Help!! Mijn 3,5 jarige ruin gaat op de kletter!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ineke_05

Help!! Mijn 3,5 jarige ruin gaat op de kletter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 10:30

Hallo Allemaal,
Ik heb een probleem met een 3,5 jarige ruin. Hij is nu 2 weken onder het zadel. Voordat ik er op stap longeer ik hem eerst even met lossebeugels en daar geeft hij helemaal niks om. Dan laat ik hem door iemand vast houden en stap ik op. Voordat ik goed kan zitten en beide voeten in de beugels heb is hij al op de kletter, en blijft wel 10 minuten door galopperen. Nou is mijn vraag hoe kan je dit probleem oplossen? Welke hulp middelen zou ik kunnen gebruiken? Aan de longeerlijn en dan gaan rijden vind ik geen oplossing want als hij dan omdraait dan zit de longeerlijn om hem heen en gaat ie nog harder op de kletter. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en advies zouden kunnen geven.
Alvast bedankt!!!!!!!

Groetjes Ineke.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:39

Heb je je teugels los als je aan de kletter gaat, of begin je druk op zn mond uit te oefenen? Dan zou het kunnen zijn dat hij daarvoor weg rent!

Ook ga je er waarschijnlijk opzitten met de gedachte: 'Daar gaan we weer'. Ik zou iemand er naast laten lopen, die hem vast houd. Als het even kan niet bij/aan het bit. En op die manier proberen een rondje te stappen. Rustig tegen hem aan blijven praten en vooral niet in de mond zitten.
Als hij dat braaf doet, zou ik het erbij laten voor die dag. En zo het rustig opbouwen. Anders weer terug naar de basis gaan, want dat hij zich omdraait met longeren is natuurlijk niet goed.

Veel succes!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:37

Veel geduld. Zorg als eerste dag alles past (vooral het zadel), en praat met het paard om hem gerust te stellen. Als ie uitgerend is opnieuw opstappen en kijken of het beter is.

En vooral niet kwaad worden, dan wordt de reden om te rennen alleen maar versterkt.

succes OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:32

Ja, lijkt wel op angst voor pijn (in de mond of van het zadel). Al eens geprobeerd aan de longe er op te rijden? Even combineren met wat hij kent . en omdraaien aan de longe als je erop zit, lijkt me een beetje vreemd. Maar als dat al een keer gebeurd is, kan dat heel goed dit gedrag veroorzaken. Hij is bang dat hij weer een lijn om zijn benen krijgt! even een betere longeur zoeken, zou ik zeggen. en als hij dan van die angst van die lijn af is, weer eens los proberen in een zo klein mogelijke bak (kun je niet de helft afzetten?) of op een erf met iemand er naast (die hem met een touwtje vast moet houden, liefst aan een halster). Wat je ook kunt doen is het halster eronder laten en daar een extra paar teugels aan maken. Dan hoef je niet aan de mond te zitten en kun je hem makkelijker terugnemen op de neus. Het bit is eng voor een jong paard..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:41

tja wat lusitana al zegt, heb ik niet veel meer aan toe te voegen. je kunt wel proberen om als je op gaat stijgen alles heel rustig te doen en iemand anders die hem vasthoud en blijft vasthouden tot je helemaal goed zit en dan uitbundig belonen als hij stil blijft staan. geef hem een klein snoepje of iets...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:07

inderdaad, even over het hoofd gezien, maar WACHTEN als je opgestegen bent is iets wat je alle jonge paarden moet leren. Heb je later alleen maar plezier van, anders krijg je zo´n paard dat al loopt te huppelen als je nog maar een voet in de beugel hebt. Dank je klomp, goeie!!!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:39

Wat doet degene die dit paard vasthoud?? Longeren doe je dit altijd zelf of is dit paard ook gewend om door een ander gelongeerd te worden??
Als dit paard alleen door jou gelongeerd wordt kan het ook nog zijn dat
hij het gek vind dat je stem nu van boven afkomt inplaats van beneden. Hij ziet je namelijk niet meer.

ineke_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 17:30

Allemaal bedankt voor de reacties.
De gene die het paard vast houd die houd hem vast tot ik zeg los maar ik heb hem want die gene kan hem eigelijk niet vast houden want hij is al weg voordat je het weet. Ik vind het een wat minder idee om er op te gaan als hij aan de longeerlijn zit want als hij dan omdraait en longeerlijn zit achter hem aan gaat hij nog harder. Ik vond het wel een goed idee om de helft van de bak af te zetten daar had ik nog niet eerder aan gedacht, dan kan hij iets wat minder vliegen. Ik hoop dat er nog meer reacties komen. Alvast bedankt allemaal!!!
Groetjes Ineke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:20

Inderdaad veel geduld hebben ermee, en ook met het gewicht rustig aan doen, want misschien is het in 1x zo wat te veel voor hem? Eerst gewoon druk uitoefenen en dan steeds ietsje meer voor je opstijgt, want misschien ligt het probleem daar wel!

Succes!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:25

waar is hij ingereden?heb je het zelf gedaan?kijk of hij met het zadelmak maken etc ook welleens de neiging had om weg te rennen.
opstappen en stilstaan is beloning met een snoepje.ALLEEN als hij stilstaat.je kunt hem zo het stilstaan leren,en dan de snoepjes weer afbouwen.verder:als hij gaat,laat hem dan gaan,als hij weer terugkomt,drijf jij nog een rondje door.als hij op jou stem terug komt is hij braaf,kun je hem dan stilzetten,geef hem dan weer een snoepje ofzo.
dit kun je echt wel weer afbouwen,als hij het eenmaal geleerd heeft:braaf is lekker snoepje-naar braaf is een lief woordje,aai over de hals.
niet op de hlas kloppen,dat kan voor een jong paard als straf worden gezien.
vergeet niet dat je hem in en koude periode inrijd,hij moet zich warm rennen,denkt ie zelf.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:26

pas trouwens wel op met het afzetten van de bak dat hij niet onderuit glijd.laat hem de afbakening eerst goed zien.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:05

Je hebt al veel goede adviezen gehad. Toch ben ik het niet overal mee eens. Op een erf opstappen zou ik zelf heel eng vinden ivm uitglijden of vallen op een harde bodem. En in de longeerlijn draaien heb ik zelf ook een keer meegemaakt; erg vervelend Boos! . Wat je ook nog zou kunnen proberen, als je alle lichamelijke klachten uitgesloten hebt, is dit: Met opstappen laat je je paard weer vast houden door iemand die gewoon aan de linker kant van je paard staat en hem met z'n rechter hand vast houd. Zet je paard trouwens met z'n rechter kant tegen de omheining, eventueel in de hoek, zodat hij niet naar voor of opzij kan. Als je zit laat je de persoon op de grond naar achter stappen en zo het hoofd van je paard naar links meenemen. Het paard moet dan om z'n as draaien en kan hierdoor als het goed is niet gaan rennen. Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:03

Vind dit behoorlijk link. Zowel voor die gene die het paadr vast heeft en voor de ruiter en het paard zelf.

Mijn mening is dat is dat je met een jong paard begint met grondwerk(zie site) voordat er een zadel opkomt enz. In de meeste gevallen is er dan geen enkel probleem meer. Is dti wel zo dan zit er ergens iets fout.

Er op liggen gaat goed. Het is pas op het moment dat je been aan de andere kant tegen het lichaam komt. Heeft dit paard last van singel nijd gehad?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:36

Bij erf dacht ik meer aan zand, gras of gravel. Of is het tegenwoordig allemaal beton in Nederland?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:49

leer dit paard met grondwerk te wachten. Ga er mee wandelen en laat hem eens rustig een paar minuten stilstaan. Hij moet op jouw teken wachten, jij bepaalt wanneer hij gaat lopen, niet andersom.
Ben je zelf ook nerveus als je erop gaat? Ik vraag me af of het angst is of een dominantieprobleem, dat is moeilijk te bepalen zo achter de computer.
Als je niet zeker bent laat iemand er dan eens naar kijken die er veel verstand van heeft. Veel succes.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 00:22

josien schreef:
Vind dit behoorlijk link. Zowel voor die gene die het paadr vast heeft en voor de ruiter en het paard zelf.

Mijn mening is dat is dat je met een jong paard begint met grondwerk(zie site) voordat er een zadel opkomt enz. In de meeste gevallen is er dan geen enkel probleem meer. Is dti wel zo dan zit er ergens iets fout.

Er op liggen gaat goed. Het is pas op het moment dat je been aan de andere kant tegen het lichaam komt. Heeft dit paard last van singel nijd gehad?

Volgens mij is hier niks link aan. Als dit alles in rust gebeurd. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het paard 'omtrekt'. Ik heb zelf op deze manier tientalle paarden zadelmak gemaakt met uitstekende resultaten.
Voorop gesteld natuurlijk dat het 'voorwerk' goed is gedaan. Waaronder vertrouwen winnen met grondwerk, goed longeren ed. En inderdaad er eerst op gaan liggen heb ik ook altijd gedaan en werkt prima. Maar als ik dit er allemaal uitvoerig bij moet gaan zetten en helemaal ga uitleggen hoe je een paard zadelmak maakt, narijdt, enz ben ik over zes weken nog niet klaar . Sorry als mijn uitleg niet helemaal zo over kwam als bedoeld maar het is maar een héél klein onderdeel van een héle lange training.

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 08:28

Je kunt ook eerst aan de dubbele longe werken. Veel overgangen erbij doen en daar maar best een beetje hand bij komen, als hij er dan van door gaat als jij er na een week of 2 weer op gaat is hij in ieder geval niet bang meer voor het bit en dat lijkt me wel handig met een aan de kletter gaand net ingereden paard!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:56

kweenie jij vind dit niet link.

Mijn ervaring is dat je deze paarden niet zonder gevaar voor eigen leven klem kan zetten zodat hij niet weg kan. Ze gaan dwars door je heen uit paniek.

Zoals jij zegt een paadr in te rijden klopt ook zo ongeveer, maar we spreken hier over een paard waarbij je dus niet rustig kan gaan zitten.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:57

Je moet

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:59

Je moet, wat Verward

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:21

Was een foutje,ik was al aan 't verbeteren maar je was me voor. Je moet hem ook niet klem zetten. Het idee is dat hij de ruimte niet ziet. Eigenlijk het zelfde effect als de bak afzetten. (Werkt ook goed overgens) Een paar jaar geleden heb ik een jonge hengst zadelmak gemaakt. Alles ging prima en hij was zo ver dat ik er op kon, dacht ik. Eerst erop liggen: geen probleem, maar gaan stappen ging dus absoluut niet!Hij ging gelijk bokken en ik lag met m'n snufferd in 't zand. Na veel pogingen van liggen, zitten ed was ik op het volgende punt;Ik kon alles, als ik hem maar stil liet staan. Zodra hij in beweging kwam ging het fout. En dan kon degene die hem vast had hem ook niet houden. Toen zijn we hem gaan laten stappen in een zo klein mogelijk bochtje, dus zijn hoofd naar links en dan zo kort mogelijk laten draaien. Probleem opgelost! Alleen had ik niet altijd hulp en met het gaan stappen vertrouwde hij op de persoon op de grond. Toen ben ik hem in de hoek gaan zetten Als ik alleen was zodat hij niet het idee had dat hij weg kon spurten en dit werkte prima. Ik kon zo alleen opstappen en veilig wegrijden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:38

Een korte bocht laten draaien om geen voorwaatse actie te krijgen en toch de benen in beweging help inderdaad bij paarden die angst hebben om hun benen in beweging te zetten. Ze zijn bang om te vallen en denken dat bewegen onmogelijk is. Bij zulke paarden werkt dat inderdaad.
Heb je een paard die direct begint te rennen als je er op stapt, dan is het een ander verhaal. Z'n paard kun je wel proberen in een kleine bocht te zetten, maar die gene op de grond kan dat nooit houden. Deze beweging kan enkel ingezet worden vanuit stilstand of rustige stap. Niet van uit een wild weg rennent paard.

Daarbij zeg je zelf dat je enkel goed kon opstappen in de hoek. Naar mijn idee een geheel verkeerde gedachten.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:17

Dan verschillen we van mening en dat kan natuurlijk altijd . Het was een goed bedoeld advies en van alle goede adviezen kan ineke_05 zelf kijken wat ze er mee doet, welke voor haar en haar paard het beste passen. Dit blijft moeilijk van achter de computer.
Succes ineke_05! OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:22

Er is iets misgegaan in het beleren, anders zou zo'n paard niet erg hard gaan rennen. Ik zou terug gaan naar het longeren, en dan langzaam iemand er op zetten, misschien iemand die licht is? En zeker niet in een grote bak longeren, jonge paarden krijgen dan veel te veel vrijheid. En verder geen hulpmiddelen of wat dan ook gebruiken, want dan ben je helemaal verkeerd bezig. Longeren is het sleutelwoord voor een jong paard, dus ik zou terug naar het begin gaan, succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:10

Ja, absoluut teruggaan naar een fase die nog wel goed ging. anders kom je nooit verder.