krijg niet in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra4effah

krijg niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:05

ik heb nog maar 5 lessen gehad en ik heb de 5e les geprobeert te galoperen ik bleef doorzitten ( in draf ) en verderz weet ik niej echt hoe het moet! en pleas niet zeuren dat het een slechte manege is!!!
want het is een waanzinnige manege!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:37

hmm je instructrice had het toch uit moeten leggen,

vanuit draf,doorzitten:
halve ophouding maken, om het paard een beetje alert te maken, meer gewicht zetten op je binnenzitbeenknobbel, binnenbeen op de plaats houden (dus bij de singel), tergelijkertijd vraag je of het paard een beetje naar binnen wil kijken (stelling naar binnen dus) (dit doe je om je binnehand iets van de hals af te houden, let wel op dat je genoeg druk houd op de buitenteugel)
de buitenteugel heeft ook druk om te zorgen dat hij niet verkeerd aanspringt, (in de verkeerde galop, je hebt namelijk een linker en een rechtergalop, sorry dat ik dit zeg als je dat al wist Lachen )
je buiten been leg je meer naar achteren, en je geeft druk met je binnenbeen totdat je paard in galop aanspringt.. zodra het paard goed is aangesprongen mag je je binnenhand iets meer naar voren brengen. (je buitenbeen blijft tijdens de galop wakend iets naar achter liggen, en je binnenbeen drijft elke galopsprong op de plaats, om zo te zorgen dat hij niet terug valt in draf)
heel succes..
trouwens, als je paard niet een twee drie aan galopeerd, hem gewoon weer naar een rustige draf rijden (en dus niet doen alsof je op de drafbaan bent Tong uitsteken ) en nog een keertje proberen. (anders een tikje)

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 12:52

thx maar kan iemand het ff inkorten en duidelijker?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:55

haha: buitenbeen achter de singel, stelling vragen naar binnen, drijven met je binnenbeen et viola.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:26

En gaan zitten!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:16

ik hoop dat er wel uitgelegd is in de les wat je binnenbeen en buitenbeen is anders weet je nog niks? Heb je meer uitleg nodig?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:56

muiszje schreef:
haha: buitenbeen achter de singel, stelling vragen naar binnen, drijven met je binnenbeen et viola.

ietsie andersom
Met je binnebeen onderhoud je stelling&buiging, buitenteugel begrenzen, binnenhand toestaan en op je buitenbeen achter de singel aanspringen.

(zo heb ik t iig altijd geleerd, op je buitenbeen ipv op je binnenbeen, is later handig bij changementen, dan moet je ze ook op je buitenbeen laten omspringen maar da's hier nog ff niet van toepassing denk ik)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:08

misschien geen slechte manege maar wel een slechte lesgever alstie dat niet uit legt Verward
hierboven is de goede manier gegeven Lachen
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-11-04 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 15:20

ik wil eerst iets goed begrijpen voordat ik commetaar geef...
je hebt nog maar vijf lessen gehad en nog niet eerder gereden, of wel? Want als dat zo is en het is je eerste galop dan is het logisch dat het niet metteen wil, alles moet immers leren en het komt vast goed, weet ik zeker.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:48

Als je nog maar 5 x gereden hebt snap je natuurlijk geen bal van het meeste dat hier geschreven wordt.
Als je voor het eerst gaat galoperen is het het makkelijkste dat je op een paard zit dat weet wat de bedoeling is en op commando van de instructie aanspringt. Pas als je een paar maal gegalopeerd heb ken je het gevoel een beetje. en ben je ook beter in staat het paard zelf te laten aanspringen.
Doe dit altijd in een hoek van de bak, laat je paard in die hoek kijken waar hij naar toe gaat (di stelling) ga doorzitten en druk (drijf ) met je binnenbeen, je buitenbeen probeer je tegelijkertijd iets naar achteren te leggen. dit zijn de belangrijkste basishulpen. Op je buitenbeen aan laten springen ivm met galopwissels lijkt me een beetje onzin voor iemand die haar 5de les heeft gehad, het is theoretisch trouwens onjuist.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:34

carlijn83 schreef:
ietsie andersom
Met je binnebeen onderhoud je stelling&buiging, buitenteugel begrenzen, binnenhand toestaan en op je buitenbeen achter de singel aanspringen.

(zo heb ik t iig altijd geleerd, op je buitenbeen ipv op je binnenbeen, is later handig bij changementen, dan moet je ze ook op je buitenbeen laten omspringen maar da's hier nog ff niet van toepassing denk ik)

hmm, zo heb ik het nooit geleerd..
@ TS: sorry van de moeilijke uitleg.. Bloos

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:17

Ik had in het begin pas slecht les.... toen ik voor het eerst ging galoperen toen werd mij helemaal niet vertelt wat ik moest doen. Dus ik ging achter een ander aan en maar schoppen om hem in galop te krijgen. Later toen ik van les ben afgegaan en verzorgpaard had heeft de eigenarresse vertelt hoe het moest.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 09:46

carlijn83 schreef:
ietsie andersom

een paard galoppeerd op je binnenbeen aan. niet op je buitenbeen! je legt eerst je buitenbeen aan iets achter de singel en met je binnenbeen laat je je paard aanspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:58

Aan al dat stelling en begrenzen heeft ze denk ik nog niet zo veel als ze pas 5 lessen heeft gehad...

In draf doorzitten is al goed, geef je een klein kneepje in de teugel, leg je als je in een van de hoeken zit je buitenbeen achter de singel, binnenhand 'toestaan' dus gewoon meegaan met de mond, en dan drijven zou ik zeggen.

Ik heb altijd geleerd dat je paard op je binnebeen aanspringt trouwens, soals klomp al zegt Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:19

WildWings schreef:
Aan al dat stelling en begrenzen heeft ze denk ik nog niet zo veel als ze pas 5 lessen heeft gehad...

In draf doorzitten is al goed, geef je een klein kneepje in de teugel, leg je als je in een van de hoeken zit je buitenbeen achter de singel, binnenhand 'toestaan' dus gewoon meegaan met de mond, en dan drijven zou ik zeggen.

Ik heb altijd geleerd dat je paard op je binnebeen aanspringt trouwens, soals klomp al zegt Knipoog

precies!!! zo hoort het ook! Knipoog

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 19:20

Dat hoort je instructigever je toch uittelggen ? Scheve mond
Ik denk dat je na zoveel uitleggen ook wel snapt wat je moet doen toch ?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:08

Ik heb geleerd met beide benen, waarbij het binnenbeen meer doordrukt.
Om het binnenachterbeen meer te activeren

Kendra4effah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:38

ja, dat zal allemaal wel! haha! wild wings legt het goed uit!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:26

Kendra4effah schreef:
ja, dat zal allemaal wel! haha! wild wings legt het goed uit!

soooo, das een beetje. Schijnheilig maargoed.. dus nu snap je het?

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:40

hmz.. ik heb op de manege waar ik reed geleerd.. binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, stelling vragen en op binnenbeen aangalloperen, maar bij m'n verzorgpaard van diegene krijg ik nu les en daar leer ik juist van dat ze alleen op je buitenbeen moet aangalopperen, en idd ook vanwege de galopwisselingen.. dit heeft hij ook zo geleerd van beroemde instructeurs.. les gehad bij Anky enz. wil niet zeggen dat dat goed is, maar lijkt me toch wel op zich dan..

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:41

zo is het trouwens ook de enige manier dat ze in galop aanspringt als je je binnenbeen dr aanhoud dan gaat ze alleen maar sneller draven, omdat ze er niks meer van snapt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:42

Wat betreft de Manege: ben je meteen op het paard gezet of heb je eerst longelessen gehad? Want vijf lessen en meteen galopperen lijkt me echt wat snel...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:01

Cassidy schreef:
Wat betreft de Manege: ben je meteen op het paard gezet of heb je eerst longelessen gehad? Want vijf lessen en meteen galopperen lijkt me echt wat snel...

dit doen ze op heel veel maneges, ik had het liever ook anders gezien, maar sommige maneges hebben daar gewoon simpelweg de tijd niet voor. longelessen gaan per 1, en *gewone*lessen soms wel tot 12 mensen tegelijk. wel is er op sommige maneges een soort van *starters groep* dit is een piepklein groepje, tot de 4 kinderen geloof ik, die dan heel veel aandacht krijgen, zodra ze de *beginnersbasis* hebben geleerd gaan ze pas de grote beginners groep in. natuurlijk is het fijner om eerst personelijk met veel aandacht geholpen te worden, maar soms kan het dus niet anders.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:49

wij deden altijd naastloper er naast 2 handen aan het riempje en dan been achter de singel en aandrukken en de naastloper gaf dan een kleing tikje en dan gaan ze wel.
en later kan je het gewoon zelf en ander moet je vragen of ze het uit wil leggen Haha! ( kom het eerst ook nie hoor )

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:04

bijlopers heb ik ook gehad, maar ik moet zeggen dat ik dat altijd ontzettend irritant heb gevonden. ik heb zelf ooit eens ene keer tegen mijn intructrice gezegd: ik rij niet, ik wil niet zo een domme bijloper. ik wil gewoon los.

ik reed al een jaar paard (zonder les) en kon al een beetje dingetjes, dus ik voelde me blijkbaar te goed om de eerste les met bijloper te moeten. maargoed Bloos