tegen de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:09

Mijn paard is altijd heel erg tegen de hand....en hij laat het bit ook nooit echt goed los (of hoe je dat noemt haha) en loopt niet mooi stil nageeflijk. Hij loopt altijd met zijn mond open en zijn tanden helemaal naar voren Verward
Neus en sperriempje zitten aardig strak......

iemand een idee??

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:26

Mijn paard nam het bit ook altijd vast ik he voor een ander bit gekozen!!
Nageefelijkheid komt meestal vanzelf als je het paard maar goed voorwaarts rijd (veel overgangen en goed voorwaarts houden werkte bij mijn knol prima )
Misschien heb je er wat aan

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:45

Het komt inderdaad eerst met voorwaarts rijden. Als je met je hand gaat tegenwerken, doet hij zijn mond open om de druk van het bit tegen te gaan.
Doe de neusriem eens een gaatje losser, probeer hem gevoeliger in de mond te laten worden, als hij zijn mond openspert, spelen met je handen werkt goed (heb ik ervaring mee), niet zagen, maar gewoon zachtjes spelen Knipoog
Maar probeer eerst gewoon voorwaarts te rijden, je paard los en ontpannen hebben en rechtgesteld, nageefelijkheid komt daarna pas, en al heb je hem daarvoor (ontspanning) nageefelijk, dan heb je er niks aan, want dan is zijn hoofd wel in de goede houding, maar hij moet ook zijn rug loslaten en de achterbenen eronder zetten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:54

Meteen losser maken die neusriem en sperriem! Dit soort problemen met RIJDEN oplossen. Benen en zit.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:00

Ik kende ook een paard met hetzelfde probleem. Mijn instructrice stelde toen voor eens een keer zonder neusriem te rijden, omdat hij met zijn opengesperde mond tegen de neusriem aanliep. Dit hielp heel goed, het paard was heel erg nageeflijk en deed zijn mond niet meer open. Daarna gewoon de neusriem er weer aangedaan, alleen dan veel losser.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 06:53

Neus en sperriempje in ieder geval niet strak doen. Dat kenlt en leidt je paard af. Bovendien kan het ook pijn doen. Zodra je zijn mond volt moet je je hand ontspannen en been geven. Reageert hij, dan beloon je hem en pak je hem weer op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:23

En uiteraard er zeker van zijn dat je zadel goed past.

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:05

kwist dat iedereen dat over voorwaarts rijden enz ging zeggen hahah maar dat doe ik al genoeg en heb alles al gebrobeert :S ook bij degene van wie ik les heb doet hij het.....ik heb ook iets gelezen over een mixicaanse neusriem? heeft iemand daar ervaring mee?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:55

Heb je al eens iemand naar de kiezen van je paard laten kijken? Misschien zit het probleem deels wel daar. Verder veel wendigen, voltes, tempowisselingen... Het in ieder geval rijtechnisch oplossen, dan naar manieren zoeken die je paard pijn doen. Dan wordt hij nooit ontspannen en komt hij alleen in de "knik" om onder de pijn uit te komen. Dus geen mexicaanse neusriem en je gewone neusriemen wat losser...

Als je lesgever het ook niet voor elkaar krijgt, zou je eens een proefles bij iemand anders kunnen doen. Misschien klikt de manier van je lesgever gewoon niet bij je paard...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:01

Loopt je paard ook met zijn hoofd lekker hoog!! Verward
En wat als je niet probeert nagevelijk te rijden? Loopt hij dan wel mooie voltes met stelling, luisterd hij dan wel naar je benen en andere hulpen??
Anders heb ik misschien tips, want zo is/was die van mij...

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 21:40

nee hij loopt niet met zijn hoofd omhoog.....hij is wel nageeflijk maar hij blijft altijd zijn tanden naar voren steken en met zn mond te irriteren

ik heb vandaag trouwens gebrobeerd met losser sperriempje ma hielp nix
Laatst bijgewerkt door Marielle88 op 12-11-04 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 21:44

en ik ben pas met hem naar de tandarts geweest dus daar ligt het niet aan en aan de manier van lesgeven ligt het zeker niet want zei rijd zelf super veel paarden in enz en rijd zz zwaar niveau dus het ligt echt aan de mond......ik heb ook al alle soorten bitten geprobeerd..

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:06

hallo

ik heb ook hetzelfde probleem, ik heb dit gewoon geaccepteerd. Ik heb echt alles geprobeerd maar ze bleef het doen.
ik ben ermee gestopt en gewoon lekker door de bossen crossen.
Mijn haf rijd nu veel ontspannender en vind het veel leuker.
Ze houd gewoon niet van dat nette gedoe!

Veel succes nog
groetjes laura

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:21

Kijk, dat is pas iemand die aan haar paardje denkt. Waarom vinden jullie het zo belangrijk dat een paard zijn hoofd in een bepaalde houding houdt, en willen jullie dat zelfs afdwingen met maffe neusriemen of bitten? als je goed kunt rijden, los je het met je benen en zit op. Red je dat niet, dan kun je gewoon lol hebben met je paard en dan maar het hoofd anders, tot je wel goed genoeg kunt rijden. Het probleem zit hem namelijk in jou, niet in het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:27

kan ook een vorm zijn van spanning uiten..ieder paard uit dat anders..ga eens na of ze lekker ontspannen is..en of je zelf wel ontspannen bent in je hand...