Wat is meegaan in de beweging???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Wat is meegaan in de beweging???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:30

Nu we het onderwerp "Waarom handen rechtop" hebben gehad. Wil ik wel eens weten of het voor iedereen duidelijk is wat bedoeld wordt met meegaan in de beweging. Het wordt zo vaak gezegd maar de uitleg ontbreekt vaak. Waarom moeten we kijken in de richting waarin het paard gaat, waarom moet de heup naar voren gedraaid en de schouder naar achter gedraaid worden enz.

Velen weten dit allang maar het is meer voor degene die het nog niet weten.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:33

Omdat een paard altijd onder de massa wil lopen..als je je gewicht dan draait zal je paard ook mee draaien. Op zo'n manier kan je je hulpen subtiel geven Lachen

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:36

We nemen het voorbeeld van de Grote volte op de rechterhand wat gebeurd hier dan??

Met een voorbeeld wordt alles vaak veel duidelijker.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 20-11-04 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:47

Je paard moet voor de volte stelling hebben door het lichaam. Mij lijkt het dan dat je kijkt in de richting waar je heen gaat, dan draai je je schouder en heup een tikje. Je paard zal voelen dat de massa boven zich verplaatst wordt. Als je dan ook je been er bij houd en de teugels kan de dus een correcte wending maken...

Maar ik zeg er wel ff bij dat ik B dressuur rij en je dus niet alles van mij aan moet nemen Haha! Dit is gewoon mijn mening Lachen

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 23:51

Waarom draai jij je schouder en heup ?? Je hebt gelijk als je zegt dat je je schouder en heup draait in de richting waarin je gaat door te kijken, maar waarom pas je je aan het paard.

Ik probeer ook alleen maar om het voor iedereen duidelijk te maken. Ik vind het nml. zo jammer dat de rest van de uitleg niet wordt gegeven.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:53

Waarom pas je je aan aan het paard??

Je moet toch hulpen maken om je paard duidelijk te maken wat die moet doen? Dan draaien doe ik niet bewust, maar dat gebeurt automatisch als je kijkt waar je heen gaat, het is gewoon een steuntje..ik snap dus niet wat je bedoelt met "je aanpassen aan je paard" Je paard moet zich juist aanpassen aan de hulpen van de ruiter Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 00:03

Ahum, je schouders moeten wel in een lijn blijven met de schouders van het paard, in die zin pas jij je aan aan het paard als dat wendt.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 00:23

@Nettie hebben ze jouw ooit uitgelegd dat jouw binnenschouder gelijk is aan de binnenschouder van je paard en jouw binnen heup gelijk is aan de achter binnenheup van jouw paard???

Dus wanneer je op een rechter grote volte rijdt. Komt het binnen achterbeen verder naar voren als het buiten achterbeen dus jouw rechter binnenheup gaat naar voren en jouw binnenschouder die gelijk is aan de binnenschouder van je paard gaat naar achteren.

Als je het te moeilijk uitgelegd vind dan zal ik het nog een keer proberen .

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:43

Ulissa schreef:
@Nettie hebben ze jouw ooit uitgelegd dat jouw binnenschouder gelijk is aan de binnenschouder van je paard en jouw binnen heup gelijk is aan de achter binnenheup van jouw paard???

Dus wanneer je op een rechter grote volte rijdt. Komt het binnen achterbeen verder naar voren als het buiten achterbeen dus jouw rechter binnenheup gaat naar voren en jouw binnenschouder die gelijk is aan de binnenschouder van je paard gaat naar achteren.

Als je het te moeilijk uitgelegd vind dan zal ik het nog een keer proberen .

Je doet net alsof ik er geen bal van begrijp ofzo, dat wat jij zegt is precies wat ik zei. Nogal storend vind ik dit Scheve mond

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:47

Ulissa schreef:

Als je je binnenbeen op de plek houdt en je buitenbeen een frictie naar achter draaien je andere gewrichten automatisch mee. Je moet niet te veel je heup en schouder gaan proberen te draaien maar gewoon mee te gaan met het paard. Tenminste dat is hoe ik het bekijk Scheve mond

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:15

Je begrijpt het heel goed. Alleen wat ik miste was dat je de schouder en heup van het paard niet noemde en deze in verband bracht met je eigen schouder en heup.

Je zegt ook je moet niet met je schouder en heup gaan draaien klopt ook en zeker niet inknikken.

Het verhaal op de grote volte is dus rechterheup wat naar voren en de rechterschouder iets naar achteren. Dit doe je automatisch al als je steeds naar het volgende punt kijkt op de volte.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 21-11-04 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:17

Nettie, ze zegt ook "gaat naar voren" en "gaat naar achteren". Niet beweeg je naar voren of achteren of zet je meer naar voren of achteren. Het is meegaan. Zo heet het topic ook...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:25

Volgens mij is meegaan in de beweging dat je gewoon 'zit' op je paard, en je los door je rug laat meevoeren met de beweging van het paard. Dus als je paard draait, draai jij mee, en niet omgekeerd.

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:10

Lusitana schreef:
Nettie, ze zegt ook "gaat naar voren" en "gaat naar achteren". Niet beweeg je naar voren of achteren of zet je meer naar voren of achteren. Het is meegaan. Zo heet het topic ook...

Het lijkt wel alsof dit topic speciaal aan mij gericht is... Scheve mond

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 22:11

Ulissa schreef:
Je begrijpt het heel goed. Alleen wat ik miste was dat je de schouder en heup van het paard niet noemde en deze in verband bracht met je eigen schouder en heup.

Oke mevrouw Clown Als je het zo goed weet, kan je toch ook gewoon een topic plaatsen met daarin alles wat je al weet? Schijnheilig

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:29

pff het word best wel lastig uitgelegd!!!
ik dacht hé een topic speciaal voor mij (die nog maar een jaar rijd) zodat ik eindelijk een snap waarom ik iets moet doen... maar snap er eigenlijk (volgens mij) niet veel van... Verward

even samengevat:
Meegaan in de beweging op een volte betekend dat je heupen en schouders beide een andere richting opgaan??
en je 'binnen'heup gaat naar voren en je 'buiten'heup naar achteren? (dit gebeurd toch door je buitenbeen achter de singel te leggen?)
en dan gaan je schouders op de zelfde manier als de schouders van het paard zeg maar.. buitenschouder maar voren en binnen naar achteren...

zeg ik nu hele stomme dingen of klopt het wel een beetje???
eigenlijk heb ik er nooit zo bij nagedacht... het ging gewoon automatisch.. dat buitenbeen achter de singel moest nou eenmaal van mijn instructrice (bart op bokt) Schijnheilig

ga je nog meer van dit soort topics openen?? vind het wel interessant om er eens over na te denken... Lachen