ik had ff een vraagje... hebben jullie of kennen jullie ook paarden die bang zijn voor paarden die op hen af komen met rijden. mijn paard (4 jaar) schrikt zich helemaal dood als er een paard op hem af komt gedraaft in de bak. als jullie dit herkennen, wat doen jullie eraan? de pony van mijn nichje doet het ook en die is nu 12 en heeft het nog steeds dus ik vroeg me af of dit af te leren is ofzo.
xxx
eXtremily
Geplaatst: 17-11-04 23:50
Ik maak al jaren paarden zadelmak... en als ik op 3 jarig paard zit voor het eerst met anderen in bak is altijd afgesproken elkaar niet van voren tegemoet te rijden, omdat het jonge paard zich dan misschien voelt aangevallen. Ik rij dan meestal de eerste paar keren achter het andere paard aan. En naarmate je dan steeds meer met andere paarden in de bak rijdt, gaat dat allemaal vanzelf en vinden ze het niet meer erg of eng. Kan dus zijn dat aan leeftijd ligt, en dat je paard dta nog moet leren.
Quidou
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-04 23:56
jah een paard heeft naar hem geslagen en daarna is t eigenlijk steeds erger geworden maar wat kan ik eraan doen?
Lusitana
Geplaatst: 18-11-04 00:31
Vermijden dat je op de hoefslag blijft, waar je de meeste kans hebt op een tegenligger. dus figuren rijden, grote voltes en, als je op de hoefslag rijdt, achter een ander paard gaan, wel met een paardlengte afstand, natuurlijk, maar dan voelt jouw paard zich hopelijk meer beschermd. Succes.
parouscha
Geplaatst: 18-11-04 08:52
Dit herken ik zeker! Mijn merrie doet dit al vanaf haar 4de en ze is nu 7 maar bang is ze nog steeds hoor Vooral voor zwarte paarden
Vajramani
Geplaatst: 18-11-04 11:58
Ik heb dit probleem ook gehad. Mijn paard heb ik eerst nog tussen de pony's gereden en had toen geen problemen. Vanaf de eerste wedstrijd bij de paarden is het begonnen. Ik heb het opgelost door juist voorwaarts te rijden als een paard haar passeerde, en heel veel belonen met de stem. Op deze manier ging het steeds beter en werd het probleem steeds minder.
FlappieR
Geplaatst: 18-11-04 13:41
Ik heb ook een merrie gehad die dat deed. En het werd nog eens een keer erger toen er een paard vandoor schoot in de bak en recht op haar afkwam. Verder had ze het ook met buitenrijden. Zodra het paard waar we naast reden schrok en haar kant op sprong, was het bal. Dan konden we de rest van de rit of erachter of ervoor rijden. Los in de bak vond ze de paarden niet eng, maar alleen als er een ruiter op zat. Vaak negeerde ik het gedrag gewoon en als het heel erg was, dan kalmeerde ik haar. Maar zeker niet boosworden, dat werkt niet.
Evelijn
Geplaatst: 18-11-04 13:57
Emiel Voest, heeft eens in het Bit geschreven dat je het paard hieraan kan wennen door in twee verschillende aangrenzende bakken te rijden zodat je maar op één zijde paarden tegemoet komt. Beginnen met één paard in tegengestelde richting in de bak en dan opbouwen... tot dat je paard er aan gewend is. O ja.. er is dacht ik al eens eerder over dit onderwerp een topic geweest misschien kan je dat ook vinden.
Marliesje
Geplaatst: 28-11-04 21:40
De meeste jonge paarden vinden het eng, maar ze wennen er vrij snel. Nog enger vinden ze het als het donker is en we de lamp aanhebben. Dan zien ze ook nog de schaduw van het tegemoetkomende paard onder zich doorkomen, sommige springen de eerste keer met 4 benen van de grond. Gewoon rustig aan laten wennen, dus eerst in stap op 3 meter afstand een paard ook in stal je tegemoet laten stappen, dan op 2 meter afstand, dan in draf enz.
Nathalie84
Geplaatst: 28-11-04 22:17
Erg herkenbaar, ik heb nu een 4-jarige en die doet dat ook. Ik rij thuis altijd alleen en een keer in de week les en hij springt ook wel eens aan de kant. Ik probeer zoveel mogelijk door te rijden en met hem afleiding te zoeken (voltes draaien, tempo wisseling)
Mijn oude D pony die verkocht is had dit ook heel erg, erg vervelend op concours. Met haar moest ik op de tweede hoefslag blijven rijden want anders ging ze tegen de planken omhoog.
essie79
Geplaatst: 29-11-04 12:26
Zelf proberen te blijven ontspannen en veel doen. Op een gegeven moment wennen ze er echt wel aan. Mijn paard is ook 4 en ga nu ongeveer een jaartje naar les. Eigenlijk doet hij het omdraaien helemaal niet meer. Hij heeft nog wel een bloedhekel aan paarden die van zich af trappen. Dan draait hij nog wel even vlug om, maar daar kan ik hem eigenlijk geen ongelijk in geven. Ik heb liever dat hij dan even omdraait dan dat hij zich voor zijn flikker laat trappen.
xtvax
Geplaatst: 29-11-04 12:41
Ik heb ook een merrie die dat deed. zodra er (ook vooral bij zwarte paarden) eentje op haar afkwam, draaide ze vliegensvlug om en ging er vandoor. De ene heeft het meer dan de andere. Veel oefenen, eerst dat ze op 3 meter afstand langskomen en die afstand steeds wat verkleinen....ohh ik zie dat iemand anders dit ook al heeft geschreven Succes!
Fabb
Geplaatst: 10-12-04 19:06
Ik ken dit probleem ook.. Mijn paard heeft het niet zo erg, maar wel als paarden op hem af komen galloperen. Meestal helpt het wel om hem gerust te stellen. Gewoon een aaitje over zijn hals en zeggen dattie braaf is..
Fun_Fun
Geplaatst: 12-12-04 20:47
Afleren?? Nooit! Ik ken idd een paard die dat doet..Tja die is nu ook 8 ..