frans voetje. erg??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

frans voetje. erg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:36

mijn pony heeft een frans voetje en ik weet niet of dit erg is als ik verder wil komen met springen.

je ziet er alleen iets van in de bocht(niet in stap) en in galop. Maar ook vooral met het springen. Ze is nog een jonge pony dus...

ik weet eingelijk ook niet wat het precies in houd dus als iemand iets weet....Thanx *LOL* OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:40

Frans is dat ze met de tenen een beetje naar buiten staan. Is het voor of is het achter? Een frans voetje is op de lange duur schadelijk omdat de gewrichten niet gelijkmatig belast worden. Ook is de kans op strijken groter als ze frans staan of koehakkig staan. Om te springen maakt het niet uit. Als je er alleen maar wat van ziet in de bocht en in galop valt het nog mee....

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:51

Kijk eens op www.hoofcare.nl, daar worden verschillende standen van het been uitgelegd, welke problemen het kan opleveren en wat je er eventueel aan kan laten doen.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:32

ze heeft het aan allebei haar voorbenen

keej thanx *LOL*

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:49

Dat sneller slijten valt vaak best wel mee hoor. Mijn vorige arabier stond een beetje toontreder, dat is het tegenovergestelde, n.l. tenen naar binnen. Toen hij 22 jaar oud stierf, had hij nog keiharde puntgave benen.
Wat je wel kunt hebben met een franse stand en springen, is dat ze soms wat makkelijker uitglijden bij het neer komen. Maar dat kun je natuurlijk wel tegengaan met kalkoenen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:26

Misschien kan de hoefsmid je pony zo beslaan dat ze er minder last van heeft. Maar er zijn wel meer paarden die dit hebben hoor, de meeste hebben er niet zoveel last van.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:39

Uit je verhaal op te maken denk ik dat het wel meevalt en dat het niet zo extreem is. Een beetje kan geen kwaad. Bij veulens kan je de stand nog wel veranderen, maar bij paarden moet je dit juist niet doen, dan heb je meer kans op gewrichtsbeschadiging.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:38

dan heb je toch een pony met charlie chaplin voeten?
Knipoog
is volgens mij niet erg hoor. de mijne wijst ook met de teen naar buiten toe,, bij beide voorbenen maar merk er helemaal niks van..

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:02

mijn pony heeft ook franse beenstand ze heeft er geen last van en springt en loopt de sterren van de hemel!dus last hebben ze der niet van hoor

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:28

kan echt gen paard. Ik heb een tijdje een paard gereden. Die had 2 (erge) franse voeten. en springt nu succesvol onder hester klompmaker. Bij dit paard is het eigenlijk helemaal bijzonder omdat hij heel lang een verlamde poot heeft gehad. Dus je kan gewoon verder in het springen.