Help mij mijn paard svp. GOED dressuur te leren!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:48

Denk dat je als je een instructrice zoekt beter een advertentie bij eenmaal andermaal kan zetten.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:39

ik zou idd een andere instructrice nemen...waardeloos zulke mensen!!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:57

dan zou ik nu gewoon eerst proberen hem goed aan het been te rijden. Rijd dus veel overgangen en als hij niet onmiddellijk reageert op je been, geef je een tik achter je kuit. Rijd verschillende tempi binnen de gangen, dus arbeidsdraf-middendraf-arbeidsdraf, en hou hem goed bezig. Probeer ook eens volte sluiten en openen en daar zal je echt al wel even zoet mee zijn. Veel galopperen kan ook helpen, laat hem gewoon eens goed doorgalopperen, dan wordt die achterhand ook wat sterker. Veel succes en blijf zoeken naar een GOEDE instructeur/instructrice!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:58

En balkjes draven! Veel balkjes draven...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:30

Ja, want dan wordt hij vanzelf actiever en gaat hij niet meer sloffen (tenzij er een medisch probleem is), ook door het balkjes draven moet hij leren om zijn voetjes op te heffen. Je kan bijvoorbeeld ook om het wat moeilijker te maken, de balkjes op verschillende afstanden van elkaar leggen, dan moet hij al goed kijken waar hij zijn voetjes neerzet. Maar ik zou eerst beginnen met gewone balkjes...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:23

Je kunt de balkjes op een baksteen leggen, moet hij de benen nog wat hoger tillen.
Verder weet ik niet zoveel van je bit probleem, maar je moet bedenken dat je problemen het beste oplost met rijden (been , zit) en minder met een ander bit ofzo. Ze worden inderdaad lekker actief als je veel overgangen rijdt, en probeer niet een heel rondje op de hoefslag te blijven plakken (dan raak je zijn aandacht kwijt), dus veel figuren rijden en ook eens een figuur in een figuur, bv gebroken lijn en dan op het midden een volte naar binnen of naar buiten in een andere gang, en dan weer door met de gebroken lijn is de gang waarin je hem begonnen was. Prima dat je het werk flink afwisselt met buitenrijden enzo, ga zo door!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:34

ik wil nog een ding zeggen. Dressuur betekent africhting...en die is oneindig. Het is dus geen doel, maar een weg. Die kun je zo langzaam afleggen als je wilt. dus pas wat nieuws doen als het andere begrepen is en er goed in zit (bevestigd is). Niet te veel nieuwe dingetjes op een dag. Eerst al tevreden zijn als hij sneller reageert op je hulp, dat is het eerste wat je moet bereiken. Van daar uit ga je verder. Je probeert een ritme vast te houden in de gangen, dat het regelmatig is.. etc. Je kunt alles vragen op bokt, dus misschien zien we je terug.

ik heb even naar je bit probleem gekeken en het is medish. Ik had al gereageerd en heb er nog een tip voor je onder gezet.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:57

Citaat:
Dressuur betekent africhting

oeps, dat vind ik nogal een foute benaming.

Dressuur is het gymnastiseren van je paard. Eigenlijk moet je jezelf zien als een fysiotherapeut, die probeert alle spieren en gewrichten goed te gebruiken om zodanig het paard op eigen benen en door zijn hele lijf te laten lopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:06

Suzan1 schreef:
oeps, dat vind ik nogal een foute benaming.

Dressuur is het gymnastiseren van je paard. Eigenlijk moet je jezelf zien als een fysiotherapeut, die probeert alle spieren en gewrichten goed te gebruiken om zodanig het paard op eigen benen en door zijn hele lijf te laten lopen.

Ik vind het geen foute benaming, want het is een soort opvoeding.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:06

hmm had ook een paardje dat niet vooruit te branden was. Is nu al een heel stuk beter en is echt al meer voorwaarts vanuit zichzelf.
Mijn (nieuwe) instructrice had meteen de eerste keer al goede raad: stop met drijven. Als je een traag paard hebt ben je geneigd om steeds te drijven daar moet je dus meteen mee stoppen. Je moet hem allerter maken op het been. Dus: been geven; geen reactie?? meteen een goede tik. dit herhalen tot het kwartje valt en ze beter op je been reageren (en belonen dan natuurlijk) Je moet gewoon niet te veel pikken van je paard wat dat betreft. Ook als ze langzamer worden zonder dat jij daar een aanleiding voor geeft krijgen ze een tik. Geloof me dit hebben ze snel genoeg door. Als je dit zielig vind denk dan maar eens na over het volgende: steeds kloppen met je benen en tikjes geven is een continue irritatie.

Verder is veel scherpe (schijn) overgangen rijden goed om ja paard allert te houden. Laat hem bijna gaan stappen en draaf dan weer weg.

Buitenritten zijn bij mijn paard favoriet en hij is de volgende dag ook meteen veel gemotiveerder. Of je paard te weinig te eten krijgt kan ik je niet vertellen maar mijn paard (8 jaar, 1.62, 1 uur per dag rijden, M1 dressuur) krijgt 2 1/2 tot 3 kilo basisbrok + veel en vaak ruwvoer. Hier doet hij het prima op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:16

Tja, en ik kom van een achtergrond (western) waar je je paard beloond door hem met rust te laten als hij dat doet wat je graag wilt dat hij doet. Dus idd been, gaat hij vooruit doe je niets, reageert hij niet, dan tik erbij. Wil je hij het hoofd naar beneden vragen hou je druk, gaat hij dan met het hoofd naar beneden doet je niets/laat je de druk meteen varen. De beloning is dat je niets doet, niet dat je uitgebreid je paard loopt te belonen.

Ik denk toch wel dat er bij jou in de buurt gerust wel goede instuctie te krijgen is, maar je moet zoeken. Tips vragen via het internet is leuk, maar uiteindelijk is les toch belangrijk en niet te vervangen door wat tips die mensen hier neerzetten. Zoals je misschien al ziet zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden. En verschillende manieren kunnen haaks op elkaar aansluiten.

Nogmaals: zoek instructie, en als dat klikt, blijf daarbij en ga geen dingen combineren die misschien niet te combineren vallen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 07:56

quote; ik werk daar als trainer van probleempaarden, veulens, jaarlingen en jonge paarden. ook ben ik actief in de dressuurrichting;quote

Dit zinnetje komt uit je profiel...ik vraag me af hoe serieus ik dat moet nemen, trainer van probleem paarden? En dan je eigen paard niet voorwaarts krijgen? ik vind het wel een beetje vreemd eerlijk gezegd!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:34

Eh, als iemand zegt dat hij paarden traint dan betekend dat voor mij het hele programma, tot rijden aan toe. Als iemand zegt dat hij actief is in de dressuur betekend dat in mijn ogen ook dat je een bepaald niveau kunt rijden (en dan moet het probleem van een niet voorwaarts paard ook door je kunnen worden opgelost)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:06

Sorry dat ik een beetje laat ben, even andere dingen gedaan, maar die term africhting komt niet van mij, maar wordt algemeen zo gebruikt en het is voor mensen dan wel duidelijk dat het niet om een bepaald plaatje of bepaalde oefeningetjes gaat...
Misschien is het ook wel tijd voor een nieuw woord. In Engeland en Amerika gebruiken ze nog steeds break-in ... mag ook wel eens gemoderniseerd. Maar dat krijg je door het nieuwe woord meer te gbruiken. Zo is rijbaan (in manège gebeuren, niet als wedstrijdbaan) helemaal vervangen door BAK. Vindt ik persoonlijk niet mooi, maar dat terzijde.
Wel even off-topic, maar een reactie op de reacie op het worod africhting...
En Maanoog, dat is juist goed, steeds kleine doeltjes, maar ik bedoel dat er geen eindpunt is... er is altijd meer te leren, meer te verfijnen...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:25

je krijgt hem beter aan het been door heel veel overgangen te maken. Blijf vooral concequent; hij moet reageren op je been anders geef je hem een tik met de zweep of veel harder been. Niet zacht blijven, hij moet reageren! Dus eerst been en dan spoor of zweep en ook zo duidelijk dat ie volgende keer wel op je been reageerd.
Zo moet het lukken, veel succes OK dan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:37

Maanoog schreef:
oh ja, Cassidy, het is niet zo dat ik een hele opleiding of wat dan ook gedaan heb ofzo hoor. ik heb gewoon twee paarden daar op stal en zo ben ik er een beetje ingerold. en je hoeft geen dressuur expert te zijn om een paard van een bepaalde angst oid af te helpen. wat betreft het actief in de dressuur, daar heb ik al op gereageerd. ik hoop alleen dat ik verder kan komen met mijn eigen paard. op ervaren paarden (10e keer) kom ik een heel eind.

ik begrijp cassidy wel...je hebt een probleem met je eigen paard, maar je kunt wel andere probleempaarden helpen??? komt bij mij ook erg vreemd over. maar goed, ik zou zeggen leg je been aan en probeer daar direct reactie op te krijgen. geen reactie is tik met je zweep. geef je weer been en krijg je reactie; prima! geen reactie weer tik! maak veel overgangen zo maak je je paard ook alerter en actiever. bedenk wel dat als je bijv. stapt en je geeft been en hij reageert door bijv. in galop te schieten dat je hem gewoon even laten gaan ook al had je bijv. gewild dat je paard in draf ging. hij geeft een goede voorwaartse reactie en dat is wat je wilde dus moet je dat niet bestraffen door hem direct terug te nemen. je vangt hem dus later weer op...succes