Kapotte neusriemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissChoutje

Kapotte neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:32

Het paard van mijn zusje spert met rijden zo erg zijn mond open dat onder het rijden, tijdens het springen in een parkoer, al twee keer een neusriem is gesprongen. Weet iemand wat je hier aan kan doen, welke neusriem hij niet kapot krijgt? Zijn gebit is goed en alles. Alleen is het een paard die helemaal in paniek raakt als hij teveel druk op zijn neus krijgt. Een koord heeft ze al geprobeerd maar dat was dus geen oplossing omdat hij helemaal gek werd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:34

Probeer eens gewoon zonder neusriem te rijden...

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:36

Dat hebben we ook al geprobeerd, maar het probleem is dat het nogal een heet paard is er dan geen stuur en rem meer op zit.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:16

als je paard niet te houden is lijkt het mij dat hij niet erg gehoorzaam is. vind je dat zelf niet gevaarlijk? ik zou dan eerst eens even gaan oefenen op gehoorzaamheid en dan heb je dat riempje misschien ook niet meer nodig..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:54

een dressuur/aansnoer neusriem is heel stevig.
En dan zou ik als ik jou was een nemen die heel dik onderlegt is... dan voelt die de druk wat minder

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:59

ik heb het idee dat het paard bang is van het bit omdat hij er misschien ooit slecht ervaringen mee heeft gehad (bij een vorige eigenaar misschien). paarden die bang zijn voor de druk van het bit in de mond kruipen vaak achter de teugel of sperren de mond open of gaan a la giraf lopen. ik zou zeggen: kijk of je misschien van iemand een bitloos hoofdstel kan lenen om te kijken of het verschil maakt. overleg eerst met een kundig iemand in de buurt die je daar ook bij wil begelijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:37

misschien is een mexicaanse neusriem iets ? (of heb je dat ook al geprobeerd)

wat suzanne schrijft zou misschien ok nog kunnen

in ieder geval succes!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:44

Blijf alsjeblieft van gekke neusriemen af! Dat maakt het erger. dit paard geeft toch aan dat er iets mis is! bitloos is een goed idee, maar dan geen hackamore, want dat werkt weer op de neus. Side-pull of iets dergelijks is beter. Wat voor een bit zit er nu aan? Verder moet je dus gewoon het paard gehoorzamer maken met veel overgangen en figuren. Hoe langer je rechtuit rijdt, hoe harder ze kunnen, dus veel figuren en dan eens een hindernisje nemen in een volte of gebroken lijn, dus een beetje onverwacht. Geen parcoursen meer springen tot je totale controle hebt.
Is zijn mond nagekijken op wolftanden bv? Laag verhemelte? Nog maals, welk bit gebruik je?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:29

Een neusriem nemen die niet knapt, lijkt me niet verstandig, een paard wat zelf een sperriem braakt, heeft ergens last van... Anders doet hij dat niet lijkt me. Laat er eens iemsnd naar kijken, misschien zit er ergens wel een probleem waar je op het eerste gezicht niet aan denkt.
Succes ermee! Lachen

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:29

braakt=breekt hahaha tiepfoutje!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:31

Ik lag al in een deuk...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:55

Mischien iets meer er op oefenen dat een paard op de zit en de benen gereden wordt en iets minder met de hand rijden.
Als je druk op de neus wilt vermijden moet je de neusriem eens iets losser doen, denk erom er moet zeker een vinger onder kunnen.
Een neusriem maar zo strak mogelijk aantrekken is onzin.

Eigelijk zou je een paard inderdaad zonder neusriem moeten kunnen rijden.

Dus meer van achter naar voren en vriendelijker in je hand.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:01

AMEN

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 00:23

of een dikke onderlegger van schuim met bad stof (word vaak bij aansnoer neusriemen gebruikt vooral in combinatie met stang en trens)
Die verdeelt de druk beter en doet het geen pijn aan zijn kaak.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:46

Net als hierboven ook al wordt gezegd, zou je beter kunnen kijken waarom hij het doet en hoe je kunt voorkomen dat hij zijn mond open WIL doen.
Meer met zit, minder met de hand.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:41

Zijn het dan versleten neusriemen (of slechte kwaliteit leer) geweest?
Heeft een paard zoveel kracht in zijn kaak dat ie echt een leren band stuk kan trekken?!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:52

Ja, zoveel kracht heeft een paard in de kaken...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:04

Hoe kun je nou in hemelsnaam een parcours rond komen met een paard dat bezig is om zijn neusriem kapot te trekken? Het lijkt met toch echt zinvoller om zonder neusriem te rijden, en dan er eens een rem en een stuur op zetten. Lijkt me ook nogal vreemd dat de rem en het stuur afhankelijk zijn van de neusriem, volgens mij heb je tot nu toe gewoon het probleem onderdrukt door die neusriem.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:39

paar gaten losser doen?? Miss dat hij dan minder vecht?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:34

Een paard kan juist erg hard in de mond aanvoelen als je de neusriem te strak hebt, dan kan het paard hier nog eens extra in gaan hangen. Oftewel neusriem eraf en vaak zijn ze dan al stukken beter in de mond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:53

AMEN

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:55

mss een rondje tandarts?!?! je moet eerst proberen om alles uit te sluiten! zodat je zeker weet van ok het ligt er dus niet aan dat hij bv haken heeft!

haken kunnen OA herkennen aan: als hij aan het eten is moet hij rustig malen. doet hij dit niet en er valt vanalles naast zn mond zouden het haken kunnen zijn!

ik weet het ook niet zeker hoor maar dit was mn eerste ingeving

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:56

germie schreef:
Een paard kan juist erg hard in de mond aanvoelen als je de neusriem te strak hebt, dan kan het paard hier nog eens extra in gaan hangen. Oftewel neusriem eraf en vaak zijn ze dan al stukken beter in de mond.

maar dan heb je wel het risico dat hij zn tond over het bit kan klappen en, ik vind dat het bit dan ook niet rustig in de mond ligt en het TE gemakkelijk heen en weer getrokken kan worden

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:04

Chantal_Ivan schreef:
maar dan heb je wel het risico dat hij zn tond over het bit kan klappen en, ik vind dat het bit dan ook niet rustig in de mond ligt en het TE gemakkelijk heen en weer getrokken kan worden

als je gewoon je handjes stil houd gebeurt dat niet!!!
tenzij je gaat rukken en plukken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:23

Chantal_Ivan schreef:

Dan beweeg je je handen te veel.

Eigenlijk zou je zonder neusriem je proefjes moeten rijden, er zijn dan genoeg ruiters die door de mand vallen.