hoofdstel omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:00

Ik heb een beetje moeite om het hoofdstel op het jonge paard waar ik nu mee leer, om te doen. Ze is namelijk zo groot en sterk, dat ze als ik haar op de wasplaats opzadel dat ze dan haar hoofd zo omhoog kan doen dat ik haar het hoofdstel niet opkrijg, en ze is ook zo sterk, dat wanneer ik haar halster afdoe, op het moment dat ik haar hoofdstel wil opzetten, dat ze dan gewoon weg kan lopen, en in haar stal voer gaat eten. Ze is zo sterk dat er dan geen houden aan is, en dat ze gewoon weg loopt. Wat kan ik hieraan doen zodat ik haar hoofdstel op kan zetten, zodat ze niet zomaar wegloopt?? Hellup please? Scheve mond

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:03

ik pak ze altijd bij hun neus, met 1 hand, en kan dan met m'n andere hand het hoofdstel zo omdoen Lachen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:05

Je kan ook het halster over haar als schuiven. Niet zo veilig. Maar het is een idee.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:38

met de hand om de neus heb ik al geprobeerd, en dat werkt wel bij ervaren paarden, maar ze is nog maar een paar keer bereden.. en als ze het halster nog om de nek heeft en ze loopt naar voren als ze hem nog om heeft, gaat dat niet zo fijn.. =S Wel bedankt voor jullie tips, maar helaas werkt dat bij DIT paard niet..

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:44

bij jonge paarden die hun hoofd zo hoog houden .
laten wij het halster er nog wel eens onder zitten
het probleem zit hem vaak in het hoofdstel goed achter de oren krijgen
door het halster eronder te laten heb je wat meer grip
er komt al zoveel nieuw over ze heen hoofdstel bit zadel enz
vaak gaat het op deze manier bij ons al veel beter

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:57

terorita schreef:
bij jonge paarden die hun hoofd zo hoog houden .
laten wij het halster er nog wel eens onder zitten
het probleem zit hem vaak in het hoofdstel goed achter de oren krijgen
door het halster eronder te laten heb je wat meer grip
er komt al zoveel nieuw over ze heen hoofdstel bit zadel enz
vaak gaat het op deze manier bij ons al veel beter

Inderdaad. Of het hoofdstel onder het halster doorschuiven.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:02

Wat ook nog wel eesn helpt is het halstertouw om de nek doen... Zodra hij dan loopt, kan je hem ietsje aantrekken, waardoor de pony merkt dat als hij doorloopt, nog verder zal worden aangetrokken! Bij mijn pony hoefde ik maar 2 keer heel licht aan te trekken, en het werkt wel!

donnahanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:33

Wat misschien ook een idee is om voor je het halster uit doet de teugels los te maken en deze met klopjes om haar hals weer samen te pakken en weer vast doen. Je hoeft dat niet over haar hoofd (dus ze heeft het waarschijnlijk niet in de gaten dat je haar nog echt vasthebt. DAn kun je het halster zo uit doen terwijl je haar bij de teugels vast hebt. Mijn nieuwe paard was nogal bang van de teugels in het begin, echt gaan hangen als ik deze over hoofd wilde doen. toen heb ik het zo geprobeerd en zo heeft het niet in de gaten en ze kan nu haar hoofd niet meer on=mhoog doen want dat heeft geen nu meer... (nu hoeft het niet maar gaat het beter...) Ze pikte het ook niet als ik haar neus naar beneden duwde....Met deze manier heb ik haar wel gelijk vast met de teugels controle ,je moet dan wel toveren met het halster hoor, maar dat lukt vast wel.
ik bedoel dus de gesp van de teugels los maken en deze over haar hals weer vast doen. dan heb je dr toch onder controle! veel s6 ,hoop dat er wat aan hebt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:12

ik zou het halster er een tijdje onder laten zitten, zo kun je haar egwoon laten staan.
op en af doen ene paar keer achter elkaar en goed belonen, dan wordt t vanzelf beter...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 09:26

misschien is stroop een goede oplossing ????? of (wat ik vroeger deed) met een zakje rammelen, zo dat dr hoofd laag blijft, en dan over al kriebelen (moet ze er wel van houden) en dsan voorzichtig het hoofdstel om doen.

of koop een halster, die je er makkelijk onderuit kan krijgen, k zal ff een foto zoeken

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 17:05

hoe doe je het halster onder het hoofstel vandaan? Of eronder doorschuiven?? en als je het halster er onder laat MOet je zeker het hoofdstel wel iets groter maken, of past dat gewoon??

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:21

als je het halster er onder wilt laten moet je inderdaad je hoofdstel iets groter zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:24

Doe aan 1 kant het bakstuk bij je bit los
Doe dan het hoofdstel op de plek daarna voorzichtig het bit door de mond.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:25

runningkawa schreef:

Inderdaad! Bij ons op de manege staat ook zo'n paard wat dus nooit zijn hoofd omlaag doet, maar juist verder omhoog.

Deze manier gebruiken wij ook altijd en dat gaat erg goed! Lachen

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 23:20

maar laat je zijn halter dan ook op??

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:42

Je zegt dat je haar op de wasplaats zadelt,Kan je haar neit beter op stal zadelen?? Kan ze iig neit ver komen.. Als je op de wasplaats zadelt,komt ie een heel eind zonder halster..

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:00

Banja schreef:
hoe doe je het halster onder het hoofstel vandaan? Of eronder doorschuiven?? en als je het halster er onder laat MOet je zeker het hoofdstel wel iets groter maken, of past dat gewoon??

Ik laat het halster er ook onder. Doe dan wel de neusriem onder de bakstukken van het halster door, dan zit het beter/steviger.
Ik heb ook geprobeerd om op stal het hoofdstel op te doen. ik zette hem dan met z'n billen in de hoek. Hij loopt dan niet naar achter, maar het wordt evengoed een hele worsteling. Ik wil er geen strijdpunt van maken, dus daarom laat ik nu voorlopig het halster eronder. Dan wordt het niet zo'n strijd en vanzelf gewoon straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:48

Banja schreef:
maar laat je zijn halter dan ook op??

Bij wat ik uitlegde niet

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:09

runningkawa schreef:

Zo ben ik ook begonnen. Op dit moment doe ik het weer omdat ze last van haar mond heeft. (wisselen)

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 01:50

ik houd met 1 hand het halster vast, en met de andere doe ik alvast de teugels over der hals, en kan daarna rustig het halster eraf halen, want je kan haar dan alsnog met de teugels tegenhouden, en tja als ze der hoofd omhoog doet weet ik het niet, ik ben zelf lang dus heb daar niet zoveel problemen mee Knipoog doet ze ook moeilijk met het bit indoen?

xxx naomi

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 02:21

Ik zou haar in haar box zetten, zodat ze niet weg kan.
En, wat ik meestal doe bij paarden die hun hoofd omhoog doen:
Ik ga er gewoon naast staan, mijn schouders parallel met die van het paard. Neem je hoofdstel in je linkerhand. Met je rechterhand probeer je voorzichtig het paard zijn neus vast te pakken, ook langs zijn rechterkant. Als het paard zijn hoofd omhoog doet, ga je gewoon met je hand mee omhoog, zo hoog als je kunt. Een paard zal het nooit lang volhouden om zijn hoofd zo hoog te houden, wanneer ie leg je je hand gewoon op de neus (geen macht op zetten, dat vinden ze eng). Als hij zijn neus weer omhoog doet, herbegin je gewoon, tot ze doorheeft dat je volhoudt. Geen enkel paard houdt ervan om zijn hoofd lang zo omhoog te steken.

Met je hand dan op zijn neus, pak je voorzichtig het hoofdstel over en laat je het voor de mond hangen. desnoods kun je met je duimen nog een beetje zijn mond openen, maar een paard moet het bit eigenlijk zelf in zijn mond leren nemen. Oppassen dat je het niet tegen de tanden slaat!

Veel geduld, en doorzetten, lijkt mij de enige oplossing. Veel succes!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:37

t gaat nu goed, ze doet haar hoofd ook al naar beneden, alleen nu nog uit zichzelf de mond opendoen...maar komt hopelijk nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:39

Ustinov had dat in het begin ook en ik smeer nu steeds een beetje appelstroop aan het bit.
Hij staat nu meteen klaar om hem in te happen Haha!

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:21

Haha, ik heb een gelderse hengst gereden die dit ook deed, en geloof me: hij maakte zich ontzettend groot, zonder moeite met zijn enorme front! Ongelofelijk, 'n Z2 dressuurhengst. Voordat ik erop ging rijden, deden ze 'n praam op, slaag en meer van dat soort onzin. Wat ik heb gedaan is gewoon 'n suikerklontje geven van tevoren. En nog een. En nog een. Totdat ie naar je suikerklontje (of appel, wat dan ook) gaat zoeken. Vervolgens hoofdstel om (met ja hoor, nog een suikerklontje) en dan erna nog een. Binnen 3 keer rijden was 't heel probleem verholpen. Gewoon paaaien dus, is dat geen ideetje? Ik zou zeggen, probeer 't eens. Ik heb echt iedereen die met pramen en zwepen aan kwamen zetten uitgelachen zeg, echt leuk.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:23

Ik heb voor mijn jonge ding altijd brokjes onder het bit liggen. Ik zie het niet zitten om met hem te moeten vechten en heb liever dat hij zelf het bit pakt dan zijn bek te moeten open wrikken. Om een beetje controle te hebben kan je de teugels net achter de oren leggen waardoor het hoofd ook zonder hoofdstel nog een beetje te sturen is. En zelf heb ik een halster met een gesp bovenop de neus waar je dus gewoon het hoofdstel overheen doet en waarna je het halster er onderuit kan halen. Ook erg handig met een doenerig paard op een open wedstrijdveld.