Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zofy schreef:Vaak wordt zwiepen met de staart gezien als een protest, ik vind dit zelf onzin. Maar ik denk gewoon dat het een reactie is van je paard. Niet echt iets om je zorgen over te maken.
wendy198 schreef:Het is geen protest van haar, dacht zelf ook al een een tik, maar toch

Bienotje schreef:Let eens op de oren van je paardje..
Mij is geleerd dat een paard dat voortdurend tijdens het rijden met de staart zwiept (en je kunt uitsluiten dat het niet van de vliegen is), dat het tegen het been is. Het paard is wel gewillig en doet wat van hem gevraagd wordt, maar is het indirect toch niet helemaal met je eens. Misschien dat je het kunt vergelijken met een poes, wanneer zo'n beest het aaien niet zint dan doet ie naast zwaaien met zijn staart eerst niets anders. Pas later gaat zo'n beest in protest met bijten ofzo.
Dus, protest is een groot woord. Aangezien je paardje wel doet luisteren, maar graag voor je werken doet zo'n paardje dus niet echt.
Wat dat betreft logisch dat jury's op je protocol zetten dat je paard 'onrustig' is en/ of licht protesteert.
Hoe je nu ervoor kan zorgen dat je paardje in het vervolg niet meer met haar staart zwaait, dat zou ik niet weten. Misschien dat een beetje afwisseling in het rijden je kan helpen maar dat zou ik eerlijk gezegd niet zeker weten.