Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Phynix schreef:>>>>>sporen zijn om je hulpen, waar je paard al goed aan is, te verfijnen en niet om een paard aan het been te krijgen!
Als ik jou was zou ik les nemen en proberen de oorzaak van dit probleem te zoeken.. sporen zijn dus doelloos in dit geval!<<<<<
Klopt enigzins, maar met je sporen kan je hem wel allerter maken en dan steeds weer iets afbouwen. Ik reed eerst ook met sporen en zweep en nu heb ik niets meer nodig. Als hij sloom is, weet ik nu precies zijn 'knopjes' te vinden om hem actief te krijgen

Lianne007 schreef:Ik vindt sporen in dit geval niet doelloos,de pony reageert amper op haar been,natuurlijk kan ze eraan werken de pony te laten gehoorzamen op de beenhulpen,als ze dit doet met een klein spoortje zodat de hulpen duidelijker doorkomen is dat in mij ogen niet verkeerd.
Phynix schreef:Ja, maar dat kan je dus ook doen door middel van sporen. Ik heb het ook niet over gaspedaal en die sporen er maar in rammen. Maar zoals jullie zeggen, zijn sporen om hulpen te verfijnen, zo ook je voorwaartse kuit hulp en dan wel op dusdanig manier, dat ze uiteindelijk overbodig zijn
Lianne007 schreef:Ik vindt sporen in dit geval niet doelloos,de pony reageert amper op haar been,natuurlijk kan ze eraan werken de pony te laten gehoorzamen op de beenhulpen,als ze dit doet met een klein spoortje zodat de hulpen duidelijker doorkomen is dat in mij ogen niet verkeerd.
Dit kun je later ook weer gaan afbouwen.
De oorzaak is denk ik gewoon luiheid/ongehoorzaamheid waar hij doorheen moet.
Wel moet je weten hoe je er mee om moet gaan.
En misschien zit ze al wel op les,dus zal ze dat vast wel leren.
klomp schreef:je geeft het zelf al aan: ongehoorzaam/ luiheid. en wiens fout is dat?
DE RUITER! het is dus aan de ruiter de taak om hem aan je been te maken en niet gelijk de sporen eraan te hangen.
M3isSi3j schreef:Wat voor een zin heeft een paardje aan de drijven met een knopspoortje als die niet gehoorzaamd? Denk je dat dat kleine knopje een verschil maakt?
ofwel straffen doe je niet met je sporen, op die manier verliest die het vertrouwen in je been en zal geen enkele hulp meer aankomen..
Lianne007 schreef:ik zeg toch niet dat je de sporen er gelijk aan moet hangen.
Ik rijd ook vaak genoeg zonder spoor,maar als ik vindt dat het nodig is,gebruik is ze een aantal keer en bouw het weer af.
En als je er juist mee omgaat vind ik het een stuk vriendelijker rijden dan met een zweep.
Lianne007 schreef:Ik gebruik mijn sporen ook niet alleen om mijn paard mee vooruit te krijgen,(zei ik dat?)![]()
Ik laat hem soms wel even merken dat ik meer reactie voorwaarts wil ja,maar daar heb ik ze niet alleen voor.
grotendeels voor zijgangen,etc. dan zijn ze inderdaad voor de verfijning.
Als hij moeite er mee heeft iets te snappen wat ik hem aanleer,bv een zijgang kan ik duidelijker de hulpen aangeven.
Ik vindt het zelf niks om met een zweep te werken.