Nukkige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Nukkige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 09:07

Ik heb gisteren les gehad. Voor de les met losstappen, zijn we al 2 x weggaloppeerd voor paard-etende spoken .
Toen ik in de les wilde aandraven, ging Panise ineens trappen naar mijn been. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan. Ze steigerde eerst wel en probeerde ze ook naar mijn voet te bijten. Nadat ze uitgeraast was met trappen, ging ze weer in mijn voet proberen te bijten. Daarna heb ik gewoon doorgereden en af en toe ging ze weer lastig doen. Aan het eind ging ze wel weer goed.
Waar kan dit aan liggen.
Er is gisteren een anderhalfjarige hengst naast d'r komen staan en volgens mij is ze hengstig aan het worden. Kan het hieraan liggen?
(moet toegeven dat ik het best eng vond wat ze deed, dat dreigen....) Bloos

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:10

Past het zadel goed? Als ze hapt naar je voet, tja... Misschien moet je haar eens laten doorkijken door een DA. Wat doet ze aan de longe? En als het dit allemaal niet is denk ik dat ze je gewoon is aan het plagen, je zou eens (als je dat durft, ik niet Haha! Nagelbijten / Gniffelen ) heel hard op dr moeten schreeuwen of echt goed vooruit rijden, dat ze weet dat jij de baas bent.

succes! Lachen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 09:30

Met longeren is zo ook nukkig. Dan trapt ze graag naar de zweep. Ze is een beetje een dominant geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 09:44

heej marijke!! is het weer zo ver? hihi... Gunufje: ik denk niet dat schreeuwen helpt bij dit paard... eigenlijk bij geen enkel paard. Als we zouden schreeuwen bij iedere keer dat een paard ongehoorzaam is dan werd er heel wat af geschreeuwd tegen onze paarden. Zou een beetje maf uit zien toch? Ik denk trouwens ook dat je paard daardoor vaak nog gekker gaat doen. niet echt de bedoeling...

Kan trouwens goed zijn dat ze hengstig is, ik vind het persoonlijk ook niet zo slim om een merrie die al zo´n kuren heeft naast een hengst te zetten.

succes idd

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:29

Misschien kan je haar eens laten nakijken door de DA.
En als die niks kan vinden kan je misschien eens praten met je instructeur of die weet wat er aan te doen valt.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:31

Denk niet dat de DA langs komt. Ze is niet van mij en de eigenaar is een beetje gierig. Die vind dat toch niet nodig. (erg is dat he, zo'n gierigaard met paarden)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:26

Gewoon hengstigheid!!!! Dan zijn ze supergevoelig.Gaat weer over na een dag of vijf. zoniet, dan nog eens terugkomen op bokt met een vraag.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:09

ken dat gedrag van mijn bijrijdpaard.

een echte 'bitch' kan ze soms
zijn en dan vooral naar mannen! (niet naar paarden-mannnen hoor
naar mensen-mannen) en ze wilt soms ook in mijn voet bijten als
ik haar bijvoorbeeld voorwaartse hulp geef uit stilstand en ze kan als
ze haar buien heeft ook gaan staken.
gewoon ineens stil gaan staan en niet meer reageren op het been en oren
plat in haar nek.

en dat heeft ze vaak als ze hengstig is!

daarbuiten is ze soms een bengel
maar ook vaak een engel!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:13

Ik ken het.
En kon niet achterhalen wat er aan de hand was.
Twee dagen later stond ie met een enorme zandkoliek Verdrietig

Een dier doet niet zomaar iets!
Controleer wat er aan de hand is.
Last van het zadel,buikpijn,zere tanden,saai werk?

Kan van alles zijn dus wees op je hoede.

Groet Dagmach

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:51

Ik denk ook dat het gewoon hengstigheid is hoor. Ik heb een paard gekend dat superbraaf was en waar je bij wijze van spreken via haar achterwerk op kon stappen, maar zodra ze hengstig was.... Overgevoelig, hyper, dreigen en uiteindelijk heeft ze iemand een gebroken arm getrapt toen hij een hand op haar heup durfde te leggen... En na een weekje of wat weer de liefheid zelve Verward

Ach ja wij vrouwen zijn toch ook wel eens overgeïrriteerd Haha! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:56

Jep ik denk ook gewoon hengstigheid, maar hou het gewoon in de gaten!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:01

Anzjuhlaa schreef:
heej marijke!! is het weer zo ver? hihi... Gunufje: ik denk niet dat schreeuwen helpt bij dit paard... eigenlijk bij geen enkel paard. Als we zouden schreeuwen bij iedere keer dat een paard ongehoorzaam is dan werd er heel wat af geschreeuwd tegen onze paarden. Zou een beetje maf uit zien toch? Ik denk trouwens ook dat je paard daardoor vaak nog gekker gaat doen. niet echt de bedoeling...

Waarom niet schreeuwen?
Als die van mij wat fout doet (vooral in de omgang) is een schreeuw genoeg om haar heel erg bewust te laten worden van dat wat zij deed toch echt niet de bedoeling was Schijnheilig

En heel wat afgeschreeuwd? Nee hoor, beetje opvoeden die hap en je hoeft nog maar zelden een gil te geven Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:27

marijkedam schreef:
Toen ik in de les wilde aandraven, ging Panise ineens trappen naar mijn been. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan. Ze steigerde eerst wel en probeerde ze ook naar mijn voet te bijten. Nadat ze uitgeraast was met trappen, ging ze weer in mijn voet proberen te bijten.

in mijn voet proberen te bijten heb ik één keer meegemaakt, met een vervelende hengst. Die had onmiddellijk een dreun met mijn zweep tegen zijn kop te pakken (had toevallig mijn zweep aan die kant) en hij heeft het nooit meer in zijn hoofd gehaald. Hengstigheid of wat dan ook, dat is gewoon grove ongehoorzaamheid en volslagen gebrek aan respect en dat zou ik wel - met begeleiding - de kop stevig indrukken.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:04

ze verkopen er ook iets voor bij de Paarden drogisterij geloof ik.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 11:02

Even een update.
Ik heb vrijdagochtend les gehad.
Ik heb eerst gelongeert. Ze was heel lastig, ze stond voor me te steigeren en heeft heeeel vaak naar me gebokt. Toen kwam mijn instructrice en ik zei dat ik haar voor geen meter vertrouwde. Ze heeft me nog ff geholpen met longeren en toen ben ik er op gegaan. Ik moest gelijk aandraven en toen begon ze te etteren. Ze wilde niet vooruit en ik gaf haar 2 keer een flinke tik met de zweep (vond het wel eng, moet ik zeggen) en ze bokte precies in de hoek en toen liep ze weer door. Maar ze begon ietsje verder weer opnieuw en mijn instructrice heeft haar met de longeerzweep als versterking van mijn zweep vooruit gekregen. En daarna ging het aandraven en aangalopperen zonder problemen. Ze liep superrrr.
Dus de volgende keer moet ik ff doorbijten en mijn angst van me afzetten en huppakee, doorlopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:58

Go marijke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:01

Richtje schreef:
Waarom niet schreeuwen?
Als die van mij wat fout doet (vooral in de omgang) is een schreeuw genoeg om haar heel erg bewust te laten worden van dat wat zij deed toch echt niet de bedoeling was Schijnheilig

En heel wat afgeschreeuwd? Nee hoor, beetje opvoeden die hap en je hoeft nog maar zelden een gil te geven Knipoog

dus jij schreeuwt als je paard niet luistert onder het rijden? lijkt me leuk voor je bakgenoten...

op stal ok, maar veel problemen onder het rijden zijn de oorzaak van de ruiter... Bloos veel paarden worden nerveus of bang van dat harde geschreeuw boven hen, en snappen er niks meer van.

maar ja ieder zijn eigen ik zou het persoonlijk niet doen...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:11

Anzjuhlaa schreef:
dus jij schreeuwt als je paard niet luistert onder het rijden? lijkt me leuk voor je bakgenoten...

op stal ok, maar veel problemen onder het rijden zijn de oorzaak van de ruiter... Bloos veel paarden worden nerveus of bang van dat harde geschreeuw boven hen, en snappen er niks meer van.

maar ja ieder zijn eigen ik zou het persoonlijk niet doen...

Daarom staat er ook, vooral in de omgang Knipoog

Daarbij heb ik geen bakgenoten (bijna nooit iig) en ja ik roep wel eens waarschuwend "UH".
Scheelt misschien ook dat ze voor de kar loopt, en daardoor erg fijn op je stem reageert.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:17

Waarschijnlijk is ze hengstig. Dat gaat idd binnen een dag of 5 6 over. Dan kunnen ze zo irritant zijn. Van die mutsen. Als ze er langer last van heeft dan is het iets anders. Misschien zit er een huidplooi tussen de singel of ligt het zadel te strak. Probeer je been eens iets verder naar voren of naar achteren te leggen.

Pas trouwens wel op met dat gesteiger dat kan erg gevaarlijk zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:20

Ik kan er ook een beste DENKERRROMMMMMM uigooien hoor Haha! Haha! Haha!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:21

Kijk naar eventuele bultjes bij de singel/buik, kan zijn dat het geïrriteerd is geraakt. Is het naar allebei de benen of maar één been?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 09:09

ze heeft deze week het getrap gedemonstreert aan de longe. Ik kon nu zelf goed zien wat ze deed. Ze heeft eigenlijk 2 soorten bokken. 1 is met beide benen of 1 been naar achteren trappen (weet nu al als ze dat doet met mij erop, dat ik er niet meer op zit) en ze bokt met een been naar voren. Dus gewoon alleen kontje omhoog gooien. Dit laatste deed ze dus ook onder het zadel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:10

Conclusie: dominante merrie!!!

Dus.........consequent zijn! Jij bent de baas en haar dat laten merken.

En ja, tuurlijk schreeuw ik wel eens tegen mijn paard. Hoezo asociaal?
Krijg jij niet op je mieter van je ouders?? Dan ben je wel een heel lief kind.
Liever een keer een OPLETTUH tussendoor wat resulteerd in een braaf luisterend en oplettend paard dan dat ik zijn truukjes met de zweep eruit moet rammen.

Praat zowiezo heel veel tegen mijn paarden

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 20:59

Ik schreeuw echt wel eens tegen d'r. Als ze te ver gaat, roep ik keihard HEEY of PAS OP HE.