Paard speelt spelletjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebbel

Paard speelt spelletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:51

Op de manege waar ik rijd, hebben we sinds een aantal maanden een nieuw paard. Hij is pas vijf en kan nog niet zoveel. In het begin was hij heel voorwaarts en was er nog wel wat mee te beginnen, maar nu naar een paar maanden reageert hij nog amper op mijn been, en ook al bijna niet meer op de zweep. Hij probeert me voortdurend uit, stilstaan, omdraaien, langs de muur schuren, etc. Mijn instructrice zegt dat ik hem aan het begin van de les gewoon heel hard moet aanpakken, dat wil zeggen hem flink meppen, zodat hij weet wie hij op z'n rug heeft en geen spelletjes speelt. Ik heb niet zo'n zin om een paard zo hard te slaan. Ik heb de indruk dat dit paard al aardig verpest is en ik stoor me ook aan de manier van omgaan van de manege met zo'n jong dier. Wie heeft tips?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:16

Tjahhh dit is een probleem. Eigenlijk zou een iemand hem goed op moeten leiden. Praat er over met je instructie. En anders ga niet meer op dat paard. Niet leuk.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:20

hij vind het gewoon niet leuk, hij heeft afwisseling nodig, en een 5 jarige is niet geschikt voor manege werk, vaak te eentonig voor ze en ze leren alles niet goed aan.

Pebbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 21:43

Daar was ik al bang voor. Erg zonde van zo'n paardje. En sneu. Ik vind hem er ook veel slechter uit zien dan toen hij kwam. Z'n vacht glanst niet meer zo mooi. Ik vind het echt wreed hoe ze zo'n paard zo verpesten. Er zijn wel meer 5-jarige paarden om de manege, maar daar laten ze voornamelijk ervaren ruiters op rijden en dat gaat dus wel goed. Maar dit paardje heeft net de maat dat er ook kinderen op kunnen (en moeten) rijden en dus rijdt ook iedereen er op.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 04:42

jammer zulke dingen... ik heb het ook wel zien gebeuren op maneges... en ja er zijn ook 5 jarige geschikt voor manege werk, maar wanneer je ziet dat een paard er op achteruit gaat... herplaatsen zo'n dier.... of het nou een veel belovend paard is of niet, ik weet niet of je goed contact heb met de eigenaar/esse van de mangege, maar praat erover.... denk alleen dat het in veel gevallen weinig zin heeft....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:39

Ja idd, op een manege komen veel te veel jonge paarden die nog veel kunnen leren. Een paar maanden later zijn ze sjacherijnig, bijten, trappen en lijken wel 20.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:44

dit gebeurd op elke manege denk ik, bij mij ook hoor.

misschien is het wel leuk om voor te stellen, om 1x in de week een les te maken, met muziek? is ook leuk voor het paardje!

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:27

mss kan je met veel geduld, af een toe eens laten zien wie de baas is ver komen ... héél ver

Pebbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:35

Ik kan in elk geval proberen erover te praten. Het paard werd hiervoor alleen als recreatiepaard gebruikt, werd veel mee buitengereden en af en toe aangespannen. Tja, dan kun je je wel voorstellen wat voor omslag dit moet zijn voor dat dier. Buiten is hij namelijk harstikke braaf en leuk, en daar heeft hij ook echt plezier in. Maar helaas gaan ze in de winter niet veel buitenrijden, anders had hij nog wat afwisseling.
Mijn ogen zijn wel opengegaan en ik denk er zelfs over om te stoppen met paardrijden op een manege. Helaas heb ik geen tijd voor een eigen paard.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:42

Hoi Pebbel !
Heeel herkenbaar voor mij hoor ! Mijn paard is ook ex-manege-paard met precies dezelfde 'kuren' zoals jij die beschrijft.

Heel naar hoor, voor de ruiter(s) maar ook voor het paard zelf. Vooral omdat ie nog jong is, moet ie eigenlijk leren hoe hij moet omgaan met de stress van het manegepaard zijn. Oudere paarden hebben geleerd zich hiervoor af te sluiten en zijn 'afgestompt' of 'lui' en reageren dus eigenlijk bijna nergens meer op. Dat is hun manier om het te kunnen redden als manegepaard. Want probeer je maar eens voor te stellen hoe het is om elke dag 3 verschillende ruiters (en hoe vaak zijn dat ervaren ruiters???) op je rug te dragen die je allemaal wat anders vertellen en daarmee ook nog eens wat anders bedoelen... Word je niet vrolijk van hoor.! Huilen

En dat paardje waar jij nu op rijdt probeert op deze manier zijn 'draai' te vinden als manegepaard. Het lijkt misschien alsof hij oervervelend wil doen en helemaal niet met jou wil meewerken, maar hij zoekt eigenlijk naar voor hem begrijpelijke aanwijzingen en beloning wanneer hij iets goed doet. Maar door zijn gedrag werkt ie zichzelf eigenlijk alleen maar verder in de nesten, want de meeste manegeruiters weten niet hoe ze hiermee moeten omgaan. Dat gaat dan dus van kwaad tot erger.. Boos!

Dussuh aan jou de taak om hem te vertellen wat je precies wilt. En dat kan dan idd best eens gepaard gaan met een flinke tik, maar ook DIRECT belonen als ie ook maar ietsiepietsie iets goed doet.! Ach gut En dan niet alleen met je stem, maar ook met (het achterwege laten van) je hulpen! Constant drijven/duwen/slaan/trekken is voor geen een paard fijn en zeker niet voor een paard wat zoekt naar rust !
Je instructrice heeft wel een beetje gelijk ; je moet heeeel duidelijk zijn naar het paard toe, maar hem alleen maar even vertellen dat je erop zit is m.i. niet helemaal de juiste insteek. Maar je hebt wel heel veel zelfvertrouwen, durf en BEGRIP voor dit paard nodig als je er ooit iets mee wilt kunnen. Ooit zei iemand tegen mij ; "Vertel je paard dat ie bij jou mag thuiskomen." Ik hoop dat je begrijpt wat hiermee wordt bedoeld Schijnheilig

Vaak is het wel zo, dat als deze paarden eenmaal voor jou willen werken, ze je ook gaan vertrouwen en je ook heeeel veel met ze kunt bereiken.!
succes hoor.

kikco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:57

heej jammer van het paardje ik zou eens mej je instructie praten veel cucces OK dan!

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:03

Ben het mee eens met dianaL

Pebbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 15:42

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad ook dat hij het vaak gewoon niet begrijpt en dat is ook lastig, als je elke dag drie verschillende ruiters op je rug hebt en het je nooit goed is aangeleerd. Ik blijf mijn best doen met hem en hoop zo dat hij er toch wat plezier in krijgt. En inderdaad niet alleen straffen, maar ook belonen. Ik heb wel een zwak voor dit paard, ondanks dat ik er ook weleens moedeloos van word.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:03

gewoon mee spelen Tong uitsteken

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:10

heej Pebbel !

Niet opgeven hoor ! Omdat je een zwak hebt voor dit paard (had ik ook voor de mijne destijds) ga je het echt wel onder de knie krijgen. Als je een bepaald gevoel hebt bij een paard, kun je m vaak veel beter aanvoelen en kun je meer verdragen dan van eentje waar je eigenlijk nix mee hebt.
Zoek wel een goeie manier om met m om te gaan; je instructrice is erug belangrijk hierin.! Neem desnoods een paar x priveles, zodat je met haar kan overleggen wat je zelf denkt en voelt tijdens het rijden en het oplossen van de problemen. Vaak krijg je daar in een groepsles niet de kans voor en moet zij ook op alle andere ruiters letten. In je priveles kan zij je wat handgrepen geven waar je in de groepsles ook wat aan hebt en mee door kan werken, zonder dat zij telkens hoeft te kijken.

Als je een goeie instructie krijgt op een manege kun je echt heeeel veel leren ! Vooral van alle verschillende paarden. Dus hoop houden hoor ! Komt echt wel goed.

Pebbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 21:47

Ik ben echt blij met jou reactie Dianal. Geeft mij weer moed. Ik denk dat het een goede tip is om eens wat prive-lessen te nemen. Ik geloof in hem, want hij is ondeugend en eigenwijs maar niet vals. Leuk dat het met jou paardje zo goed is gelukt. Dat is dus een ex-manegepaard. Jammergenoeg kan ik hem niet kopen, anders deed ik dat meteen....

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:54

bij ons in de manege rijd een pony van 3 en een pony van 4 in de les