Wat te doen bij TE voorwaards?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Wat te doen bij TE voorwaards?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:08

Onze 3 jarige fries is op moment erg moeilijk te rijden. Ik heb hem afgelopen zomer ingereden en daarna meer gelongeerd als gereden. Longeren gaat erg goed, dan kan hij wel gewon stappen, draven en galoperen op commando. Zodra ik hem wil gaan rijden is het een zenuwpees en zodra ik de teugels wat laat fieren is hij er als een speer vandoor en blijft doorgaan. Ik vind het zonde om hem steeds zo strak te houden, daarom rij ik meestal alleen als ik les heb op de manege, en dan gaat het ook stukken beter als thuis. Heb soms het idee dat het aan de bak ligt, omdat hij daar ook in los loopt en dat dus associeert met los zijn, maar dat kan natuurlijk ook maar het idee van mij zijn.
Het probleem is gewoon dat ik hem thuis niet normaal kan rijden, hij blijft constant proberen om sneller te gaan, ik laat hem erg veel stappen en probeer zoveel mogelijk overgangen te maken, stap-draf. Maar krijg hem al erg moeilijk terug vanuit de draf....
Het maakt niets uit hoe moe hij wordt, hij blijft doorgaan. Ik heb al geprobeerd gewoon de teugels laten fieren en op mijn zit en stemhulp hem terug te laten komen maar hij gaat door tot in het witte schuim en flink hijgend. Dus dat is geen optie...
Hij heeft net een nieuw zadel, dat hem prima past.
Ik rij niet bepaald anders als in de les, waar het dus wel goed gaat... Ik snap niet hoe dit komt maar op deze manier kan ik thuis niet goed rijden want dat komt het paard echt niet ten goede.

Iemand enig idee wat het kan zijn of wat ik kan doen om wel gewoon thuis te kunnen rijden?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:13

probeer het eens met iemand erbij aan de longeerlijn...dus jij erop en iemand anders die de longeerlijn vasthoud.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:19

Als je als ie gaat rennen eens probeert om langzamer te gaan lichtrijden, helpt dat misschien?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:31

Ik zou weer een stapje terug nemen naar het longeren, want er is ergens iets misgegaan, anders zou ze luisteren naar je stem. Als een paard net onder het zadel is, reageert hij alleen nog maar op je stem, dus dat is de basis die je langzaam in gaat ruilen voor je zit en beenhulpen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:14

Als je voelt dat hij hard wil gaan -> zet hem op een kleine volte ( 2 meter ofzo) en naar stap -> stapt hij weer rustig, rij je de volte weer uit. Als hij weer hard wil -> stap 1 Knipoog
Dit kost wel aardig wat zelfdiscipline hoor, maar het werkt wel.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:55

Ik heb op zo'n moment ook het idee dat er iets niet helemaal goed is gegaan... maar ik snap dan niet hoe het komt dat hij op les wel de stemhulpen volgt... dat zit me dwars. Ook als mijn instructrise er nog niet is en ik ben aan het inrijden voor de les luisterd hij gewoon, thuis dus meestal helemaal niet. Zou het kunnen dat hij de bak te zwaar vind? (bak van ons is namelijk nogal een stuk zwaarder als manege), al gaat longeren in die bak echt prima...
Ik wil best een stapje terug doen, vandaag ook gereden en heel lang gestapt, veel figuren gestapt wat erg goed gaat, en kleine stukjes gedraafd en heel veel mijn stem gebruikt. Opzich gaat het dan wel redelijk, maar nog niet zoals op de manege.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:09

misschien is het een goeie om je instructrice een keertje thuis te laten komen.. zodat die je ter plekke met je probleem kan helpen..

Wat ik moest doen met mn friesje is gewoon proberen op mn zit en stem hulpen en minimale teugelhulp terug te rijden.. deed ze het niet liet je der gewoon rechtuit lopen tot die tegen de muur stond.. dan gaan ze het steeds snelller begrijpen..

Op die manier hoef je niet te trekken, rukken of plukken om hem terug te krijgen en kan je al heel fijn je hulpen aanleren..

succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:57

M3isSi3j schreef:
misschien is het een goeie om je instructrice een keertje thuis te laten komen.. zodat die je ter plekke met je probleem kan helpen..

Dit vind ik een goede tip en zou ik zeker gaan proberen als ik jouw was.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:40

Denk niet dat het aan een te zware bak ligt. Dan zou ie volgens mij juist eerder langzamer gaan. Vind het ook wel een goede tip die hier boven staat: een paar keer bij jou thuis les nemen - kijken of het dan wel goed gaat.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:57

heb eens gelezen dat het kan zijn doordat het zadel te veel naar voren ligt,
het paard moet dan sneller gaan om niet te struikelen/vallen
kijk maar eens als je veel naar voor zit in je zadel. Gaat hij dan sneller?

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:18

Allereerst 'voorwaards' met een t schrijven. Is het paard niet gewoon angstig? Dat zou natuurlijk ook kunnen. In elk geval niet trekken, maar juist je teugels minder gebruiken, dan kan hij daar niet op hangen. Maar de tip van een paar keer thuis lesnemen is misschien wel het meest bruikbaar. Dan komt het vast wel goed, in ieder geval succes!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:23

Ik heb een tijdje terug een Friese merrie gereden die ook ging lopen en blééf lopen. Ik moest achter blijven in het drafritme met lichtrijden, zelf het ritme van het 'gewenste' tempo vasthouden, en het paard volgt vanzelf. Na een week was het probleem over (en ze was écht heel extreem loperig)

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:59

hallo

Ik heb een haflinger die enorm trok, buiten kon ik haar bijna niet houden. Zij wilde ook alleen maar harder, harder en harder...
Ik heb heel wat dingen geprobeerd: zwaarder bit, heel veel stappen. Dit hielp echt niet, zo'n bit vind ik vreselijk en van dat stappen kreeg ze alleen maar meer energie Boos!
Maar nu heb ik het ideale gevonden Haha!
Ik rijd haar nu op mijn gewicht, dit werkt heel goed!
ik maak mezelf licht als ze een gang sneller moet, als ik weer een gang lager wil maak ik mezelf heel zwaar. Dit doe ik met zo weinig mogelijk aan de teugels te komen. In het begin is dit wel meer, maar met veel geduld lukt het helemaal! Ik rijd haar nu volledig op mijn zit en hoef de teugels bijna niet te gebruiken!
Ik rijd nu veel gecontroleerder en het doet ook veel minder pijn aan mijn handen.

Ik heb ontdekt dat trekken geen zin heeft, hun blijven uiteindelijk toch sterker.

Groetjes laura

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:33

Ik rij sinds een poos weer op mijn nrps merrie 3 x in de week.
En ook daar merk ik dat ze erg loperig is.
Als ik mezelf zwaar maak reageerd ze er gewoon niet op , op mijn zithulp in draf reageerd ze ook niet dramt ze gewoon doorheen.
Ik zet haar af en toe al op de kleine volte maar dan gaat ze gewoon erg hard nog steeds, heb haar laatst op een Erg! kleine volte gezet en dat net zo lang gedaan tot ze rustig was(Kon lang wachten)
Op de rem zetten(Teugels)werkt ook echt niet , krijg haar niet terug.
Maar stap is wel perfect, ik geef hulp voor iets snellere stap en ik trek mijn zit aan en komt ze mooi terug.
Maar waarom niet in de draf, ik was zelf bek af na het rijden, maar zij echt niet hoor, die kan nog wel een uurtje Haha!

Ik hoop ook hiermee meer tips op tevragen, i.p van een nieuw toppic te vragen en weer door verwezen word hierheen Lachen

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:53

Ik weet niet hoe ik het opgelost heb, maar ik had hetzelfde probleem met mijn verzorghaf.
Je kon er gewoon niks mee beginnen, steeds maar harder en harder ze leek wel onvermoeibaar. Je kon haar echt niet terugnemen, zette je haar op de volte was ze even rustig en kon je haar in stap krijgen.
Alles ging goed in stap maar zodra je begon te draven begon ze maar weer te lopen en lopen. Ook in galop ging ze maar daar kon je haar dan nog weer uitkrijgen omdat ze daarin nog niet zoveel evenwicht had.
Dit was allemaal in de winter en in de zomer is dit weer overgegaan, ik hoop dus dat het niet weer opnieuw begint.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:09

Ik heb hetzelfde probleem, ik hoop dat ik ook tips hieruit kan krijgen OK dan!

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:35

Ik heb ervaren dat ik heel veel geduld moet hebben.
Toen ik begonnen ben met op mijn zit rijden ben ik heel gefrustreerd geweest. Ik zag maar geen verbetering, maar toch elke keer weer proberen. Uiteindelijk ging het iets beter. Na lang doorgaan is het helemaal goed gekomen, ze kan nu vanuit draf in een paar seconden stil staan zonder mijn teugels te gebruiken (meestal tenminste Knipoog )

Je moet vooral belonen, als je voelt dat ze iets langzamer gaat doormiddel van jou hulp beloon je haar uitbundig, zo merkt ze dat ze iets goed doet en onthoud ze dat voor de volgende keer. Ze denkt dan: als ik dit doe, word ik beloond
Jijzelf moet vooral heel rustig blijven, je moet je niet opwinden. Daar worden ze alleen maar drukker van. Ik weet dat het soms heel moeilijk kan zijn uit eigen ervaring.

Maar het belangrijkste is: veel geduld hebben Lachen

Groetjes Laura!

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:39

sorrry sorry sorry ik ben iets vergeten... Bloos

Geef vooral in het begin je hulpen heel overdreven, zodat het extra duidelijk is voor je paard!!
Dat is in het begin wel een beetje zwaar voor jou, maar uiteindelijk heb je er profeit van! Haha!

Groetjes Laura!!

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:57

nou ik heb er zelf ook 1 en die is ook heel fris
nou ik heb hem altijd gelongeerd en ik heb les genomen van iemant die er veel verstand er van hebt
het gaat nou wel goed hij rent niet meer onder mij verdaan maar
hij is wel dramerig

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:29

Ik longeer mijn verzorg-driftkikkertje eerst, zodat alle enrgie eerst wat uitegeleefd kan worden, en dan rij ik heel vlot mee, maar vanaf ze te hard wil gaan en het bist vastneemt draai ik een volte, en ga diep zitten, dan verstaat ze het meestal. Aan het einde van het uur moet ik dan gewoon een kleine ophouding maken en dan gaat ze al trager. succes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:16

Die van mij heeft ook zo'n periode gehad, en ik ging overdreven zwaar zitten en erg consequent zijn. Ze mogen absoluut niet door je hand heenlopen, tegen de muur aanzetten is idd best een vriendelijke oplossing, je hoeft niet te trekken etc. Kleine voltes rijden totdat ze rustig worden is ook makkelijk. En veel schakelen, en dan maar even streng op de hand worden, daar heb je later veel meer aan.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:30

Hoi manda,
ik heb ook wel eens gehoord dat een paard "zijn bak" zag als zijn territorium, dan zijn ze vaak met rijden etc. extra dominant.
Neem inderdaad eens een les in je eigen bak en kijk hoe hij dan is, tegen de omheining laten lopen lijkt mij geen goed idee, je hebt dan namelijk kans dat het paard op het laatste moment de andere kant op vliegt en dat jij óver de omheining vliegt Bloos! Knipoog

Succes en laat even weten hoe het is afgelopen OK dan!

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:36

euhm een sorrt verlatingsangst, dat ie zich veiliger voelt met andere paarden erbij? :S ik zou het eigenlijk niet weten.

xxx naomi

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:50

als je voelt dat hij zich gaat aanspannen zou ik hem op de volte zetten! probeer neit terug te gaan werken want dit kan heel erg in de nadeel werken!

rustig op de volte gaan en hem proberen te sluiten! gaat het beter loop hij rustiger open de volte dan..

probeer hem ook bezig te houden! niet te veel rechte stukken te rijden veel afwenden voltes figuren, zodat hij ook niet de kans krijgt om te gaan " nadenken" over wat hij zal gaan doen

succes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:11

Chantal_Ivan schreef:
als je voelt dat hij zich gaat aanspannen zou ik hem op de volte zetten! probeer neit terug te gaan werken want dit kan heel erg in de nadeel werken!

rustig op de volte gaan en hem proberen te sluiten! gaat het beter loop hij rustiger open de volte dan..

probeer hem ook bezig te houden! niet te veel rechte stukken te rijden veel afwenden voltes figuren, zodat hij ook niet de kans krijgt om te gaan " nadenken" over wat hij zal gaan doen

succes

inderdaad! altijd proberen om alles voorwaarts op te lossen. niet gaan trekken of terugnemen. ben het verder eens met chantal_ivan