Halthouden paard loopt door hand heen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

Halthouden paard loopt door hand heen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:03

Ik heb wekelijks les. En post eigenlijk bijna niet bij RT, maar ik heb even een vraagje tussendoor.
We zijn hier ook wel al mee aan het werk, maar vandaag maakte San (of ik ) het echt bond.
We zijn momenteel bezig om Sandor wat hoger in te stellen en lekker van achter naar voren te rijden, veel overgangen etc. Hij wordt hier sterker van. Heb wat meer druk maar wel een fijne druk in mijn handen..
Ik geef toe dat ik halthouden te weinig heb gedaan. En vandaag liep ik daar dus echt weer tegenaan.
Bij mijn aanwijzing om te gaan halthouden.. liep hij dus vrolijk door..zwaar zitten, nog zwaarder..
Dus ik nog een fikse ophouding.. loopt nog door.. daarna ging hij rondjes draaien etc..
Alles wat ik deed ik kreeg hem niet tot stilstand.
Uiteindelijk had ik hem er doorheen maar dat koste me best even kracht.
Dus doorsluiten.. en zodra hij stilstond dan wat ontspannen.. Het zag er dus niet uit maar dat deerde me even niet. Het ging erom dat hij luisterde naar wat ik wil en dat hij dan niet dwars door alles heen jekkert.
Wie heeft er nog tips .. Ik ben helemaal geen kracht rijder ( misschien wel eens te weinig) maar hij had vandaag echt lak aan me..
Ben ook met een rot gevoel mijn paard afgestapt terwijl dat echt anti me is.. Ik probeer er altijd wat positiefs uit te halen maar vandaag lukte me dat echt niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:24

ik heb dus helemaal geen kracht (reuma) en bovendien moet je het daar toch al niet van hebben. Je hebt het over zwaar zitten... het kan zijn dat je daarbij je kruis aantrekt en dat is een drijvende hulp... Wat je kunt proberen is je rug hol trekken (bekken voorover kantelen) want dan duw je het zadel ahw naar achteren en dat is een vrij goede rem!!!! Niet daarbij voorover kiepen, je kunt dus wel zwaar blijven, maar beslist niet je bekken achteroverkantelen. Probeer het eens...en eigenlijk zo weinig mogelijk teugel. Beter een paar keer een ophouding herhalen (en geef je wel een halve ophouding als waarschuwing dat er wat gaat komen) dan gaan hangen. Succes. oh, en uitademen tijdens de hulp en als hij staat en met je stem laten horen hoe blij je bent.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:19

mijn paardje is ook zo'n paardje wat lekker door je hand heen denderd.
Ik heb geleerd dat ik haar tegen de muur aan moet trekken. Dan stopt ze wel en dat dan goed belonen, zodat ze weet dat als ze stilstaat dat ze braaf is en dat heel wat keertjes achter elkaar oefenen. Dus een paar stappen draven en dan weer stilstaan. Op een gegevn moment wordt Jip wel alert en staat ze veel sneller stil.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:52

oxborn schreef:
mijn paardje is ook zo'n paardje wat lekker door je hand heen denderd.
Ik heb geleerd dat ik haar tegen de muur aan moet trekken. Dan stopt ze wel en dat dan goed belonen, zodat ze weet dat als ze stilstaat dat ze braaf is en dat heel wat keertjes achter elkaar oefenen. Dus een paar stappen draven en dan weer stilstaan. Op een gegevn moment wordt Jip wel alert en staat ze veel sneller stil.

niet aanvallend bedoeld!
maar ik hou niet van trekken.
wat heeft volgens jou het nut, een paard tegen de muur aan te trekken?
dan staat hij wel stil?
ik zelf denk dat hij dan niet op een goede manier leert halthouden. dan word hij sowieso al heel erg op kracht stilgetrokken/tegen de muur aangetrokken zoals jij dat zegt.
maar nogmaals niet aanvallend bedoeld hoor Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:58

ik heb de techniek van Oxborn ook gebruikt voor Raimaer en die staat nu stil op een keurige zithulp. Soms zul je in 1e instantie erg duidelijk moeten zijn, als ze anders gewoon door je hulpen heenwalsen. Ho = ho, altijd.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 10:46

Ik mis in je verhaal je beenhulp, klinkt misschien niet logisch maar het gaat denk ik beter als je je kuit goed aangesloten houd. Je drukt hem dan met je kuit naar de hand toe en dan met je hand opvangen en sluiten.
IK gebruik ook veel mijn stem erbij gewoon HO zeggen kuit erbij en doorsluiten in je hand.

Als hij echt dwars door je hand heen loopt te dramen kan je best streng zijn en even een flinke ophouding geven, dat mag hij niet doen. Gewoon veel oefenen, en belonen als hij netjes stilstaat.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 11:46

Zoals jij het zegt Riant doe ik het dus ook.
Kuiten zijn wakend.
Ik ga dat van die bekken kantelen ook proberen vanavond. Zoals ik voel op mijn stoel moet dat idd werken Knipoog
Ik zal toch nog consequenter moeten worden denk ik..
En hem gewoon niet de kans geven om erdoorheen te gaan.
Dan maar even alle zeilen bijzetten in de hoop dat het straks weer wat rustiger kan.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:48

Riant schreef:
Ik mis in je verhaal je beenhulp, klinkt misschien niet logisch maar het gaat denk ik beter als je je kuit goed aangesloten houd. Je drukt hem dan met je kuit naar de hand toe en dan met je hand opvangen en sluiten.
IK gebruik ook veel mijn stem erbij gewoon HO zeggen kuit erbij en doorsluiten in je hand.

Als hij echt dwars door je hand heen loopt te dramen kan je best streng zijn en even een flinke ophouding geven, dat mag hij niet doen. Gewoon veel oefenen, en belonen als hij netjes stilstaat.

zo doe ik het ook

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:24

Niet vergeten dat hulp herhalen beter werkt dan doortrekken, waar het paard zich duidelijk gewoon hard voor maakt. succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:42

De western manier: Op het moment dat je paard door het halthouden heendendert zet je hem na het halthouden in zijn achteruit. En dan ga je in zijn achteruit terug naar de plek waar je de ophouding gaf voor het halthouden en hij er doorheen liep. Op het moment van het halthouden mag je de teugel aannemen, en het niet alleen met gewichtshulpen oplossen. Gebruik gerust tegelijkertijd een stemhulp (die je uitsluitend voor dat gebruikt) En vooral: neem het vaker mee, Begin er iedere dag mee. Stappen, halthouden en achterwaarts.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:49

@ Cassidy: dan moet je ook maar zo ver zijn met je paard dat hij achterwaarts kan!

Ik oefen het halthouden al bij het instappen, Sjors heeft er ook een handje van om zich dan sterk te maken. Naarmate ik verder rij, wordt hij er losser in. Het halthouden begon met zwaar zitten, ophouding beide handen (niet luisteren, sneller en wat hardere ophoudingen maken), en het woordje halt gebruiken. HO gebruik ik om vanuit draf naar de stap te gaan of van de galop naar de draf.

Veel oefenen, gebruik je stem, maar vooral, gewoon heel veel oefenen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:10

Achterwaarts wordt bij ons al met het inrijden meegenomen. Is een van de meest belangrijke dingen die het paard beheersen moet. Op het moment dat het paard niet vooruit mag en achterwaarts niet beheersd blijft er nog meer een mogelijkheid over, en dat is de lucht in.

Overgang van galop naar draf of draf naar stap is Easy.
Ho is bij mij halthouden. Maakt niet uit vanuit welk tempo. In het ergste geval vanuit de galop (en als je dan niet goed zit vlieg je er over de hals vanaf).
"'Ho" wordt ook gebruikt voor het aanleren van de sliding stop.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 16:01

Anoukie schreef:
@ Cassidy: dan moet je ook maar zo ver zijn met je paard dat hij achterwaarts kan!

Ik oefen het halthouden al bij het instappen, Sjors heeft er ook een handje van om zich dan sterk te maken. Naarmate ik verder rij, wordt hij er losser in. Het halthouden begon met zwaar zitten, ophouding beide handen (niet luisteren, sneller en wat hardere ophoudingen maken), en het woordje halt gebruiken. HO gebruik ik om vanuit draf naar de stap te gaan of van de galop naar de draf.

Veel oefenen, gebruik je stem, maar vooral, gewoon heel veel oefenen!

Dat achterwaarts knopje moet er ook nog op Bloos!

Ik geef toe dat ik het altijd een beetje heb laten liggen in mijn training en daar loop ik nu dus tegenaan nu we wat verder komen.
Ik zal een onderscheid gaan maken in ho en halt want ik gebruik het idd hetzelfde als jij anoekie. Ho is met overgangen de extra stemhulp om te vertragen.. Ik zal halt gaan gebruiken om echt te halthouden.
Bedankt iig OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:04

Ik zou de achteruit in jouw geval er ook maar snel op gaan monteren. Kan in bepaalde gevallen levensreddend zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:20

Misschien dat hoger instellen even laten zitten en een stapje terug doen naar de basis.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:22

hmm, rijden op een paard wat neit stil wil staan. Tja, ieder zn mening natuurlijk =)
Halthouden is het allerbelangrijkste wat ik mijn paarden leer. Het eerste. Als halthouden er neit in zit, gaan we neit verder.
Ik gebruik 1 apart commando voor de noodstop. Dat is een woord wat verder vrijwel niemand kent, en alleen gebruikt wordt als mijn paard écht onvoorwaarlijk stil moet staan.
Om dat te bereiken begin ik al op de grond. ik loop naast mijn paard en als ik stil wil staan kantel ik mijn bekken naar achteren en doe ik mijn hand omhoog. Dan blijf ik net zo lang onbeweeglijk staan, totdat hij ook stilstaat. Dan beloon ik. Dan ga ik er elke keer een commando bij geven. Net zo lang tot hij ook op alleen het commando stilstaat, zowel vanuit stap als vanuit draf en galop. Stilstaan is stilstaan.
Als dit er helemaal goed inzit, ga ik door naar onder de man. (vrouw in mijn geval) Daar geef ik dezelfde hulp als op de grond. Ik kantel mijn bekken impulsief naar achteren, en mijn bovenlichaam iets naar voren (let wel, dit zijn millimeters!!) ik maak me zwaar en geef de stemhulp. (bekken kantelen en lichaam naar voren brengen kun je het best oefenen door de te bedenken dat iemand je een stomp in je maag geeft) Mijn kuiten liggen tegen het paard aan, ontspannen, losjes, maar wel waakzaam. De achterhand moet tenslotte wel bij het lichaam blijven. Geef ik nu met mijn benen een drijvende hulp gaat mijn paard achterwaarts.
Eerder noemde ik het commando wat ik geef de "noodrem" Dat is, omdat deze ook in geval van nood gebruikt wordt. Normaal geef ik mijn pony enkel de lichaamshulpen, zonder stem. Maar als hij ergens van schrikt, of volledig in paniek er vandoor gaat, dan geef ik het commando in combinatie met de lichaamshulpen, en zelfs dan staat hij stil. Al is eht trillend en echt doodsbang, hij staat stil. En dat kan toch je leven redden. Zeker als je net als ik vrijwel altijd zonder bit rijdt, en meestal ook zonder hoofdstel of iets. Hoofdstel heb je in principe namelijk nergens voor nodig. maar een noodrem is wel heel erg handig...

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:00

Wat ik nu wel grappig vind.. De 1 zegt bekken voorover.. De ander bekken achterover.. *LOL*

Ik heb wel een noodstop hoor, maar het plaatje moet wat netter gaan worden. Dus je probeert hem ook nog wat ronder te houden .. Nou als ik het dus rustig voorbereid en rustig vraag, heeft hij dus lak aan me.. Maar ik schrok dus wat ik gister te weeg moest brengen om het voor elkaar te krijgen.. Nou ja.. Over 3 uurtjes zit ik erop en zal jullie laten weten hoe het vanavond afgelopen is..
Op de grond heb ik absoluut geen problemen en hij weet ook heel goed wat ho en halt is .. Ook aan de dubbele lijnen..
Dan staat hij zo stil ... Nou ja we hebben wat om aan te trainen...
Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:06

bekken voorover kantelen!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:35

Bekken naar voren kantelen en als je dat niet begrijpt moet je eens proberen om je kruis aan te trekken dus met andere woorden: je navel naar binnen zuigen met je buik Clown

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:56

Vroeger was Milka ook een paardje wat je niet stil kreeg. We zijn er toen langzaam naar toe gereden om eerst maar eens goed op beenhulpen te reageren en zwaar zitten. Vervolgens kuiten sluiten aan je paard en handen sluiten en weer openen.
Ik hoef nu alleen maar 1 keer mijn handen te sluiten en mijn benen te sluiten om Milka en ze staat netjes stil èn vierkant Lachen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 23:03

Nou het wonder is geschiet.. Gister is mijn 1.5 uur op mijn paard niet voor niets geweest. Hij reageerde al veel beter.. En sneller.. Ik heb nog maar 3 x wat strenger moeten wezen en veel beloond toen het goed ging.. Het ging zo goed dat toen ik aan het galoperen was en ik wat doorsloot hij eigenlijk zo binnen 3 passen stil stond .. Ik moet het gewoon veel meer en consequenter doen.. Maar in ieder geval bedankt.. Hij werd er wel een beetje heet van maar dat had ook wel weer zijn voors Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:24

Barb schreef:
Bekken naar voren kantelen en als je dat niet begrijpt moet je eens proberen om je kruis aan te trekken dus met andere woorden: je navel naar binnen zuigen met je buik Clown

Ik zou dat omschrijven als het bekken naar achteren kantelen...Lips are sealed
Maar ik doe het dus net zo. Onderrug rond maken en buik naar binnen trekken.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 08:41

Hihi Cassidy ik dacht inderdaad het zelfde als jij toen ik dit las....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:21

Ik doe eigenlijk het zelfde als jou Miran. Je hebt Nic gezien en hij heeft ook echt een kop om door te drammen Haha!
Ik maak Nic eerst goed los. Dan is hij pas echt goed aan de hulpen en dendert hij tenminst niet meteen de grond in zodra ik naar stap over wil gaan. (de slimmert gaat nu zelfs meteen halt houden Tong uitsteken )

Maar ik ben absoluut geen voorstander van het paard 'straffen' door achteruit te zetten. Ik zie daar het nut niet van in. Tegendeel zelfs......... ze hebben Nic dat blijkbaar ook geleerd en meneertje vond alles een goede reden om achteruit te gaan. Zelfs hele straten lang! Schijnheilig
Begrijp me goed, we hebben het hem zelf niet geleerd, maar als ik zijn reactie zie op dit soort dingen, laat dat achterwaarts dan maar lekker even zitten.
Nu zijn we gelukkig zo ver dat hij op een hulp netjes achterwaarts gaat........en ook weer stopt na een paar passen Haha!

Miran, succes en euh........ik kom met plezier even langs om samen met je te oefenen Tong uitsteken *LOL*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:27

even over dat bekken naar voren of achteren. ik zou zeggen probeer het op een krukje en kijk wat er gebeurd. Achteroverkantelen is een drijvende hulp, die je natuurlijk nodig hebt om de achterbenen er onder te krijgen. Maar, in een paard dat niet reageert op de hand, hb je de noodrem nodig, en zo zet je hem ook in zijn achteruit, bekken vooroverkantelen en drijven. Weerstand bieden met de hand (dus niet trekken). als het halthouden beter gaat (als hij het dus gewoon doet waar gewenst) kun je de zithulp geleidelijk veranderen naar het achterover kantelen om de achterbenen eronder te krijgen. Maar in een paard dat doorloopt is een drijvende hulp niet logish...