zwaar op de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

craz

zwaar op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 01:40

Hey

mijn paardje is bij het rijden echt zwaar op de hand. Nu weet ik wel dat ik hem goed moet vooruit rijden(hij is nogal langs de luie kant) zodat ik hem vooraan kan opvangen en nageven. Nu hij loopt dus wel aan de teugel maar ik heb dan wel nog steeds heel veel gewicht in mijn handen. Mijn instructrice zegt dat ik niet moet nageven zolang hij niet nageeft(nu dat is dus wel de hele tijd). Maar ik kan toch niet de hele tijd met druk op mijn handen rijden Verward Hij loopt echt wel aan de teugel maar hij hangt gewoon nogal. Zij zegt mij ook van hem heel kort te rijden omdat hij anders uit elkaar valt. Ik wil hem wel kort rijden maar niet zodanig dat ik ervan naar voor ga zitten. Scheve mond
Ik vraag mij af of er hier ervaren ruiters zijn die weten wat de oorzaak is dat mijn paard zo zwaar op de hand is?

groeten.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 04:52

ten eerste, je paard loopt niet werkelijk aan de teugel wanneer hij zoo zwaar is... wat gebeurt er wanneer je hem aan de lange teugel laat lopen? dus geen of erg weinig aanleuning geeft?

het stukje van niet nageven zolang hij niet nageeft? bedoel je daarmee dat er gezegd word zet je handen op slot tot hij 'loslaat'....? is dat zo, is dat erg fout, dat werkt averechts...

hoe vaster jij je handen zet hoe 'zwaarder' hij word, dus loslaten.... erg veel op been en zit hulp oefenen.. lange teugel, maar niet zo los dat ie het hoofd omhoog draagt...laat hem laag lopen (niet kort maar laag met aanleuning) wanneer dit goed gaat probeer je steeds wat meer oprichting... maar zet je handen niet vast...

veel overgangen en voltes rijden, en probeer dat veelal op been hulpen te doen... maak hem soepel...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:59

ik heb slechts één goede tip :

neem een andere instructrice !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:05

Kan me wel vinden in CM antwoord

Idd, niet terug gaan "trekken"
Een paard kan namelijk alleen maar hangen als er ook wat te hangen valt.

Laat hem maar eens flink schrikken door hem ineens los te laten
Doe dat maar eens een paar keer en die vertrouwde lekker om aan te hangen hand, is niet zo betrouwbaar meer.

Verder moet je veel gaan oefenen op dat je paard flitsend aan je been word.
Dus been is reactie, zoniet een tik.
In het begin zul je dit misschien best vaak moeten doen, maar als je dat consequent doet, dus meteen al als je opstapt, totdat je afstapt, zal hij dat toch echt gaan snappen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:38

Lekker eerst naar voren en aaan het been rijden. De rest komt later.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:27

Ja, zit die achterhand er wel bij? Anders kan het paard nooit op zijn eigen benen lopen en zal hij dus steun zoeken op je hand! Ik sluit me helemaal aan bij RunningKawa en MissSisa, eerst lekker naar voren rijden, de rest komt wel!

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:51

baroen schreef:
ten eerste, je paard loopt niet werkelijk aan de teugel wanneer hij zoo zwaar is... wat gebeurt er wanneer je hem aan de lange teugel laat lopen? dus geen of erg weinig aanleuning geeft?

het stukje van niet nageven zolang hij niet nageeft? bedoel je daarmee dat er gezegd word zet je handen op slot tot hij 'loslaat'....? is dat zo, is dat erg fout, dat werkt averechts...

hoe vaster jij je handen zet hoe 'zwaarder' hij word, dus loslaten.... erg veel op been en zit hulp oefenen.. lange teugel, maar niet zo los dat ie het hoofd omhoog draagt...laat hem laag lopen (niet kort maar laag met aanleuning) wanneer dit goed gaat probeer je steeds wat meer oprichting... maar zet je handen niet vast...

veel overgangen en voltes rijden, en probeer dat veelal op been hulpen te doen... maak hem soepel...

Niet nageven is idd dat ik mijn hande 'op slot' moet doen tot hij 'loslaat'.

Dit is wat ik ook dacht dat ik hem eerst echt voorwaarts moet rijden.
Mijn idee was nl vanvoor opvangen is maar mogelijk als hij meer gewicht op zijn achterhand neemt maar nu heb ik echt het gevoel dat ik hem van mijn instructrice in een hoofdhouding dwing.
Hij doet trouwens al zijn oefeningen ook zonder heel veel druk op de teugel.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:52

Dus ik laat hem laag maar met contact rijden en vooral benen eraan dat hij voorwaarts is?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:08

Hij hoeft niet perse laag en lang, als ie maar op zn eigen benen loopt en niet jouw handen als 5e been gebruikt!
Verder ben ik het eens met bovenstaande info/tips.
Rij je al lang bij deze instructie? Misschien eens nadenken over een andere?
En als jij twijfeld over haar aanwijzingen kun je ook best eens overleggen (voor of na de les) dat jij je vraagtekens hebt dat je m 'vast' moet houden. Als jullie contact een beetje goed is moet dat soort dingen te bespreken zijn.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 21:32

Ik heb nog maar 1 les bij haar genomen, tevens ook mijn eerste les met dit paard. Maar ik heb vroeger al dressurlessen gehad en de methode die ik had geleerd was toch anders. Ik ben dan ook niet meer van plan bij haar les te nemen. Zelf kan ze het miss wel goed maarze kan het niet goed overbrengen.

Ik heb hem trouwens vandaag op mijn manier gereden, hem goed voorwaarts gereden en hem zelf aan de teugel laten komen en dat ging echt wel goed! Haha! Nog niet perfect natuurlijk, ik verloor soms nog te veel het contact maar liever zo dan dat ik een heel uur aan de teugels zit te hangen. Het grappige was dat hij daardoor zelf heel licht was op de teugel en van zodra ik op een verkeerde manier teveel druk uitoefen begint hij pas te hangen.
Bedankt voor de tips iedereen!
groetjes

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:59

Een paard gaat alleen hangen als jij hangt. Goede tips zijn al gegeven; licht contact houden en de achterhand eronder; dan komt hij vanzelf licht aan je hand, succes! Ik heb ook mijn twijfels bij je intstructische, maar das jouw beslssing natuurlijk Knipoog

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:27

ik sluit me volledig hier bij de mensen aan, je meot eerst je paard lekker voorwaarts en aan het been hebben.. dus lekker overgangen rijden oefeningen doen enz enz en zodra ze in je handen gaat hangen ophoudinkje geven weer los en dan voel je dat ze d'r op dr eigen benen loopt zodra ze weer gaat hangen weer hetzelfde doen en zorgen dat ze zelf loopt en dus niet jou inderdaad als 5e been gebruikt. Voor de rest heb ik ook zo m'n twijfels bij de instructrice, maar goed ik ga op jouw verhaal af en voor de rest weet je dat zelf natuurlijk het beste

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:37

craz schreef:
Dus ik laat hem laag maar met contact rijden en vooral benen eraan dat hij voorwaarts is?

Mee eens, maar mijn paard vraagt gewoon een behoorlijk aantal kilo's om een mooie aanleuning te krijgen. *LOL* Ieder paard is weer anders. Blijf goed met het been voorwaarts rijden, en zorg dat je niet aan de teugels gaat hangen, dit werkt echt niet, succes......... Lachen

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:11

Dan is er toch iets mis met je manier van aan de teugel vragen denk ik. Een normaal paard moet je geen kilo's gaan aanhangen, dan is er iets te zwaar waarop hij tegendruk geeft: je handen. En als je dan je handen losser laat, moet je paard weer leren op zijn eigen benen te lopen en dan daaruit een licht contact houden. Lachen succes

MMG21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:06

Zolang je paard niet voorwaarts aan je been is, zal hij noooit licht in je hand worden (heb zelf ervaring met zo'n hangend paardje) ben er nu bijna een half jaar mee bezig en ze is nu goed voorwaarts. Nu kan ik haar aan de teugels laten lopen zonder enig gewicht in mijn handen.. Lachen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:10

runningkawa schreef:
Kan me wel vinden in CM antwoord

Idd, niet terug gaan "trekken"
Een paard kan namelijk alleen maar hangen als er ook wat te hangen valt.

Laat hem maar eens flink schrikken door hem ineens los te laten
Doe dat maar eens een paar keer en die vertrouwde lekker om aan te hangen hand, is niet zo betrouwbaar meer.

Verder moet je veel gaan oefenen op dat je paard flitsend aan je been word.
Dus been is reactie, zoniet een tik.
In het begin zul je dit misschien best vaak moeten doen, maar als je dat consequent doet, dus meteen al als je opstapt, totdat je afstapt, zal hij dat toch echt gaan snappen.

Mee eens.

Ook overgangen rijden, en veel schakelen, zodat hij actief op je been wordt. Hij is nu actief op je hand. Haha!