Basishulpen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Basishulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 23:45

Kom ik even als beginner die al 7 jaar rijdt... *gaat zich schamen*

Aangezien ik de laatste tijd weer iet wat serieus in de bak probeer te rijden, ipv het enkel met losse teugeltje rechttoerecht aan buiten te hobbelen, heb ik weer wat opheldering nodig voor de basishulpen...

En dan met name de beenhulpen, en tijdens hte rijden van figuren. Vooral met figuren hobbelen ben ik wat de weg kwijt met de houding en hulpen van de benen...
Ik heb namelijk enkel de afgelopen 3 jaar dat voornamelijk gereden met het sturen met de teugels en het bit (paarden die voor de kar liepen en niet geen beenhulpen kende...). En nu ik op een pony rijdt die dat wel onder de knie heeft, heb ik weer wat opheldering nodig.

Meer een bevestiging van mijn gedachte en mijn doen op het moment.

Alvast bedankt Lachen

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:51

als je gaat afwenden is het beter vooral met je been sturen, ik gebruik de teugels juist bijna niet. Als je bijvoorbeeld naar links wil afwenden, dan druk je je rechterbeen wat aan. In combinatie met je teugelhulp moet de pony meteen reageren. En natuurlijk als je naar rechts wilt, je linkerbeen aan drukken, weer in combinatie met je teugelhulp. Mischien is les een idee? Want het zou erg zonde zijn om de pony te irriteren met de verkeerde hulpen. En bij les kan de instructrice duidelijke adviezen geven. Veel suc6 met het rijden! Lachen

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:35

Aanwijzingen vanaf je beeldscherm kunnen je op weg helpen, maar je hebt veel meer aan goed les.
Ga met de pony naar een manege in de buurt voor een groepsles eens in deweek, of ga op zoek naar een goede instructeur die bij je thuiskomt.
Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:35

ik denk dat je met les beter af bent...dat is te veel informatie om even zo op te schrijven..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:35

Geef met je binnenteugel een ophouding en duw hem tegelijkertijd met je buitenbeen van de hoefslag af. De volte stuur je verder alleen op je buitenteugel, waarbij je binneteugel grotendeels los hangt.
Als je merkt dat je paard naar buiten wegloopt, buitenbeen eraan. Als hij naar binnen valt, binnenbeen eraan. Loopt hij goed, niets doen, lekker laten lopen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:21

ik denk dat je veel beter les kan nemen... want als je aan het rijden bent, teminste heb ik altijd, denk je hier toch niet meer bij na. omdat het teveel is om te onthouden in een keer... ja,of jij moet het wel kunnen

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:28

Mensen, ze vraagt alleen om een beetje opheldering, dus aan "je kan beter les nemen" heeft ze niks, misschien doet ze dat al wel of wil ze dat om bepaalde redenen gewoon NIET....
Maar hoe je moet sturen met de beenhulpen zijn al wel goed uitgelegt door Sjonniej en Lyte en daar heb ik dus niks aan toe te voegen!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 18:19

Bedankt voor de reacties Lachen

Het is idd wat meer opheldering. Wie weet ga ik in de toekomst ook lessen, maar ik rij meer buiten of gewoon wat recreatief, dan dat ik echt met hem aan het werk ga. Als dat het geval is, komt de les er mischien wel. Ik ben niet iemand die maar wat aanmodderd zomaar, ik wilde enkel wat opheldering. En dat heb ik gehad Lachen Bedankt!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:56

Afwenden: begrenzen met je buitenteugel tegen de hals, binnenteugel iets van de hals, binnenbeen lang maken en zacht tegen je paard aanhouden, "omduwen" met je buitenbeen.

Stukje van mijn instructrice Haha!

Als ik het goed begrepen heb gebruik je je binnenbeen om je paard daar om heen te laten draaien, vergeet je deze dan "valt" je paard om.
Gebruik je je bennenbeen draait hij daar om heen en krijg je een mooie wending/volte etc.

Correct me if I'm wrong, bij mij komt er ook opeens veel rauw op mijn dak vallen Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:18

Wat ook vaak helpt: doe eens of je paard bent :-D
Als jij paard zou zijn, en je zou naar rechts moeten wenden, wat zou je als ruiter dan moeten doen? Probeer dit te "voelen"
De bedoeling van het correct uitvoeren van wendingen is dat de achterbenen precies in het spoor van de voorbenen volgen. Stel je paard voor als twee losse stukjes, verbonden door het stukje "rug" waar jij op zit. Met de teugels kan je alleen het stukje voorkant wat besturen, met je benen moet je als ruiter zorgen dat de achterbenen dit spoor volgen.
Als jij het hoofd van je paard naar rechts stuurt om bijv te wenden, waar gaan de achterbenen dan heen? juist, met je linkerbeen moet je dus zorgen dat je die achterbenen "meeneemt". Met wijken ed hetzelfde.. probeer zelf eens een stukje te wijken, en stel je voor waar je achterbenen als paard zijnde heengaan..