ontspanning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superchant

ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:21

hallo mensen en toch al bekende vraag maar ik wil hem even kwijt . mij pony liep een tijdje terug keurig door de hals hij liet helemaal los . ik had gewoon geen gewicht meer in mijn handen . zo van de een op de andere dag was dit verdwenen Boos! hij loopt nog wel door de hals maar ik moet continu gespannen blijven heb ik het idee . ik kan niet ontspannen.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:47

Misschien moet je zelf ook goed ontspannen. Meestal wordt het een vicieuce circel je paard loopt gespannen, jouw reaktie is ook om gespannen te reageren waarop hij nog meer gespannen raakt en ga zo dus maar door.

En als het even niet lukt is het helemaal niet erg. Je houdt altijd ups en downs in je training. Misschien heeft je paard een ofday ofzo en komt het gewoon een andere keer goed. Het belangrijkste is dat je wel ontspannen blijft rijden en er geen trek spelletje van gaat maken.

Wat misschien ook nog wel eens zou kunnen helpen om tussendoor zijn hals te laten strekken. Dit is zo wiezo trouwens al goed om te doen tijdens je training.

Om ontspannen te rijden recht je je rug, buig je ellebogen, open en sluit je handen wanneer nodig, kijk voor je uit en druk je hakken uit.

Waar ik trouwens veel van heb geleerd dat zijn prive lessen.

Als je trouwens echt het idee hebt dat er iets niet klopt dan zou ik het zadel eens na laten kijken en zijn rug.
Groetjes en succes ermee

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:54

Uiteraard moet je zelf onspannen blijven zitten zoals spyro al aangaf, als dat niet lukt oefen daar dan eerst mee. Je moet echt zelf eerst ontspannen en recht zitten voordat je kunt beginnen dit van je pony te vragen.

Het is ook niet goed als je helemaal geen gewizht meer in je handen hebt. Je moet constant contact met de mond behouden. Het ene paard heeft wel een lichtere aanleuning dan de ander. Ook: hij moet niet alleen 'door' de hals lopen maar ook over de rug dat is de essentie van een ontspannen houding van je paard/pony. Probeer je pony 'uit te nodigen' te zakken in de bovenhals, zodat ie je hand opzoekt. Probeer uit te vinden of je nu iets anders doet dan hiervoor toen je pony wel laag liep. Probeer eerst op de kant waar je pony het makkelijkst (of minst moeilijk) nageeft op een volte je buitenteugel er aan houden, even op je teugels 'duwen' en onspannen en licht contact, komt ie omhoog weer even op je teugels 'duwen' en weer onspannen (met onspannen dus niet teugels losgooien) met je binnen teugel subtiel stelling vragen als ie nageeft wederom onspannen. Dus op je buitenteugel + been geeft je pony na en met je binnenteugel+binnenbeen buigt ie.

Succes

superchant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 23:44

dankje wel voor jullie reactie dit gaat mij zeker helpen !!!

superchant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 23:46

ik was er trouwens nog bij vergeten te zeggen dat het 3 jaar een manege pony is geweest en hij sins een half jaar van mij is . hij is 6 jaar nu .. dus hij is wel te vroeg ingereden

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:51

Preobleem heb ik ook van de 1 op de andere dag bij Par gehad, het voelde alsof er meer moeite gedaan moest worden voor hetzelfde resultaat.

En toen kwam de tandarts Haha!

Geen idee of die van jou al naar de tandarts geweest is of dat het daar aan lag, maar het kwam me zo bekend voor dat ik onze oplossing er ook maar even bijgooi.

Na het bezoekje van de tandarts liep ze weer net zo lekker en ontspannen als eerst.