hals strekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 21:24

Ik ben nu weer sinds een half jaartje gestart in de B. En het gaat goed hoor we hebben al 10 winspunten Haha! , maar ik heb elke keer vieren voor het halsstrekken.

Het probleem is hij neemt me teugel heel mooi mee naar beneden en strekt zijn halsje en dan drijf ik er gewoon achter aan maar opeens gooit hij dan zijn hoofd weer omhoog (net iets voor "X" ongeveer als je uitgaat van diagonaal) en is van strekken dus geen sprake meer. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:28

En krijg je je paard dan ook niet weer naar beneden?
Ik meen ergens gelezen hebben dat het omhoog komen en vervolgens opnieuw strekken op verzoek van de ruiter een niet al te grote fout is.

Gooi jij je teugels misschien te los zodat het contact verdwijnt? Of doe je toch net iets anders dan anders? Wissel je wel netjes aan het einde van de diagonaal van been, er zjin paarden die tijdens het wisselen direct weer omhoog komen.

En hoe doet je paard het thuis? Op de volte hetzelfde verhaal, of blijft ze dan wel laag?
Probeer thuis wel om het paard lekker te laten halsstrekken. Het voordeel van thuis is dat je rustig een keer 3 rondjes kunt gaan halsstrekken.
Een goed van achteren naar voren gereden paard wat niet op de hand gereden wordt zal vanzelf strekken omdat het de hand weet te volgen. Vaak is er toch iets wat je zelf foutdoet waardoor het paard het niet doet. Vergeet niet dat een wedstrijd spannender is dan thuis. Je moet het thuis bevestigen en dan gaat het vaak op een wedstrijd ook wel goed.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-11-04 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:29

Probeer te achterhalen wat jij doet en wat zijn reactie daarop is.
De reactie weet je; hij gooit zijn kop in de lucht. Maar ga jij niet per ongeluk verzitten, of drijf je wat meer. Probeer hem anders gewoon die diagonaal te laten lopen zonder hem bij te drijven, misschien blijft hij dan wel beneden.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 21:32

Ja ik geef hem de ruimte om naar beneden te gaan maar al snel steekt die dan zijn hoofd omhoog en gaat die gewoon een beetje omzich heen kijken. Ik kan hem vervolgens wel meer makkelijk nageeflijk krijgen dat weer wel.

En het rare is ook en galop strekt die wel weer super goed en makkelijk. Misschien de volgende keer in galop de diagonaal oversteken Knipoog

Maar op voltes heb ik dus het zelfde probleem als op de diagonaal.. maakt eigenlijk niet uit...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:45

Probeer eens tussen de C (of A) en de hoek alvast iets ruimte te geven, in de bocht ook weer wat ruimte, zo geef je heel rustig iedere keer een halve cm. Dan geef je op de diagonaal weer een halve cm en dan heb je hem net zoveel ruimte gegeven als normaal, maar nu verdeel je het.
Misschien dat hij het dan beter oppakt en niet meteen gaat rondneuzen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 00:12

Sjonniej schreef:
Probeer eens tussen de C (of A) en de hoek alvast iets ruimte te geven, in de bocht ook weer wat ruimte, zo geef je heel rustig iedere keer een halve cm. Dan geef je op de diagonaal weer een halve cm en dan heb je hem net zoveel ruimte gegeven als normaal, maar nu verdeel je het.
Misschien dat hij het dan beter oppakt en niet meteen gaat rondneuzen.

hmmm ja zou idd kunnen. Ik ga het morgen is proberen! Bedankt OK dan!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:23

Ga meer oefenen op halsstekken en zorg ervoor dat het paard weet dat wat hij doet ook mag. Lekker die neus naar voren laten steken, maar wel kontakt houden. Ik ben met mijn 3 jarige ook bezig hiermee en zie dit gewoon als een oefening. Eerst bleef ze nog een tijdje in de krul lopen maar nu weet ze heel goed dat ze haar neus naar voren mag steken en maakt daar ook dankbaar gebruik van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:15

zorg dat je hem in het hals strekken ook mooi nageeflijk houdt. Dus niet losgooien maar echt je teugels laten meenemen uit je hand. Als hij dan dreigt omhoog te komen kun je dat snel genoeg weer corrigeren. In feite moet je dus je basis verbeteren Haha!

Hier zie je hoe je teugels op contact moeten blijven (ja ik zit voorover Bloos! ) en hoe mooi Raimaer nageeflijk blijft.
Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:29

Ik denk ook dat je te weinig contact houdt. En let er ook op dat het tempo gelijk blijft.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:53

Heb je, je onderbeen wel ver zat naar achteren? je zegt dat je gaat drijven zodat die dan meer van achteren komt, maar het kan zijn dat hij dan bang word voor de druk van je kuit. Heeft mijn paard namelijk ook, zodra ik mijn onderbeen te ver naar voren heb, en dan been ga geven wordt ie bang voor mijn been en wil die dus weg vluchten, wat die van jou dus doet met zijn hoofd.
Ik weet niet of dit bij jou paard ook het geval is, maar bij die van mij namelijk wel.
Succes!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 17:40

Lielle, ik pony heeft sowieso moeite met hals strekken, maar als ik te veel contact houdt met mijn teugel, zakt hij al helemaal niet. Laat staan als ik hem dan nagevelijk probeer te houden. Tips hiervoor??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:23

dan heb je echt een basisprobleem en is de aanleuning niet goed. Een paard dat fijn nageeflijk is zal vanzelf zakken en hals strekken als je je handen opent.
Dat los je niet 1-2-3 op met wat tips, heb het er eens over met je instructie.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:24

Ja, daar ben ik ook mee bezig. Het is bij hem eigen om met zijn hoofd hoog te lopen en omdat hij verkeerd is ingereden heeft hij ook verkeerde nekspieren ontwikkeld, waardoor het voor hem moeilijk is om laag te lopen. Hij kan ook gewoon aan de teugel en nagevelijk, maar zodra hij lange teugel krijgt, komt zijn hoofdje weer lekker omhoog

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:28

Ik heb het mijn vorige pony geleerd met een slof. Die kwam dan naar beneden, en dan kon ik haar dmv van de slof naar beneden blijven vragen. Toen ze eenmaal doorhad dat het de bedoeling was dat ze als ik ging vragen naar beneden moest, deed ze het goed. Ik vroeg haar naar beneden, en als ze omhoog wilde komen vroeg ik nog een keer en bleef ze beneden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:31

Ja, okee, dat is bij die van mij ook. Ook met aan de teugel rijden, mara krijg hem dus nooit aan de lange teugel op die manier naar beneden