Normaal voor pony van drie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Normaal voor pony van drie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 14:56

Ik heb sinds kort een driejarige pony.Ongeveer 1 maand.Toen hij hier kwam was hij nog zo groen als gras.Ik heb hem helemaal zelf opgeleert en ga nu dagelijks een halfuurtje/45minuutjes rijden.Als uitstappen ga ik in het bos wandelen.

Wat mij is opgevallen is dat hij in stap enorm kauwt en schuimt op het bit.Mij is verteld dat het een goed teken is,maar zo jong al ? Bloeit hij dan zo vroeg ?

Ook komt hij dikwijls aan de teugel,maar ik weet niet goed hoe ik er mee moet omgaan...Hij loopt ook superontspannen en goed op de achterhand...Hij draait bij het minste aanraking van de teugel en is heel soepel...Maar in draf gaat hij niet meer contact zoeken met het bit,en in galop al helemaal niet...

Is dit normaal en hoe moet ik ermee omgaan ? Bloeit hij nu echt zo vroeg of isdat normaal ? En hoe moet ik in draf en galop meer ontspanning vrageN ?

Ps.in draf en galop draait hij ook makkelijk maar hij loopt niet zo soepel en ontspannen op de achterhand...

Nog 1 dingetje : Om hem in galop te krijgen is best wel moeilijk,maar dat is normaal met een jonge pony,toch ?
Hij gaat dan eerst superhard draven om vervolgens in galop te 'vallen'.
Moet ik hem meer opvangen en in een rustige arbeidsdraf direct in de galop rijden ? OF mag ik hem laten 'lopen' alvorens in galopte gaan ?

Bdankt en kusjes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:45

Ik heb dezelfde ervaring, wees er blij mee en let er goed op dat je hem niet overvraagd! Zeker bij jonge paarden die het allemaal aanbieden, voorzichtig zijn Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:51

Het is niet slecht, zoals Maya al zegt: wees er blij mee. Maar ik vraag me wel af hoeveel ervaring jij hebt met inrijden van paarden en het omgaan met jonge paarden, als ik het zo lees niets tot heel weinig. Neem alsjeblieft les, iets verknallen bij een jong paard gebeurd heel wat sneller dan bij een ouder paard en is er heel wat moeilijker weer uit te krijgen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:59

Misschien een beetje offtopic, maar ik vind het wel erg veel als je na 1 maand al elke dag een half uur rijdt. Hij is pas 3, ik zou het toch wat rustiger aan doen..

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:02

Had er weer eens overheen gelezen Scheve mond Maar dagelijks is idd erg veel. De tijd die jij met je pony rijdt reed ik 2 of maximaal 3 keer per week toen ik mijn paard ingereden had... Nogmaals dus: les nemen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:05

En zuinig zijn op het mondje.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:06

Ik zou hem zo ie zo al niet dagelijks rijden. 3/4 keer in de week 30 min rijden is meer als zat voor zo'n jong dier. (en dan heb ik het over simpele dingen beetje over gangen rijden, bos ritje maken, geen zwaar werk dus) Mijn eigen paard rijd ik ook zo en met een half uurtje merk ik toch echt wel dat hij het zat is. (hij is op dit moment 3.5 )

En met een jong dier is het erg belangrijk dat je goed les krijgt. Die gene die je lest geeft kan je precies vertellen wat je in bepaalde situaties moet doen waardoor je je pony dus de dingen goed aanleerd. (aanleren gaat makkelijker als afleren)

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:25

Hallo,

om in galop te komen moet je proberen dat je paardje vanuit de arbeidsdraf overspringt naar de galop.

suc6

JW

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:26

Sterker nog: waarom moet een paard dat een maand onder het zadel is al galopperen? Beest loopt amper op eigen benen...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:30

Verplaatst van VMR naar RT.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:53

Heb je al eerder paardjes beleerd en doe je dit onder begeleiding..?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een paardje van 3 met zn achterhand er onder kan lopen. Dat kauwen en schuimen is normaal en braaf en de nagevelijkheid is soeplesse die er in moet zien te houden..

Wat al eerder gezegt is.. niet galoperen.. rustig aan en ga eerst spelende wijs allemaal rare figuren met hem rijden ed zodat die goed aan je gewicht en been hulpen komt.. telkens een beetje stelling vragen en steeds meer..

Succes ermee

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:59

M3isSi3j schreef:
Heb je al eerder paardjes beleerd en doe je dit onder begeleiding..?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een paardje van 3 met zn achterhand er onder kan lopen.

Mijn paard is ook 3 en heeft zijn achterhand er ook super onder dus dat kan wel degelijk

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:15

Breitling schreef:
Mijn paard is ook 3 en heeft zijn achterhand er ook super onder dus dat kan wel degelijk

dat kon mn paardje ook toen die 11 maanden onder het zadel was.. maar niet al na 4 weken.. wel realistisch blijven

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:22

Uhm mijn paard is nu een maand of 4 onder het zadel waarvan hij 2 maand zogoed al niks gedaan heeft en hij loopt al zo vanaf het begin. Hij had zijn achterhand er al goed onder toen hij nog aan de longe liep voor hij in werd gereden dus ben zeker wel realistisch. Zeg niet dat het al perfect was maar hij had zn achterhand er zeker al goed onder zitten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:37

Een jong paard kan soms behoorlijk wat zelf aanbieden. Hier mag je gebruik van maken, maar geen misbruik.

De jouwe biedt heel wat aan zo te horen, maar moet ook nog veel leren. Neem les en doe het rustig aan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:49

germie schreef:
Een jong paard kan soms behoorlijk wat zelf aanbieden. Hier mag je gebruik van maken, maar geen misbruik.

De jouwe biedt heel wat aan zo te horen, maar moet ook nog veel leren. Neem les en doe het rustig aan.

Helemaal mee eens. Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Mijn paard is heel leergierig en als ik er geen rem op zet doet hij alles wat ik van hem vraag en dan zou hij dus veel te snel gaan. Doordat ik goed les krijg weet ik wat ik wel en niet moet doen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:09

Meningen verschillen, maar de eerste keren dat ik op mijn jonge beestje zat, nu is ze 3.5, galoppeerde ik ook al met haar.
Ze wordt nu 4-5 x p.w. gereden/ gelongeerd. Ze pakt alles makkelijk op. Spelenderwijs leer ik haar rustig wat dingen bij, stukjes wijken, etc.
Het is een beestje wat snel en makkelijk leert en wat dus ook wel aan het werk gehouden moet worden. Ze heeft nu 4 wedstrijden gelopen en 4 winstpunten gehaald. Haar achterhand moet er nog meer onder, oké nog niet voldoende, maar ze gebruikt hem wel.
En dat harder draven is op zich niet zo erg. Dan springt hij wel groot en naar voren aan in galop. Later kan je dat tempo wel weer regelen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:30

je geeft zelf aan dat je niet goed weet wat je moet doen met wat het paard je aanbiedt, ik kan maar 1 ding adviseren: neem les!!

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:37

na een maand galopperen is prima hoor. Ik galoppeerde al op mijn pony na ongeveer 3 weekjes nadat we er voor het eerst op hadden gezeten. groetjes

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:40

Skaterke_89 schreef:
Ik heb sinds kort een driejarige pony.Ongeveer 1 maand.Toen hij hier kwam was hij nog zo groen als gras.Ik heb hem helemaal zelf opgeleert en ga nu dagelijks een halfuurtje/45minuutjes rijden.Als uitstappen ga ik in het bos wandelen.

Halfuurt tot 45 minuten en dat iedere dag dat zou ik eerst eens minderen tot max 3 keer in de week of eventueel 4 keer als je veel plezier van je paard wil blijven houden en daarnaast zou ik op les gaan!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:44

dierenvriend schreef:
na een maand galopperen is prima hoor. Ik galoppeerde al op mijn pony na ongeveer 3 weekjes nadat we er voor het eerst op hadden gezeten. groetjes

Niet als je niet weet hoe je het een pony aan moet leren...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:47

M3isSi3j schreef:
dat kon mn paardje ook toen die 11 maanden onder het zadel was.. maar niet al na 4 weken.. wel realistisch blijven

er zijn zat paarden die achter erg sterk zijn, en van nature al "zakken" de dierenarts waar ik mijn paard liet keuren gaf een groot compliment naar mijn paard..een paard loopt van nature voor 2/3 op de voorhand, die van mij loopt van nature 2/3 op de achterhand, ook toen hij nog nooit bereden was deed hij dit al.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:52

even nog een reactie voor de TS.

Allereerst zou ik ook inderdaad de hoeveelheid en tijdsduur van het rijden terugbrengen, iedere dag 45 min. is echt te veel voor zo'n jong dier, wees er zuinig op, nu kan hij het in jouw ogen misschien heel goed aan, maar als hij wat ouder is dan kun je tegen problemen aanlopen.

en wat betreft het schuimen en loslaten in de stap...laat hij dan helemaal los of heb je wel contact met de mond?

de galop zou ik ook nog even achterwege houden, laat eerst je pony op zijn eigen benen lopen en zijn balans zoeken, rechte lijnen rijden en als je hem eenmaal goed aan twee teugels en tussen twee benen hebt kun je weer een stapje verder.

en ik ben het ook met de andere mensen eens, zoek goede instructie, iemand die weet hoe je een jong paard moet en hoort te beleren!

succes ermee!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:54

judithh schreef:
er zijn zat paarden die achter erg sterk zijn, en van nature al "zakken" de dierenarts waar ik mijn paard liet keuren gaf een groot compliment naar mijn paard..een paard loopt van nature voor 2/3 op de voorhand, die van mij loopt van nature 2/3 op de achterhand, ook toen hij nog nooit bereden was deed hij dit al.

tuurlijk doet het ene paard het makkelijker dan het andere.. maar het wilt niet zeggen dat als een paard van naturen zn achterhand makkelijk mee neemd dat die dit ook al doet als het net 4 weken onder het zadel is..

Blijf het onwaarscheinlijk vinden..

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:47

ik zou proberen om je paard eerst helemaal op zijn eigen pootje's te laten lopen dat ie gewoon figuren kan lopen en mooie stap draf overgangen kan maken,galop is noch niet eens belangrijk eerst de rest onder de knie hebben!dat ie aan de teugel loopt is alleen maar mooi hij bied het je aan maar maak de geen misbruik van!een paard wat van natura al met zijn achterhandje eronder loopt doet dat onder het zadel ook vrij snel ik had mijn pony 2 maand onder het zadel en de achterhand ging mooi mee!