conditie probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quissie

conditie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 12:31

Ik heb het idee dat mijn paard geen conditie heeft. Iederekeer in de les is ze na 45 min moe begint ze te hangen en is ze over haar hele lichaam helemaal nat van het zweet.. (het lekt zelfs uit haar manen Verward ).
Het is niet zo dat ze er uitkomt, ik rij haar maandag dinsdag woensdag en vrijdag minstens een uur tot 1,5 uur maar na 45 min wordt het erg zwaar om haar allert te houden en te zorgen dat ze niet gaat hangen en op mijn benen blijft reageren. Op donderdag wordt ze een half uur tot uur gelongeerd met de pessoa en zaterdag vaak of longeren of los en zondags los (een half uur rennnen met een van haar vriendjes). Ik vraag me af of het aan haar voer kan liggen, misschien heeft ze meer krachtvoer nodig?
Het zweten is erg lastig, ze wordt haast niet droog. Scheren vind ik zonde want ze heeft een super dunne vacht.
Het is trouwens nog een redelijk jong paardje, 5 jaar en ze is nu net een jaar onder het zadel. Wie heeft er tips om haar meer conditie te geven of ligt het misschien ergens anders aan???
Groetjes Ellen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:07

Tja het ene paard zweet meer dan de andere, maar dit is wel overdreven. Is het alleen tijdens de les? Hoe lang heeft ze dit weekschema al? Hoe bouw je het uur op?
Uit een oude bit (nr 9 dec. 95)staat een artikel over de training van endurance paarden, hierin is een mooi schema over het effect van training. Daarin staat dat bij intervaltraining en een rustige galop de beste training is voor maximale aanpassing van longen, hart, capillairen (haarvaten) en warmteafgifte.
Ik heb dit schema in een word-bestand, staat ook nog aantal jaren van aanpassingen in e.d. dus als je dat interesant vind wil je je dat wel doen toekomen.
O ja.. vraag als je toch iets raars vermoedt je instructeur of je dierenarts. Zij zullen ook weten of het aan het voer kan liggen en hoe je de conditie op peil kan krijgen.
Ik hoop dat je wat aan mijn informatie hebt en veel plezier ermee.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:09

Hoi Evelijn, even off topic: ik heb ook wel interesse in dat schema! Wil je het mij pb-en? Vast bedankt!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:20

Ik vind het heel normaal dat een paard na 45 minuten moe wordt in een les. Ze moet waarschijnlijk best hard werken. Het is belangrijk om in de les ook ontspannende dingen te doen. En hoe is de bodem? Ik geef zelf trouwens altijd maar halve uren les, omdat ik heb gemerkt dat je toch niet veel langer de aandacht van ruiter en paard kunt vasthouden. Rijdt je wel langer dan is het andere half uur eigenlijk besteed aan warming up en cooling down (wat nu buiten mijn halve uur les gebeurd). en ja interval training. en ook na laten kijken of ze geen stofwisselingsziekte heeft. Uitkijken met voer. Een te hoog eiwitgehalte kan juist zorgen voor veel ellende.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:16

Dit weekschema heeft ze nu zo'n btje een half jaar of iets langer. We beginnen altijd met rustig losstappen, later moet ze aan het werk door aan de teugel te lopen en na te geven.
Ik heb wel intresse in het schema!!! kan je me dit schema mailen? crazy_ellebel@hotmail.com
Ik zal het voer nog eens overleggen met de pensionhouder, misschien heeft ze iets meer krachtvoer nodig? Ze krijgt nu 2 x hooi uit ronde balen en 2 kilo brokken per dag.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:57

Als je hem iedere dag longeert dan krijgt je pony ook conditie!

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:18

bedoel je dan longeren in combinatie met rijden of alleen nog longeren?

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:28

Om heel eerlijk te zijn vind ik 1,5 uur nogal vrij lang als een paard hard moet werken, maar als dit een normale training is en je bent geen moeilijker oefeningen gaan doen moet zij/hij dit aankunnen.

Mijn paard zweet al na een kwartier draven, maar is verder nog werklustig (is een behoorlijk voorwaarts paard). Misschien kun je hem/haar wat extra vitaminen geven door het eten. Of laat anders even bloed prikken door de dierenarts, misschien heeft ze wel bloedarmoede. Je weet het nooit.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:47

Lachen bij dit ander half uur zit natuurlijk een warming up in en een half uur uitstappen omdat ze niet snel droog wordt.. of in plaats van uitstappen een half uurtje los met een van haar vriendjes lekker rollen.

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 21:49

trouwens silke was eerder ook heel heel heel voorwaards, nu is ze het in het begin nog wel redelijk maar ik heb het idee dat ik haar halverwege wakker moet prikken met m'n sporen :S dan dut ze in en is er geen directe reactie meer.. dit kan ook met het concentratie probleem te maken hebben maar ik denk meer dat het aan haar vermoeidheid ligt omdat ze er eerder geen last van had.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:38

Een vraagje, wat bedoel je met aan de teugel gaan, omdat daar vaak een hoofdhouding mee bedoeld wordt, maar aan de teugel gaan is juist oa ongedwongen met beheerste drang naar voren gaan... je moet het hoofd zoveel mogelijk met rust laten. Zo licht mogelijke aanleuning, neus voor de loodlijn. Enfin, misschien vertel ik dit aan iemand die het allemaal wel weet?

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 23:38

haha jah ik weet wat je bedoelt, mijn uitgangspunt bij de training is natuurlijk dat ik haar volkomen op mijn zit rij.. weet alleen niet hoe ik dat uit moet leggen.. ik heb opzich alleen lichte aanleuning in mijn handen die ik stil hou en ontspan. maaru de neus moet toch op de loodlijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:38

Nee, NOOIT de neus op de loodlijn, moet er altijd VOOR blijven, ook volgens de regels op wedstrijden. Daarom verbaast het me tegenwoordig zo die in de krul getrokken paarden op wedstrijden!!!! Je paard moet door dressuur LICHT en VERHEVEN worden,hoe wil je dat voor elkaar krijgen met een hoofd op of achter de loodlijn?
Ik snap nu dat je op de goede weg bent. Ik zou toch kortere periodes met haar "werken", dus echt na elke tien minuten even stappen aan de lange teugel voordat je het volgende oppakt. Je kunt steeds minder vaak pauzes nemen als je merkt dat haar conditie vooruit gaat. Maar het heeft geen zin om te proberen een moe paard iets te leren of zelfs maar iets wat ze al kunnen fatsoenlijk uit te laten voeren, toch...?
succes!!!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:41

mijne is na les helemaal zijknat,, maar heb haar gister geschoren en het scheeld heeel erg Lachen