Aanspringen galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:24

Hallo,

Mijn paard heeft zeer veel moeite met het aanspringen in de goede galop. Vooral linksom. Zogauw hij voelt dat ik wil aanspringen raakt hij helemaal in de stress, begint heel hard te draven en draait zijn kont dan helemaal naar buiten. Hoe vaak ik het ook probeer. Hij raakt steeds meer gestresst. Het is op het moment zelfs zo erg dat hij dit rechtsom ook al doet. Uiteraard raak ik hier zelf ook gestresst door waardoor ik het gevoel of ik Uberhaubt wel in de goede galop zit ook al weg is. Ik twijfel dan weer aan mezelf. Ik heb al vanalles geprobeert samen met mijn instructrice maar niets helpt. Om een paar voorbeelden te noemen. Longeren, aanspringen in de travers, aanspringen in de schouderbinnenwaarts op de volte, in een hoek en ga zo maar door. Wie herkent dit en kan me hierin goed adviseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:04

Hoe ver ben je met het verzamelen? Dus vanuit een verzamelde draf de hulpen voor een (verzamelde) galop te geven? Bij mij heeft dat geholpen om de galop te verbeteren Lachen Hoe galloppeert het dier aan de longe? En hoe in de weide als hij vrij is?

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 20:12

Verzamelen in draf doet hij wel goed. Alleen zogauw hij voelt dat hij moet aanspringen dan begint hij supersnel te draven.Dus eerst verzamelen en dan weer aanspringen. Gaat vaker fout dan goed. Aan de longe gaat het veel beter maar springt vaak verkeerd aan maar corrigeert zich dan zelf. Hij springt wel makkelijk aan maar steeds verkeerd.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:21

hoi,

Ik zou eerst zorgen dat je de draf goed voor elkaar hebt.. Zoals je dat hier schrijft heb je dat.... Lachen Zorg dat je op tijd door gaat zitten..

je kan proberen het paard iets naar buiten te laten kijken wanneer je aanspringt... Zo krijgt het binnenachterbeen meer ruimte om onder te treden..
Verder zorg dat je gewicht op de binnenhand blijft en dat je paard niet op de binnenschouder valt.. Wanneer hij toch op de binnenschouder valt springt hij dus weer verkeerd aan..
Aanspringen op de volte of vanuit een gebroken lijn kan helpen..

groetjes joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:23

De oplossing lijkt toch te zijn, hem niet laten merken dat hij moet galopperen... blijkbaar doe je toch iets waardoor hij dat doorheeft, en dat jij hem ook de mogelijkheid geeft om snel te gaan draven. Verder een lastig probleem... Consequent en rustig terugbrengen naar de draf, en zo weer naar de galop werken. Iets anders kan ik hier ook niet bedenken. Wellicht zou je hem stemhulpen kunnen aanleren? Zodat hij bij Galop gelijk aanspringt aan de longe, en dit samen met de andere gangen bijbehorende hulpen onder het rijden gebruiken? Het samen met de beenhulpen doen, en later wellicht de stemhulpen afbouwen als je dat wilt?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:42

probeer veel aan te springen in galop. ik had dit eerst ook met mijn dravertje, en door veel aan te springen is hij heel erg vooruit gegaan! Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:41

Ik zou juist op dit moment (nu hij er zo gestresst van raakt) maar even niet teveel aanspringen tijdens het rijden. Zorg er eerst voor dat het aan de longe 100% goed gaat. Daarna weer proberen onder de man. Probeer het juist eens zonder dat je van te voren al gaat doorzitten, blijf desnoods lichtrijden en dan op het verkeerde been. succes.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:44

joycje schreef:
hoi,

Ik zou eerst zorgen dat je de draf goed voor elkaar hebt.. Zoals je dat hier schrijft heb je dat.... Lachen Zorg dat je op tijd door gaat zitten..

je kan proberen het paard iets naar buiten te laten kijken wanneer je aanspringt... Zo krijgt het binnenachterbeen meer ruimte om onder te treden..
Verder zorg dat je gewicht op de binnenhand blijft en dat je paard niet op de binnenschouder valt.. Wanneer hij toch op de binnenschouder valt springt hij dus weer verkeerd aan..
Aanspringen op de volte of vanuit een gebroken lijn kan helpen..

groetjes joyce

Juist, dit zijn waardevolle tips als je paard verkeerd aanspringt. En probeer zelf normaal te blijven zitten, niet zelf al stressen.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:59

De tip die joycje geeft kan idd heel goed helpen. Dat je paardje zo rennerig word kan je ook tegen hem gebruiken. Hij heeft dan niet zo n goed evenwicht, dan voor de hoek buitenstelling, op binnenbil blijven zitten en hem erin laten `vallen`. Doordat hij zelf versnelt kan je hem op het moment van uit balans raken in de juiste galop zetten (proberen)

Succes

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:51

We zijn alweer een paar keer rijden verder maar het gaat steeds slechter lijkt het wel. Ik voel zelfs zelf niet meer of hij in de goede galop zit. Komt doordat ik veel te geconcentreerd ben op het aanspringen zelf. Ik word er zo langzaamherhand een beetje moedeloos van. Dus als er nog iemand tips heeft hoor ik ze graag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:42

Longeren longeren longeren tot ze sterk genoeg is om het zonder gewicht netjes te doen. En dan weer met jou erop.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:52

lees m'n tip nog eens na, zorg dat ze het eerst aan de longe goed doet.
vraag eens of je op een paard van iemand anders mag rijden, (natuurlijk een paard die op allebei de handen goed aanspringt) Dan krijg je zelf weer even het goede gevoel.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:08

Ben het eens met shan, juist niet teveel aanspringen. Ook gewoon eens een stukje lichtrijden-doorzitten-lichtrijden-doorzitten zonder aan te springen. Paard naar buiten laten kijken is ook een goede tip, zorg dat je hem niet tegenhoud. wel begrenzen maar met je binnenhand ook de ruimte geven om te kunnen aanspringen en niet (weet niet of je dat doet hoor) al verkrampt zitten en denken daar gaat ie weer voordat en tijdens je galop hulp. dit idd in combinatie met kalme stemhulp. succes

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:48

Eerst gewoon dom willen aanspringen in galop. Vergeet dat hoofd gewoon even. Ziiten en been=galop. En niks anders. Als ze dat goed doet dan kun je verder. Ook wil het wel helpen om met je zweepje op de binnenschouder een tikje te geven ter aanwijzing. Een zacht tikje. Gen ram.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:57

hoe is ze buiten met galloperen?

laat haar ervaren hoe galloperen kan zijn,gewoon even vanuit een draf er in laten vallen..

fabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:12

Er zitten een hoop goede tips bij, maar als ik je probleem goed lees heb jij het gevoel dat je paard erg gestrest is. Hoe zit jij zelf op je paard?
Mischien ook wel te gespannen of juist te verkrampt! Dit probleem komt vaak voor en verergert door een wissel werking tussen paard en ruiter waardoor je in een neerwaartse spiraal terecht komt. Het is echt geen schande als je eens een echte goede ruoter op je paard laat rijden om je te helpen met je probleem en samen bekijkt of je paard een probleem heeft zowel fisiek als mentaal of dat het aan de ruiter ligt.
Zodat je weet wat de oorzaak is voor dat je wat gaat oplossen.
Heel veel sucses hopelijk heb je wat aan mijn advies.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:33

ik sluit me bij al het gegeven commentaar aan! Knipoog
misschien kan je ook nog overdreven ontspanning proberen van je binnenteugel.
breng je binnenhand helemaal naar beneden als je je hulpen geeft

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:58

Ik heb jullie tips zoveel mogelijk opgevolgd. Het gaat nu gelukkig al wat beter. Dus bedankt voor jullie reacties.

Fabb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:08

Mijn paard heeft ook problemen met de gallop. Het lijkt wel alsof hij niet langzaam durft te galoperen. Ook springt hij soms heel raar aan. Ik heb al een tijdje niet meer gegalopeerd (hij heeft momenteel last van een oude peesblessure en over 2 weken mag ik voor het eerst 2 rondjes galop) maar de laatste tijd ging het wel beter. Mijn paard dacht altijd dat als ik ging doorzitten dat hij dan moest aanspringen, dus de truc is: doorzitten en niet aanspringen, gewoon niet gaan galoperen een tijdje. Mijn paard is heel erg allert op mn been, dus hij schoot ook in de stress als ik aandreef om aan te gaan galoperen. Ik heb hem daarom erg stemhulpen aangeleerd. Het hielp heel goed, en na een tijdje sprong hj vrij rustig aan als ik zei: ´Galop´ en een paar keer ho ho erbij. Toen dit goed ging ben ik weer mijn benen erbij gaan gebruiken en toen accepteerde hij dit wel. Ik hoop dat je wat aan mn tips hebt, bij mijn paard werkte het Lachen