Vallen door linkerbeen door foute houding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Vallen door linkerbeen door foute houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 23:41

Ik vind het nogal moeilijk de problemen die ik met Pjelk de laatste tijd ondervindt, gestructureerd weer te geven, maar ik zal hieronder een poging doen.

Drie jaar geleden liep Pjelk altijd heel makkelijk linksom. Was soepel op die hand, kon de kleinste voltes aan, week voor mijn linkerbeen en sprong standaard aan in de rechtergalop.
Rechtsom kwam hij toen niet eens in de goede galop, laat staan dat hij een volte galopperen kon.

Tegenwoordig is de linkergalop nog steeds favoriet bij Pjelk en ook wijken voor het linker been gaat beter maar: ik kan tegenwoordig amper meer een volte met hem rijden linksom. Hij is daarbij gewoon veel stijver dan op de rechterhand (rechtsom kan ik hem heel goed nageeflijk rijden, linkom is lastiger).
Nu komt dit volgensmij voornamelijk doordat ik scheef zit dat hij buigen linksom moeilijk vind. Ook valt hij vrijwel altijd als een blok door mijn linkerbeen heen.

Alleen heb ik op dit punt een meningsverschil met mijn instructrice.
Zij zegt dat ik teveel op mijn linkerbeugel steun zodat Pjelk moelijk in de rechtergalop aanspring.
Ik heb juist het gevoel dat ik teveel naar rechts hang zodat mijn linkerbeen niet lang is en hij daar door heen vallen kan.

Dus valt Pjelk door mijn linkerbeen heen doordat ik naar links zit of juist naar rechts??

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk geformuleerd heb.
Het zal moeilijk zijn hier via de PC iets over te zeggen. Maar ik hoop toch dat op de een of andere manier het een aannemelijker is dan het ander..

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:19

Het is idd moeilijk van achter de pc. Maar ik zal een tip proberen te geven. Ik snap niet helemaal waar het probleem nu zit, links of rechts. Probeer om recht in je zadel te blijven zitten, met twee zitbeenknobbels in je zadel. En dan met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden, zonder al te veel druk op je binnenteugel. Dus probeer met je binnenbeen druk te geven en dat met je buitenteugel opvangen. En vooral recht blijven zitten.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:22

Let op je billen, daar kan je zelf voelen op je recht zit of niet.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:15

hmm...inderdaad moeilijk. Maar als ik alleen naar de vraag kijk dan denk ik dat je gewicht te veel op links zit waardoor je paard zich naar links wil verplaatsen en door je been heen valt.
Ik denk dat als je veel naar rechts zou zitten je paard eerder over zijn rechterschouder naar buiten zou vallen.

Maar over de galop denk ik weer anders. Als je in de rechtergalop aan wilt springen is het vaak goed om je gewicht iets naar links te verplaatsen en de rechterschouder de vrijheid te geven. Dus dan zit je dan misschien wel iets meer op rechts?? Of je duwt vanuit je linkerbeen jezelf naar rechts...dan hebben jullie beiden gelijk.

Maar eerlijk van het hele verhaal vind ik moeilijk te begrijpen waar nu het probleem zit. Aan de longe gallopeert hij wel links- en rechtsom?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:08

Als je toch al weet dat het komt doordat je scheef zit, lijkt het me duidelijk dat je eens iets aan je zit moet gaan doen en je zadel na moet laten kijken....

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:27

je zit dan te veel naar rechts..je moet goed voelen aan je zitbeenknobbeltjes, als je daar op let voel je vanzelf of je te veel naar recht of links zit, als je te ver naar rechts zit druk je je zitbeenknobbels als het ware onderje uit naar links en je paard dus ook. probeer om je linkerbeen zo lang mogelijk te houden en probeer te voelen of er evenveeld druk staat op alle 2 de zitbeenknobbeltjes. (voor jouw gevoel moet je meer op je linkerkant zitten) ik heb dit zelf ook met mijn pony en het is nog steeds niet over maar als je hier consequent (wat ik dus niet altijd doe Bloos! )op let gaat het echt stukken beter. Succes! OK dan!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 20:35

desleen schreef:
je zit dan te veel naar rechts..je moet goed voelen aan je zitbeenknobbeltjes, als je daar op let voel je vanzelf of je te veel naar recht of links zit, als je te ver naar rechts zit druk je je zitbeenknobbels als het ware onderje uit naar links en je paard dus ook.

Bedankt! Ik denk idd dat dit het probleem is. En ik zal proberen je raad op te volgen. AL ben ik daar vaak ook niet zo consequent mee Bloos .
Ook hoop ik binnenkort een video te kunnen maken van mijn rijden, dan kan ik zelf ook zien hoe de vork nu precies in de steel zit!

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:38

keey..je moet er echt op proberen te letten maar is echt super moeilijk..pfff...:S maar als je hem op de volte naar buiten wil drijven zeg maar dan moet je proberen om je been goed op de singel te houden, ik drukte wel veel met mijn been maar legde hem te ver naar achter zodat ik de achterhand meer wegdrukte en de schouders nog verder naar binnen vielen, doordat ik mijn been te ver naar achterlegde maakte ik hem ook niet goed lang en zat ik ook nog meeer op mijn rechterbeen haha:)