mee eens

veel stellingen verwisselen rechter stelling, linker stelling dan weer rechterstelling en slangenvolte 4 bogen helpt het beste