heel voorwaarts-nerveus& snel beledigend paard wa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiltje

heel voorwaarts-nerveus& snel beledigend paard wa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 21:09

Ik rij sinds een tijdje een heel erg looplustig snel beledigend paard. Hij word ook wat nerveus als hij net wat meer moet doen dan alleen diep rond laag losrijden. Het losrijden gaat over het algemeen goed, hij heeft een superfijn mondje en in stap en draf ne pas de probleme.

Maar bij de galop wisselt het heel erg, de ene dag is hij vanaf ronde 1 nerveus, snel drammerig heet noem maar op. De andere dag kan ik redelijk fijn losgaloperen. Vervolgens pak ik hem op en de ene dag kan hij heel gemakkelijk schoudervoor, wijken lukt wel maar enkel als ik heel stil blijf zitten. Verder leert hij supersnel want als ik voor "the fun"een keertwending inzit neemt hij dit vrij goed aan. Ene kant wat makkelijker dan de andere zijden maar goed dat kan. Over het algemeen loopt hij in de galop links ook rustiger dan rechts.

Op stal is hij rustig maar vraagt veel aandacht, hij speelt enorm veel in de paddock en hij is altijd fit. Ik heb geprobeerd om hem los te gooien van te voren maar ook daar word hij niet minder heet van. In degalop is hij dus heel groot

in de drag als hij weer zo'n bui heeft heel nerveus en snel geraakt,

de stap is dan ook veel te snel.

Weet iemand hier iets op?Rontgerlogisch is hij geheel in orde, en met longeren is dit idem dito alleen kun je hem dan verder sluiten

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:03

Hij is dus altijd zo energiek?? Hoe is t met zn voer? Krijgt ie misschien teveel in verhouding met de beweging/training hij krijgt?

En helpt t ook niet als je m in t losrijden wat langer laat galoperen? gewoon in verbinding lekker ff laten galoperen, misschien dat ie dan zn energie wat kwijt raakt?

Het zijn een paar ideetjes,

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:35

Wees blij! Knipoog Ik vind dit vaak de meest perfecte paarden om te rijden. Ze zijn altijd looplustig, en ze pikken vaak inderdaad dingen snel op omdat ze meestal heel leergierig zijn.
Maar ja, wel vervelend dat hij zo ontzettend gevoelig is (aan de andere kant kan dit later in het rijden heel handig zijn), en dat hij nerveus wordt als je hem echt een beetje aan het werk zet. Maar je zegt zelf ook dat als je zelf helemaal stil zit hij dat Meestal is dit een kwestie van veel geduld, en gaat het dan vanzelf beter. Hoe oud is hij trouwens? En krijgt hij inderdaad misschien niet teveel voer?
Ik denk toch naar wat ik zo hoor, dat je het het beste op kan lossen door hem echt meer aan het werk te zetten als hij heet wordt. En als hij dit goed oppakt, ook meteen proberen ontspanning te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:52

Sluit me aan bij Flamingo. Het is toch juist heerlijk om op een paard te rijden dat je enkel hoeft af te remmen.
Ik denk zelf dat het probleem bij jou ligt omdat je zelf al schrijft dat wijken lukt als je heel stil zit. Misschien moet jij zefl wat rustiger blijven en je pard harder laten werken.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:59

Jippie schreef:
Sluit me aan bij Flamingo. Het is toch juist heerlijk om op een paard te rijden dat je enkel hoeft af te remmen.
Ik denk zelf dat het probleem bij jou ligt omdat je zelf al schrijft dat wijken lukt als je heel stil zit. Misschien moet jij zefl wat rustiger blijven en je pard harder laten werken.

ik zit super rustig en stil, daar ligt het niet aan maar hij paniekeert dan zo snel.

Voer krijgt hij in verhouding niet veel, we geven hem buiten brok en mix wat pulp bij want hij zou ook wat mogen groeien in omvang.
Wat betreft even laten galoperen heb ik ook al geprobeerd, helaas. Hij kan wel uren galoperen. Ik heb hem enkele keren meegenomen naar een aardappelveld hier verderop van de boer maar daar kan hij geen genoeg van krijgen. Het lijkt wel of hij nooit moe te krijgen is Verward

Het lijkt fijn, maar hij is echt te fanatiek! Maar alvast bedankt voor de suggesties, mocht je er meer hebben alles is welkom!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:22

Die merrie van mij is ook zo!
Zo energiek als ik weet niet wat....gisteren een wedstrijd gereden, dik een uur losgereden, anders laat ze me alle hoeken van de bak zien...
Wat bij mij help is, voer vermindering en nervelet druppels, de ergste heftigheid is eraf en ze is nog super allert om te rijden.
Nu kan ik gewoon rijden, zonder dat ze overal van schrikt en bij elke verkeerde grasspriet wegspringt!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:12

Wel prettig een altijd voorwaarts paard, die van mij is soms zo lui, pff dan ben ik al aan het andere eind van de bak en dan moet hij nog komen.

Dat paardje van jou is gewoon nog jong, gun hem maar de tijd wordt vanzelf wel beter. Die van mijn was vroeger ook zo, toen ontdekte hij het schrikken kilometesr opzij springen. Toen werd hij lui en nu gaat hij redelijk.

Ik denk dat je hem gewoon de tijd moet geven om te groeien. Goed voeren zodat hij lekker vol wordt. lekker mee buiten rijden en rustig trainen.
Tevreden zijn met wat hij geeft en heeft hij een race dag so what morgen is er weer een nieuwe dag.

Nieuwe dag nieuwe kansen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:39

probeer voor je zelf rustig te rijden, blijf rustig in je zitten. lekker veelchakelen en overgangen in je oefeningen.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:39

we will try it!!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:46

driekwart, hele, halve vierkantjes gaan rijden ipv voltes, ene keer tot de hoefslag, andere keer halve meter daarvoor blijven, steeds van hand wisselen. Groot, klein wenden. Steeds afwisselen zodat hij niet weet wat er komt en op jou gaat letten ipv van op zichzelf. En tussendoor regelmatig eventjes stappen aan een compleet vrije teugel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:50

ga hem niet tegenwerken.sluit compromissen:als hij rustig is,ga je doorzitten.wordt hij te heet,dan stel je hem lager in en ga je licht rijden.
heeft hij wel een goede bouw voor wat jij wil?het kan enorm veel uitmaken hoe hij gebouwd is.
let er ten alle tijden op dat je niet strak word in je rug en armen.praat veel tegen hem.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:53

wat voor een afstamming heeft dit paard, kan namelijk ook genetisch bepaald zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:00

Het enige wat je moet doen is je er niet zo druk over maken en plukken wat de dag je geeft. Wel altijd eraan blijven rijden, daarmee wil ik zeggen dat je compromissen sluit, ik een beetje jij een beetje.

Op het moment dat hij goed voelt iets extra, momenten dat hij slecht is basis..... laat zo een paard maar in zn waarde zonder dat je daarbij de progressie uit het oog verliest. Vaak gaat het beter als jij je er niet meer "druk" om maakt.

Misschien is het verstandig om eens bij Tyrza te gaan lessen. Zij kan daar op een goede manier mee omgaan

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 16:09

gijsenkim schreef:
Het enige wat je moet doen is je er niet zo druk over maken en plukken wat de dag je geeft. Wel altijd eraan blijven rijden, daarmee wil ik zeggen dat je compromissen sluit, ik een beetje jij een beetje.

Op het moment dat hij goed voelt iets extra, momenten dat hij slecht is basis..... laat zo een paard maar in zn waarde zonder dat je daarbij de progressie uit het oog verliest. Vaak gaat het beter als jij je er niet meer "druk" om maakt.

Misschien is het verstandig om eens bij Tyrza te gaan lessen. Zij kan daar op een goede manier mee omgaan

Ik ben laatst bij tyrza geweest om te lessen maar het is een super fijne meid en ik heb er ook wat van geleerd maar ik les momenteel bij frenk jespers en dat past voor mij nog beter. Maar bedankt voor je reactie. MIjn zus lest ook bij tyrza en dat klikt heel goed.

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 16:57

geduld is een schone zaak!
Probeer eerst rust in je paardje te krijgen. Veel stappen en ook belonen als 'ie rustig is.
Zodra jij meteen begint met drukke oefeningetjes wordt je paard ook alleen maar drukker.
Longeren voor het rijden helpt misschien ook.
Als jij rustig bent en rustige hulpen geeft, wordt je paard dat ook.
Je paard is (meestal) het spiegelbeeld van jezelf.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 21:23

maradamas schreef:
geduld is een schone zaak!
Probeer eerst rust in je paardje te krijgen. Veel stappen en ook belonen als 'ie rustig is.
Zodra jij meteen begint met drukke oefeningetjes wordt je paard ook alleen maar drukker.
Longeren voor het rijden helpt misschien ook.
Als jij rustig bent en rustige hulpen geeft, wordt je paard dat ook.
Je paard is (meestal) het spiegelbeeld van jezelf.

Ik kan heel geduldig zijn, ik vrees dat het daar niet aan ligt. Het is niet een questie dat hij druk word als ik oefeningen wil rijden het start al eerder. Ik weet niet of je frenk wel eens hebt zien lesgeven? Zo rij ik nml, dat is echt verre van druk. Het maakt niet uit of ik hem losgooi longeer of iets dergelijks. Hij blijft energie houden voor 24uur. Hihi. Maar het is acht zo, maar ik zal wel eens kijken wat we er mee gaan doen. Maar bedankt voor je reactie!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:09

muiltje schreef:
Ik kan heel geduldig zijn, ik vrees dat het daar niet aan ligt. Het is niet een questie dat hij druk word als ik oefeningen wil rijden het start al eerder. Ik weet niet of je frenk wel eens hebt zien lesgeven? Zo rij ik nml, dat is echt verre van druk. Het maakt niet uit of ik hem losgooi longeer of iets dergelijks. Hij blijft energie houden voor 24uur. Hihi. Maar het is acht zo, maar ik zal wel eens kijken wat we er mee gaan doen. Maar bedankt voor je reactie!

Scheve mond Dan zou ik inderdaad gezien de leeftijd van het paard alle oefeningen laten zitten. Dus geen wijken, schouder binnenwaarts en dergelijke.
Gewoon heel simpel rechte lijnen, grote cirkels en dergelijke.
En alleen maar werken aan de takt en de regelmaat. Gaat hij te hard dan laat hem maar even hard en dan rustig weer opvangen overgang terug naar stap en weer opnieuw. Even een tijdje heel simpel rijden, niets vragen of trainen, alleen maar takt, regelmaat en schwung en aanleuning meer niet.
De kan wel zijn dat hij bang is voor de oefeningen of omdat hij zo goed aanpakt dat je hem overnomen hebt. Ik hoop dat je de tijd hebt en geen plannen om hem morgen B te starten en over een jaar minimaal S. Geduld is ook bij deze paarden een schone zaak.

Bij ons op stal rent er ook een zo en die is door zijn eerste ruiter die daar niet tegen kon en gelijk is gaan rijden met slof neus naar onder behoorlijk verpest, overnomen dus een beetje. Die is aan het rennen geslagen.
Het meisje dat hem nu rijd heeft enorm veel geduld met haar het is al wel duidelijk mider maar weg gaat het bij die niet meer.
Mijn advies luid dan ook doe het maar rustig aan anders maak je het msichien voor langere tijd stuk.
Sucses

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:46

Sommige paarden hebben dit in hun karakter. Wanneer ze iets moeilijk vinden, rennen ze weg. Bijkomend nadeel: ze worden stijf, lang en zijn niet meer fijn aan het werk te krijgen omdat ze op alle (hoe klein ook) aanwijzingen als een bom reageren. Gewoon rustig doorwerken en als ze te druk worden, stil zetten, na laten geven en weer wat pasjes in stap naar voren, etc. Net zo lang tot ze weer rustig zijn en luisteren.
Op een gegeven moment worden ze sterk genoeg om de oefening goed aan te kunnen en dan is het meestal geen probleem meer.

Waar het ook aan kan liggen (bij die van mij speelt dit nu een rol) is de kou. Wanneer ze net onder het dek vandaan komen (bij het losrijden), gaat het nog prima. Maar na een tijdje worden ze koud op de spieren (ik stap regelmatig een stukje aan een wat langere teugel) en dan wil het niet meer. Ik rijd die van mij nu met een dek op (zo'n uitrijdeken met een dunne wollen binnenkant) en dan gaat alles prima.

Succes ermee!

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 19:36

misschien is bach Rescue Remedy een oplossing, je kan dit kopen bij een drogist enz. het hielp mijn paard ook heel erg en ik had dezelfde lklachten
succes!!