In de galop remmen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

In de galop remmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:36

Mijn jonge New-Forrest merrie is al erg braaf voor een beginneling maar als we eenmaal in galop zitten is het echt een scheuren... Rustig galopje zit er niet in en ook van Galop naar draf-stap is erg moeilijk... Ze remt niet... Ze vliegt het liefs nog 20 meter door voordat ze halt wat kan ik er aan doen?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 11:54

ik denk dat ze het nog niet begrijpt. Het kan ook een evenwichts kwestie zijn, dat ze zo hard gaat om d'r evenwicht te compenseren. Ik zou gewoon geduld hebben en blijven proberen. UIteindelijk zal ze vanzelf op de lichtste hulp terug komen als je maar consequent bent.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:22

ja misschien wel en ik heb gelenzen dat veel van drag naar galop van galop naar draf ook helpt... Wat ook een probleem is wij hebben geen bak wel een wei van ongeveer 300 meter lang ze heeft daar dan natuurlijk ook makkelijker da kans om te scheuren dan in bak!
Ik zou graag een bak willen ruimt hebben we genoeg maar in die bak moet dan wel zand en hoe kom ik aan zoveel zand?

Hoe hebben jullie dat gedaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:32

Je kunt ook in de wei zorgen dat ze niet een lang stuk voor zich heeft door niet te ver van de hoek in galop te gaan en dan in de hoek weer terug nemen in draf. Belangrijk is dat je niet achterover gaat leunen en trekken aan de teugels om af te remmen. Rechtop blijven en een halve ophouding (knijpen in de teugel) en als daar niet op wordt gereageerd, draai je je pols naar binnen. dit kun je een paar keer herhalen en het werkt beter dan trekken, want dan trekken ze gewoon terug... dus geen paniek als je in galop gaat, rustig blijven nadenken over wat je doet met je zit en handen. Niet gaan hangen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:40

tja.. je pony is waarschijnlijk nog niet helemaal in balans. Veel oefenen met aanspringen en op een volte is waarschijnlijk makkelijker. Doet ze trouwens ook hetzelfde met longeren? Probeer haar met longeren makkelijker de overgangen te laten maken op je stem... daar heb je ook profijt van als je er boven op zit.
O ja.. nog iets wat helpt... les! Veel plezier ermee.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:41

ja dat ga ik denk is proberen les dat lijkt me heel handig ik bene r namelijk ook een tijdje tussenuit geweest en het is wel weer wennen ik kan rijden maar of ik alles nog goed doe weet ik niet... En ik heb ook wel is de neiging mn handen idd ophoog te doen maar dat gebeurt nu al niet meer vaak...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:00

probeer haar gewichtshulpen aan te wennen, maak bij een overgang gebruik van gewichts hulpen, veel schakelen en door middel van je gewicht weer terug, in het begin zal ze het nog niet snappen maar na een aantal dagen zal het beter gaan.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:58

hoe bedoel je dat precies? Gewoon een soort druk geven met je gewicht...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:34

mirijam schreef:
hoe bedoel je dat precies? Gewoon een soort druk geven met je gewicht...

Ik denk dat ze een halve ophouding bedoelt. Tenminste dit kan je ook doen, en dit helpt bij mij. Soms wordt mijn paard ook iets te blij tijdenms het galoperen, en gaat dan echt onder mij vandoor. Door zwaarder te gaan zitten en mijn bovenbenen aan te spannen komt hij zo weer terug. Als je dit nooit gedaan ehbt, en je doet het de eerste keer goed, krijg je waarschijnlijk iets spierpijn, maar het helpt bij mij iig heel goed. Een halve ophouding kun je ook toepassen met de andere gangen, trouwens.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:38

ik bedoel dus inderdaad veel met je gewicht werken. gewichtshulpen kunn je heel makkelijk gebruiken zonder dat je je paard stoord. ieder paard kent gewichtshulpen het enige wat je moet doen is ze een aantal keren herhalen. het makkelijkste is hier mee te beginnen gewoon in stap. je probeert je paard doormiddel van zwaar zitten langzamer en kleinere stappen te laten nemen. daarna haal je de druk van je zit af en het paard zal weer een netjes arbeids tempo aan nemen. dit kun je ook toepassen in de draf en in galop. in galop zal je paard in het begin een overgang maken naar draf, gallopeer weer aan en probeer het nog een aantal keer, na een paar dagen zal je paard dit doorhebben en er op reageren. in het begin zal je misschien een sluitende hand er bij moeten gebruiken maar na een paar keer heb je die niet meer nodig.