jong paard verder doorrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stoere

jong paard verder doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:42

hoi, ik heb een jong paard van net 4.
ik heb hem nu ongveer 4 weken. eerst gelongeerd enz. maar nu sinds 2,5 weken zit ik er op en ging het vrij goed.

ik heb hem toen op me werk gehad( ik werk op een stal waar ze jonge hengsten en ruinen zadelmak maken) mijn schoonzusje reed hem toen even voor mij, tot we ruzie kregen en ik er dus weer alleen voor stond, en er toen weer zelf op heb gezeten, na een paard dagen begon hij met bokken. nu ben ik gister weer thuis gekomen met hem.

en vandaag weer er op gegaan. maar het bokken wordt steeds erger en hij gaat nu ook steigeren. wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven.
al vast bedankt. groetjes nicole

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:54

Misschien eerst eens zoeken naar de oorzaak van het bokken, het kan zijn dat hij last heeft van zijn rug. Anders gewoon doorrijden en hem ook niet de kans geven om stil te staan en iets in zijn hoofd te halen. Actief houden, overgangen, figuren,... EN LES!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:36

Ik heb 1 goede tip neem les en vraag aan die gene wat er aan de hand is.
Mss probeert hij je uit maar mss is er wel iets mis met het tuig of met zijn rug vraag iemand die er verstand van heeft.
Je werkt toch op een stal kunnen zij je niet helpen.

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:13

mijn 4 jaar bokt ook vaak nu, ze krijgen conditie nu ze wat worden doorgewerkt, als een paard pas opgeleerd is is het vaak braver omdat het nog geen conditie heeft, wanneer ze conditie krijgen worden ze frisser en zeker met dit koude weer, veel buitenhalen en konstant bezig zijn als je rijd, schouderbinnewaarts,verlengen,..... vanalless

xxriannxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:19

zorg dat je hem eerst flik laat uitbokken aan de longeer lijn voor je erop gaat totdat hij moe is... als hij er moe uit ziet kan ga je hem even rijden. probeer dat longeren dan weer terug af te bouwen totdat je hem dan helemaal niet meer hoeft moe te maken. en je kan rijden zonder dat hij bokt. en als je rijd moet je hem heel goed naar voren toe rijden.. en ehh voorzichtig voor je zelf natuurlijk.... Scheve mond

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:16

Veel jonge paarden gaan, als ze van de verbazing zijn bekomen, je uit proberen. Ik zou het maar weer goed maken met het schoonzusje, misschien kan zij hem in dit stadium beter aan.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:30

Ik heb ook eens detip gekregen om jonge paarden een half jaar eerst te longeren voor je er op klimt...
Dan kunnen ze de eerste bokken aan de longeer doen en niet onder jou kont:D

Ds inderdaad zoals al gezegd eerst lekker laten uitrazen aan de longeerlijn !

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:25

ik denk dat het verstandig is hulp erbij te zoeken, dit kan natuurlijk vanalles zijn, tuig dat niet goed zit, frisheid, uitproberen, etc etc.
Zeker bij het aanrijden van jonge paarden zou ik gewoon iemand die veel ervaring heeft met beleren vragen eens zijn oordeel te geven.