achterwaarts lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siem

achterwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:42

halloo...
ik rijd mariska nu ongeveer een half jaar, ze is niet van mezelf maar van een meid die zelf met dr heel hoog in de dressuur heeft gezeten. sinds mariska haar veulen heeft(afgelopen januari) gaat ze niet meer met haar op concour ofzo. steeds als ik haar nu rijd dan staat ze opeens onder het rijden stil en dan gaat ze achteruit lopen Verward maar dan echt zonder reden. ik geef geen hulp om achterwaarts te gaan, want ze kan het natuurlijk ook met hulp. tis niet dat ze een paar passen achteruit zet, maar ze loopt zolang achteruit totdat ze het schot aan dr kont voelt. ik laat haar voren altijd meteen los, en geef zoveel mogelijk been, maar dan gaat ze alleen nog maar sneller achteruit. ik weet nu echt niet meer waar het aan ligt. als ik het aan de eigenaaresse vraag, weet ze niet wat ze hoort omdat ze dat bij haar nog nooit heeft gedaan.. trouwens als ik les heb van haar dan gebeurt het meestal ook een heel stuk minder.

heeft iemand misschien het zelfde probleem of weet iemand wat ik fout kan doen of wat ik eraan kan doen?? ik hoor het graag!! Schijnheilig

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:48

Je zei dat het paardje hoog niveau heeft gelopen. Die paarden zijn erg gevoelig voor hulpen. Misschien zit je teveel aan de teugels. Probeer voorzichtig met je hulpen te zijn.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:25

Misschien moet je eens nagaan wanneer ze dit doet... Als jij een bepaalde beweging of overgang van haar verwacht. of als je een wat moeilijkere oefening aan haar vraagt...
Als je niks geks kan ontdekken zou ik haar eigenaresse er eens na laten kijken en vragen of er geen dierenarts bij kan komen om het dier eens te laten nakijken. Misschien dat er een blokkade in de rug zit. Of misschien past het zadel wel niet...
Het lijkt in ieder geval op verzet. of dit door het rijden komt of door pijn of id. daar kan ik vanaf hier niks over zeggen..

veel succes.. groetjes joyce

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:43

Met al het bovenstaand eben ik het ook eens.
Maar het kan ook uitproberen zijn. Als zij dit doet, vraag jij daarna dan minder van haar of rij je haar dan voorzichtiger? Zo ja, dan heeft ze dit door en moet je haar misschien even aanpakken. Naar voren drijven en doet ze dit niet gelijk dan een tik met de zweep. (Ik heb het met mijn eerste verzorgpaard namelijk ook gehad, maar die was niet hoog in de dressuur). Maar wel medische oorzaken en fouten van jou uitsluiten. Kan namelijk ook zijn dat je met je zit de hulp achterwaarts geeft. Als ze zo hoog gereden zijn, zijn er bijna geen teugelhulpen meer nodig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:27

Voorwaarts houden, niet blokkeren aan de voorkant.
Wanneer je merkt dat ze gaat afremmen been erin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:38

Check je zit. als je je rug hol trekt of voorover kiept geef je en signaal voor achterwaarts bij een pony die daar gevoelig voor is en als je zo blijft zitten, gaat de pony idd harder en verder achterwaarts. dus achterover leunen zodra ze stilstaat, en benen en ja dan niet tegen houden van voren, maar je zegt al dat je de teugels losgooit. Dat hoeft ook niet helemaal, maar okee, beter dan trekken. De drijvende hulp van het kruis aantrekken wordt zwaar onderschat. Weet je wat kruis aantrekken is?

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:27

als een paard op eens naar achter gaat lopen dan zit je te ver naar voren geleunt

(waarschijnlijk voor je zelf onmerkbaar maar voor een goed getraint paard die op fijne hulpen en veranderingen reageert wel)

siem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 00:33

dank je wel allemaal voor de reacties.. dat naar voren zitten zou het idd wel eens kunnen zijn. zelf eigenlijk nooit zo bij nagedacht, maar heb vaker problemen met mijn houding. als ik les krijg wordt er continu op gelet, en dan doet ze het natuurlijk ook niet. misschien dat dat uitproberen ook nog wel een rol speelt. maar ik zal in ieder geval proberen om erop te letten dat ik naar achter en diep in het zadel ga ziiten. kijken of het helpt.

@lusitana--> nee weet niet wat kruis aantrekken is Verward zou het wel eens willen weten, echt nog nooit van gehoord.. Bloos

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:35

Als ze nergens last van heeft (medische reden) is het misschien ook een idee om haar gewoon net zo lang achterwaarts te laten lopen tot ze weer vooruit wil.Maar dan moet je haar nog even achterwaarts laten gaan. Dan komt ze er vanzelf achter dat ze zo niet onder het werk uit komt, maar gewoon verder moet werken.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:54

ja das wel een goeie! Ik denk ook dat dit gewoon een vorm van uitproberen is! suc6 ermee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:11

Kruis aantrekken is een zithulp. Het is de beweging die je maakt om een schommel harder/hoger te laten gaan. Dat kun je dus oefenen op een schommel, maar als je je daar te groot voor voelt, kun je op een krukje gaan zitten, je voeten er naast planten en met je armen over elkaar de achterpootjes van de kruk op laten wippen.

uitproberen--ja elk paard probeert natuurlijk iets als je er niet goed op zit. Moet je niet doen alsof het een ondeugd is. Als je voorover kiept, krijgt hij gewoon de hulp voor achteruit, dus denkt-ie, nou dan doe ik dat, even zien wat er gebeurt. Oh, ze drijft, ze wil harder achteruit... Pas als je weer rechtop zit, met een naar achter gekantelt bekken weet hij dat je niet meer achterwaarts wil. Je moet je een beetje verdiepen in wat je houding en je hulpen aan hem vertelt, voordat je meteen denkt dat zo´n dier opstandig is of je uitprobeert. en ja, als je dingen toelaat, zal een beetje dominant paard het niet laten om het te doen..maar dat is nogmaals, omdat je dan iets toelaat omdat je niet duidelijk bent met je hulpen, of een afwachtende houding aanneemt