Sjees galop.. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

obelix

Sjees galop.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 11:25

Het rijden met mn paardje gaat erg goed..Alleen loop ik iedere keer weer tegen hetzelfde punt aan..De galop..

Ze gaat heel hard galopperen en is bijna niet te houden en gaat met de dag harder galopperen.. Scheve mond
(Ik zelf heb een beetje een galop fobie ,dus het word voor mij ook steeds minder leuk)
Als ik alleen al ga doorzitten dan begint ze te huppen en galop sprongetjes te maken..
Dit wil ik neit,want ik geef geen hulp daarvoor.. Als ik dan wel een hulp geef krijg ik een mega sprong naar voren en gaan we heel hard..
Ze wil heel graag werken voor me en ik begrijp best dat ze meer dan dr best doet voor me.. Knipoog Maar ik zelf vind het totaal niet leuk dat ze zo hard gaat..

Longeren doe ik 2x in de week aan de passoa. En aan de longe gaat de galop iets beter,maar is ook nog steeds hard..

Wie heeft er wat tips?
Les heb ik,maar mn instructrice heeft het in dr rug en kon deze week neit komen...

Quine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:42

hoihoi!

ik heb hetzelfde probleem (gehad). Nu is mijn paard in de winter ook nog af en toe ook onhoudbaar. Maar er is wel duidelijke vooruitgang.
Waarschijnlijk heb je net als ik een vrij heftig paard met wel wat bloed... Zulke paarden weten zich meestal wel te beheersen, maar wanneer ze mogen galopperen, gaan ze volledig uit de bol.
Dat je les volgt, is idd belangrijk. Instructeurs kunnen je leren om je paard te laten voelen dat ontspannen galopperen zonder weg te lopen ook best leuk is. Verder geef ik mijn paard (in de winter) kruiden bij. Dat zijn volledig natuurlijke kruiden die helemaal geen kwaad kunnen, maar het paard kalmeren. Ze helpen tegen angst, stress en nervositeit. die kruiden kun je normaal wel vinden in paardensportwinkels. Die van mij zijn van het merk Speed en ingevoerd uit Duitsland denk ik. aar ben ik heel tevreden over.Maar andere merken zullen ook wel helpen veronderstel ik.

Succes ermee!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 11:44

Quine schreef:
Waarschijnlijk heb je net als ik een vrij heftig paard met wel wat bloed...

Het is een gelderse Schijnheilig En tja.. Wat ik van dit bloed weet is dat ze werkwillig zijn ,maar echt heethoofden zijn het niet...

Bedankt voor je tip,maar los het liever rijtechnisch op Knipoog

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:05

Ontspannen hoe moelijk dat ook is..'Zowel je lijf als je handen..
Beetje achterover gaan zitten en diep diep diep gaan zitten..
Jij verstijft waarschijnlijk en daardoor gaat ze alleen maar harder.

Sandor gaat ook hard.. Sinds een maand of 2 galopeer ik dus veel.. heeeeeel veel.. en draai ik nu een volte 12 meter met hem..
Het eerste jaar was hij helmaal niet te galloperen. Het is niet zijn makkelijkste gang dus was het echt plat door de bocht, bit tussen zijn kiezen en gaan... Het zal altijd een kwestie van oefenen blijven..
Succes .

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:04

ALs ie al begint te hupsen als je gaat zitten kun je misschien proberen wat vaker te gaan doorzitten, zodat het geen gewoonte van hem wordt om telkens weg te gaan in galop. Ook zou je om te voorkomen dat ie zo'n sprong maakt voor de galop (waarschijnlijk omdat ie heeft gewacht tot je hulp komt)blijven lichtrijden en vanuit daar in de galop aanspringen.
Dat ie zo hard gaat, kan zijn dat ie niet genoeg evenwicht heeft. En dat ie dat compenseert met hard gaan. Veel oefenen en voorzichtig opvangen is de enige manier denk ik. Vooral veel rechtuit oefenen, zodat zijn evenwicht ook beter wordt. (ik mag zelf van mijn instructrice in de galop geen voltes maken en alleen maar hoefslag volgen, zodat ze meer balans krijgt en op d;r eigen benen gaat lopen ipv op mijn handen)

leonardus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:43

heeft ze zo wie zo ook geen last van haar rug?
heb je dat al eens na laten kijken?
want als een paard pijn heeft gaat hij ook rennen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:48

Galop moet net als draf en stap een gewone gang voor je paard worden. Ik weet niet hoe vaak je galoppeerd, hoe lang, en wanneer in de les. Doe je het aan het eind, of neem je het ook mee bij het loswerken? Hoe lang galoppeer je? Ik galoppeer minstens een kwartier, en krijg er een lekker ontspannen paard van.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:24

Doorzitten moet niet meteen betekenen dat je gaat galopperen.
Probeer ook eens gewoon stukjes door te zitten en daarna weer te gaan lichtrijden.
En spring ook eens in galop aan, lichtrijdend op het binnenbeen.

Ga anders eens op de grote volte, bijv. tussen B en E.
En elke keer dat bij B of bij E komt, ga je naar draf en galoppeer je weer aan.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:47

Hi, klinkt als een vlotte merrie die er zin in heeft. Kan nooit kwaad om te kijken of ze nergens last van heeft.

Sommige paarden vinden het zwaar om zich te verzamelen in de galop en zich meer op de achterhand te gaan dragen.
Het is zo dat een paard wel vaak gevoelig is voor spanning van de ruiter, dus als jij alleen al denkt om aan te galopperen wil ze waarschijnlijk al gaan..of heb ik het mis?

Probeer in draf al een goed constant ritme te hebben en haar met halve ophoudingen (kleine knijpjes in de teugels) terug te brengen naar het tempo wat jij bedoelt. Belonen als ze het goed doet.
Neem altijd je tijd voor de overgang naar galop.

i.p.v rechte lijnen ben ik ook meer voor voltes, om haar tempo onder controle te houden. Niet te klein natuurlijk. Regelmatig ophoudingen maken en op je kont blijven zitten en ontspannen. Als je zelf gespannen zit ben je net een stuiterbal op haar rug en zal ze nooit kunnen ontspannen en daardoor gaat ze ook niet terug in tempo. Vaak als je te veel op de teugels rijd gaan paarden alleen maar harder.

hmmm...erg lang verhaal...ontspannen dus en diep zitten, niet trekken maar hele korte ophoudingen maken. Misschien helpt het???
Ben benieuwd...
Veel succes
Groetjes Lise

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 12:55

Bedankt voor de tips.. Zal het vanavond tijdens mijn les is proberen..
Punt is dus idd als ik aan de galop denk,dan begint ze.. Want zit best veel op dr door,omdat ze lekker doorzit, maar als ik er alleen al aan denk dan is het feest..

Vanavond heb ik weer les..Als het goed is van mijn eigen instructrice en dan leg ik zowieso even het probleem bij haar neer..

Iig bedankt tot dus toe en zal er vanavond en morgen eens mee aan de gang..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:27

gewoon doen Haha! Toen ik er opzat wou ze gewoon braaf meewerken de galop gaat redelijkrusig maar ze is heel erg in onbelans, valt een beetje in 3 delen en gaat dan harder lopen.Het enige wat je kan doen is veel galloperen en dan steeds meer proberen te sluiten. tomme is dat je daar dus veel been voor nodig hebt om z'n 3 delen paard weer bij elkaar te rijden,terwijl je liever niet wil drijven want hij gaat zo hard. mooi van achter naar voor blijven rijden en dan van voren opvangen.
neem je galop mee aan het begin met het losrijden in het midden en aan het eind nog een keer, gallopeer niet te lang. je kan kijken wat het beste werkt, galloperen totdat ze uit elkaar valt (maar dat zijn dan soms wel hele korte stukken ) of galloperen totdat ze zelf al wat rustiger word en jij er meer aan kan gaan rijden.

Lange bospaden buiten werken het meest ideaal voor jonge paarden of paarden die zoals die van jou nog niet zo heel lang onder het zadel zijn.
Lange stukke rechtuit zonder bochten is wat makkelijker voor ze.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:40

Hier heb je dus een duidelijk voorbeeld van een paard dat een plaatje opvangt. Je zegt dat ze al gaat als je eraan denkt. en wat denk je dan? aan "als ze maar niet hard gaat?" Probeer eens te denken (en dat kun je thuis gewoon eerst een oefenen) aan het plaatje zoals je het hebben wilt. een rustig galopje. zie je zelf dus in gedachten die rustige galop uitvoeren met je paard en bedenk daar ook "braaf" . Zeg dat ook in je hoofd. dus buiten alle perfect tips die je hebt gehad, kun je nog iets toevoegen. voordat je de galophulp geeft denk je dus aan dat plaatje, en houd het vast...in negen van de tien gevallen werkt het.
Verder, kan je paard wel eens lekker uitrennen in de wei of bak ofzo? Je longeert ook al met een pessoa, dus daar is et paad ook al opgesloten, in de stal kan het niet rennen...en de energie moet er blijkbaar toch even uit... Verder, als ze galoppeerd, niet aan de teugels gaan hangen, daar trekken alle paarden graag tegenin. Het is ook geen hulp.... opsluiten tussen je benen, halve ophoudingen maken. blijf RIJDEN geen paniek. Je valt er heus niet zomaar af of zo. Ik vindt dat je best lef hebt als je eigenijk bang bent en het toch blijft proberen. Wees trots op jezelf, vertrouw op je rijkunst, blijf rijden, ga niet trekken en denk aan het ideale plaatje. O, en rechtop blijven. Als je bekken achteroverkantelt, geef je nl een drijvende hulp...en da´s niet handig als het paard al te hard gaat...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:31

Ik denk idd dat het verkrampen van jou omdat je bang bent dat ze weer te hard zal gaan, een belangrijke rol speelt.
Probleem is dat dat één van de moeilijkste dingen is om op te lossen Knipoog

Wat doet ze als iemand anders met haar galoppeert? Omdat je zegt dat het steeds erger wordt.....

Succes ermee!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:22

Milka sprong ook altijd aan in galop als ik ging doorzitten. Dit kwam omdat ik ging doorzitten op het moment dat we gingen galopperen. Ook Milka heeft een sjeesgalop. Maak eens een keer een flinke ophouding en maak je zwaar. Ook veel overgangen van draf naar galop en van galop naar draf. 3 passen galop en weer 5 passsen draf, aanspringen en weer 3 passen galop en weer draf. Enzovoort. Bij Milka werkt dit heel goed!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:24

Milkaatjuh schreef:
Milka sprong ook altijd aan in galop als ik ging doorzitten. Dit kwam omdat ik ging doorzitten op het moment dat we gingen galopperen. Ook Milka heeft een sjeesgalop. Maak eens een keer een flinke ophouding en maak je zwaar. Ook veel overgangen van draf naar galop en van galop naar draf. 3 passen galop en weer 5 passsen draf, aanspringen en weer 3 passen galop en weer draf. Enzovoort. Bij Milka werkt dit heel goed!

Dat zijn idd dingen die heel goed kunnen werken, maar bij sommige paarden heel erg averechts kunnen werken.
Die bijv. heel heet worden van het steeds overgangen rijden, of alleen maar feller er tegen in gaan op het moment dat je een keer een fellere ophouding maakt.

Maar goed, ik kan niet inschatten hoe Libel daar op reageerd, dat kan Obelix zelf het beste denk ik.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:10

ik heb toevallig gisteren gelongeerd met de passoa en ook even op de overgangen draf-galop gewerkt.. Uiteindelijk kreeg ik er netjes op mn stem terug en dan weer in galop..Dat dus met overgangen van een half rondje aan de longe,dus de overgan was gisteren heel goed... Ook van stap naar draf..

Vanavond les,dus ga het gewoon weer proberen...

Ze word idd heet als je dit onder het zadel doet..Dit heb ik dus van de week gedaan..Aan de longe werkt het dus wel,onder t zadel dus niet..

Richtje: Ja dat denk ik ook wel.. Ik moet ook meer ontspannen,maar sinds ik dat ongeluk met obelix heb gehad durf ik bijna niet meer te galopperen en zeker niet op voltes ... (Zaterdag wedstrijd..B met ...)

Lusitana: Nou.. Ik denk niet van: Als ze maar niet te hard gaat.. Ik denk alleen van.. Als ze in die hoek ontspannen loopt,dan ga ik naar de galop.. Zo niet ,draaf ik door...

Ze is vanmiddag in de buitenbak losgeweest,dus het zal mij benieuwen..(op zich komt ze redelijk vaak gewoon los in buitenbak/paddock)
Ik weet idd dat trekken niet helpt..Natuurlijk is dat mijn 1e reactie ..Heel stom,ik weet het,maar zal vanavond eens kijken of ik meer aan mijn eigen ontspanning kan werken...

*edit* was ik vergeten erbij te zetten,maar stalgenootje heeft er vorige week op gereden en bij haar galoppeerde ze wel rustig... Dus het ligt zeker wel aan mij zelf.. Scheve mond

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:25

Hai!
Ik heb mijn mijn haf hetzelfde probleem, ze gaat sjeesen.. Ik moest oten van mijn instructrice gewoon een keer heeel overdreven naar achteren zitten, dus echt gewoon bijna liggen in het zadel... Op dat moment dacht ik echt zo van.. jah.. k ben nie gek... liggen op je knol in galop. maar het werkte echt.. Prom had het idee dat ook de galop ee normale gang is, net zoals draf en stap, en dat het gewoon normaal is omd te galoperen ne niet iets vreemds/extra's. Ze ging meteen een stuk rustiger, ook toen ik weer overeind kwam.